HIS250 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Tema 3:

Undervisningen på HIS250 ble gitt som forelesninger felles med HIS116, som veiledning på nettet (Kark) og som individuell veiledning. Foruten fagansvarlig underviste Jan Heiret og Sissel Rosland.  Interessen for emnet var stor, og 10 studenter meldte seg. Ansvarlig faglærer veiledet ni og Jan Heiret én student. Alle besto eksamen med til dels meget gode karakterer.

Mange av dem som vil skrive bachelor-oppgave er politisk interesserte studenter som har en bestemt problemstilling som de vil ta opp. Og opplegget har tillatt dette fordi faglærerne har godtatt forholdsvis stor tematisk spredning. Problemet med et slikt opplegg er at det langt fra alltid er sammenheng mellom undervisning og oppgavetema. Det gjør også at studentene må legge opp en del pensum som går ut over pensumlitteraturen på emnet. Denne litteraturen er ikke alltid tilgjengelig på biblioteket eller på Studia. Fordelen er at en får med engasjerte studenter å gjøre.

Systemet med å legge inn tekster på Kark og la studentene kommentere disse før faglærer kommenterer, har fungert godt. Jevnt over har studentene lagt en god del arbeid i kommentarene. Også faglærer har lagt inn sine kommentarer i Kark. Stort sett fungerer dette godt, men i noen tilfeller vil det være det mest fornuftige å gi det meste av tilbakemeldingen muntlig. Alle har fått anledning til muntlig tilbakemelding, og bare én student har ikke benyttet seg av dette. Med noen få unntak er det imponerende hvor mye arbeid studentene har lagt ned i løpet av semesteret.

Oppslutningen om undervisningen har variert, men med en klar synkende tendens utover i semesteret.  

Studentene sto bak to meget interessante debatter på debattsida. 

Strykprosent og frafall

Se pdf-fil

Karakterfordeling

Se pdf-fil

Studieinformasjon og dokumentasjon

tema 3:Informasjonsheftet gir er oversiktelig og gir den informasjonen som studentene trenger for å orientere seg i faget. Også bruk av Kark og Mi side.

Tilgang til relevant litteratur

Tema 3: Pensumlitteraturen finnes som bøker og et kompendium. Til tross for at alle artikler som skulle trykkes opp, ble overlevert Studia innenfor de gitte tidsrammer, var kompendiet ikke tilgjengelig ved semesterets begynnelse. Mye av den tilleggslitteraturen som studentene trenger for å kunne skrive sine oppgaver, var det vanskelig å få tak i. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Tema 3:Forelesningene er blitt holdt på Sydneshaugen skole, auditorium R., utkast til semesteroppgaver og endelig oppgave er lagt inn på og kommentert på Kark. Personlig veiledning har foregått på faglærernes kontorer. Alt dette har tilsynelatende fungert bra.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Tema 3: Å veilede bachelor-studenter i å skrive sine oppgaver er givende og tidkrevende. Givende fordi de aller fleste er svært opptatt av det de skriver om, fordi det er mulig å få forholdsvis god kontakt med de fleste, men også tidkrevende fordi det nok i noen tilfeller gis undervisning/veiledning ut over de rammer som er satt. Systemet med å legge ut tekster på Kark fungerer jevnt over meget godt, og studentene har vært dyktige til å kommentere sine medstudenters tekster. Alt i alt synes jeg det er liten grunn til å endre på det systemet instituttet nå praktiserer.