GRE101 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen er gitt i form av tre dobbelttimer i uken, fra og med uke 3 til og med uke 10. Læreboken har vært Tor Hauken: Logos attikos. Undervisningen har bestått av presentasjon av ny grammatikk til hver leksjon, og studentene har deltatt med lesning og oversettelse av både kjent og ukjent tekst. Dette har fungert som tilbakemelding om studentenes faglige nivå, og samtidig gitt anledning til repetisjon av grammatikk i tilknytning til de leste tekstene. Kravet om 80% fremmøte har antagelig virket disiplinerende på enkelte studenter, men der det har vært åpenbart at fraværet har skjellig grunn (sykdom etc.) har det ikke vært håndhevet strengt.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon om emnet var tilgjengelig på studentportalen. 

Tilgang til relevant litteratur

Den nødvendige litteraturen var tilgjengelig på Studia

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokalene og utstyret fungerte tilfredsstillende.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen ble gjennomført ved utdeling av spørreskjemaer. Bare fire av disse ble returnert, i fremtiden bør spørreskjemaene derfor utfylles og innleveres som del av en forelesning. 

Oppsummering av innspill

Materialet er for lite til å tillate klare konklusjoner, men de få som svarte var tilfreds med omfanget og kvaliteten av undervisningen. Flere syntes at pensumet var for stort og progresjonen for høy, på den annen side var det flere som oppgav at de tok flere studiepoeng i semesteret enn de 30 som regnes som normal progresjon.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Erfaringer fra andre emner viser at det er nødvendig å presisere overfor studentene at de må bestå alle prøver for å bestå emnet. Dette bør derfor stå i studieplanen. Hvis det ikke gis anledning til å ta prøvene om igjen, eller hvis f.eks den avsluttende prøven ikke kan tas om igjen, må dette presiseres. Studieplanen bør ikke spesifisere hvor mange prøver som skal gis; dette kan være opp til den enkelte faglærer.

Ved eksamen i gre102 og lat102 bruker studentene ordbok. På nyt102 brukes ikke ordbok, men studieplanen tar ikke klar stilling til spørsmålet. Der kan være faglige grunner til å opprettholde denne forskjellen, men den bør ihvertfall tas opp til diskusjon.