HIS102 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Som tidligere fikk studentene ved orienteringsmøtet i begynnelsen av semesteret et hefte med all relevant informasjon i forhold til undervisning, pensum, frister osv. Undervisningen ble gitt som oversiktsforelesninger i aud. 2, Dragefjellet. Til sammen ble det gitt 41 forelesninger fordelt på 10 forelesere, de aller fleste fast ansatte ved Historisk institutt.  Forelesningene er tematisk bygd opp noe som representerer en utfordring for studentene i og med at mye av pensum er kronologisk bygd opp. For lettere å tilegne seg en historisk tenkemåte og pensum benytter en seg av liste over anbefalt lesing til hver forelesning, og fordypningsspørsmål. På nettet gjøres også forelesningsnotater etc. tilgjengelig.  Også diskusjonen på Kark bidrar til å øke den historiske forståelsen.

Undervisningen ble holdt i samsvar med forelesningsplanen med noen få unntak. Også dette semesteret holdt forelesningene et høyt nivå.

På HIS102 inngår en obligatorisk øvingsoppgave tidlig i semesteret. Formålet med dette er å skille ut flest mulig studenter som ikke kan regnes som reelle studenter. Ordningen har til nå ikke fungert etter hensikten. Ordningen krever  en del arbeid både faglig og administrativt, mens det er begrenset hva studentene lærer av å skrive oppgava. Undervisningskomiteen har derfor foreslått å fjerne ordningen. 

Strykprosent og frafall

Se pdf-fil

Karakterfordeling

Se pdf-fil

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjonsheftet på 100-nivå er oversiktelig og gir den informasjonen som studentene trenger for å orientere seg i faget. I tillegg nyttes Kark og Mi side til faglig og administrativ informasjon til studentene. Fungerer bra. 

Tilgang til relevant litteratur

Pensumlitteraturen finnes som bøker og kompendier og var tilgjengelig på Studia ved semesterets begynnelse. Den pensumboka som studentene ved tidligere evalueringer har vært mest kritiske til, var denne gang skiftet ut med annen litteratur. Men arbeidet med å forbedre pensum pågår kontinuerlig.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningen ble holdt på aud. 2 Dragefjellet. Det tekniske utstyret fungerte meget godt. De fleste bruker nå power-point i undervisningen.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

På et oversiktsemne som HIS102 vil det etter min mening alltid være et sprik mellom antallet oppmeldte studenter i begynnelsen av semesteret, tallet på studenter som får godkjent øvingsoppgava, og tallet på frammøtte studenter under eksamen. Den såkalte frafallsgruppa (forskjellen mellom oppmeldte og frammøtte studenter) har lenge vært stor. Sannsynligvis er det flere og sammensatte forklaringer på hvorfor det er slik. Men slik studiesituasjonen er for mange studenter mener jeg at det ikke kan være det fremste målet for instituttet å arbeide for at alle som registrerer seg i begynnelsen av semesteret møter opp til eksamen. I stedet bør instituttet som før rette oppmerksomheten mot de studentene som møter opp på forelesninger, som deltar på Kark og som går opp til eksamen. I tillegg til å forbedre undervisningen og sammenhengen i forelesningene og pensum, forbedre pensum, lage fordypningsspørsmål og eksamensoppgaver hvor studentene kan få demonstrere sine analytiske evner og sin historiske forståelse, bør en vurdere å sette i gang kollokviegrupper, studentdrevne eller helst med fagperson til stede, hvor en kan drøfte spørsmål fra undervisningen og den dagsaktuelle debatten. Dette kan supplere den debatten som pågår på Kark og virke både faglig stimulerende og miljøskapende. Studentevalueringen viser at det ennå skorter en god del på miljøet ved instituttet, og det bør være en prioritert oppgave å forsøke å skape et bedre student- og læringsmiljø blant studenten på HIS102