HIS108 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset har vært gjennomført med 1 dt i 13 uker, samt et dagsseminar til avslutning, som omfattet 3 timer forelesning, oppsummering, film med diskusjon og mat. Emnet har tre hoveddeler, en internasjonal del (den vestlige verden), en nasjonal del (Norge) og en teoretisk del Emnet er tidsavgrenset fra og med tidlig moderne tid til i dag. Forelesningene dekket en oversikt over kvinne/kjønnshistorie fra ca 1500 til i dag, det internasjonale og nasjonale sammenholdt, samt en teoridel (tre forelesninger fordelt i semesteret). Om lag 25 studenter fulgte forelesningene, deriblant også 250-studenter.

I samarbeid med Bergen Internasjonale Teater så vi den 8.februar Karen Foss’ forestilling ”Kvinner i Europa”, som ble vist i Teatergarasjen. Forestillingen ble for anledningen etterfulgt av diskusjon mellom scene og sal.

Kark ble brukt underveis til kollokvietilbud og diskusjonsforum, og ressurssidene ble brukt til å legge ut spørsmål, punkter, sammendrag og tilleggsstoff i tilknytning til forelesningene.

Eksamen var en seks timers skoleeksamen med en større oppgave og tre småoppgaver. 

Kurset var både et programtilbud fra program for kvinne- og kjønnsstudier og et instituttilbud.

Evaluering: Det ble delt ut forventningsskjema i starten og evalueringsskjema mot slutten av forelesningsrekka.

Strykprosent og frafall

Se pdf-fil

Karakterfordeling

Se pdf-fil

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieinformasjon ble gitt gjennom instituttets informasjonshefte, der det er emnebeskrivelse, pensumliste og forelesningsoversikt.
Kark ble aktivt benyttet som informasjonskanal for praktiske opplysninger, i tillegg til bruken av Kark til faglig stoff, se over, pkt. om Praktisk gjennomføring.  

Tilgang til relevant litteratur

Pensum besto av to grunnbøker, supplert med annen litteratur. Det var utarbeidet et relativt stort pensumkompendium, som er i salg i Studia.  En del relevant tilleggslitteratur ble delt ut på forelesningene eller lagt ut på Kark, det ble dessuten gitt henvisninger til bøker og artikler og relevante nettlenker. Mye av pensumlitteraturen, samt annen relevant litteratur, er tilgjengelig på UB.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningsrommet (aud L) hadde en grei størrelse for kurset. Overhead fungerte normalt godt, men apparatet var av og til fjernet. Datautstyret var ustabilt, og vi tok ikke sjansen på at det virket, men så oss nødt til å dra prosjektor m.m. fram og tilbake til auditoret. Talerstolen var av og til borte. Vi viste film på seminarrom 217, og det fungerte greit teknisk (med litt hjelp).

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen ble foretatt i to trinn, tidlig og seint i forelesningsrekka. Opplegget ble i noen grad forsøkt tilpasset studentenes ønsker i den tidlige evalueringen. Studentene var flinke til å gi tilbakemeldinger. 

Ca 2/3 av de påmeldte møtte ved eksamen, så vi går ut fra at noen av de påmeldte ikke var reelle studenter. De som møtte til forelesning var ivrige og stabile. Det var en høyere andel studenter som fulgte forelesningene dette semesteret i forhold til våren 2005. Gruppen var imidlertid denne gangen mer preget av unge og ferske studenter

Oppsummering av innspill

Hovedresultatet av evalueringen bar preg av at studentene var ganske godt fornøyd med kurset. Noen få ønsket mappeevaluering, mens resten var fornøyd med eksamensformen. De fleste var godt fornøyde med pensum, som var en del endret fra forrige gang, se under om Faglærers samlede vurdering. Studentene satte pris på å få hovedpunkter lagt ut på Kark, og var stort sett fornøyd med forelesningene. Noen få ønsket mer strukturerte forelesninger. En del studenter skrev at de hadde lite sosialt utbytte av emnet. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Dette emnet var endret siden våren 2005. Den viktigste endringen var en tidsavgrensing. Vi ønsket fremdeles å ha en langsiktig oversikt, men erfaringen fra våren 2005 tilsa at det hadde vært gunstig med en noe større fordypning. Emnet var derfor nå avgrenset til perioden fra ca 1500 til i dag. Det syns vi fungerte bedre faglig. 2005-studentenes ønske om en større geografisk bredde, valgte vi å forholde oss til ved å opplyse om andre emner, innen både historie og andre fag, som de kunne gå videre til. Men vi hadde dessuten tatt inn noe stoff om globalhistorie på pensum, for i noen grad å imøtekomme studentenes ønske.  

Tilleggstilbud til studentene i form av film og teater og lignende koster ekstra tid og innsats fra lærernes side. Vi syns imidlertid at det gir utbytte både faglig og sosialt, og vil gjerne fortsette med slikt.

Det viktigste forbedringstiltaket for kurset nå, mener vi er å gå lenger i å hjelpe studentene til å danne levedyktige kollokvier. Bare oppfordring ser ikke ut til å være nok. Eksamensresultatene våren 2006 var i gjennomsnitt på nivå med andre emner (gjennomsnitt: C), men det var etter vår oppfatning for stor strykprosent. Det skal kanskje sees i sammenheng med at dette emnet på den ene siden ser ut til å appellere til en del forholdsvis voksne studenter, på den andre siden er det noen studenter som riktignok kan ha valgt dette emnet av interesse, men i tillegg til allerede full kvote studiepoeng for semesteret. Nå var strykprosenten ikke stor våren 2005, så resultatet våren 2006 kan være tilfeldig. Det var imidlertid flere voksne, aktive studenter da, samt et par fungerende kollokviegrupper. I og for seg uavhengig av eksamensresultat, mener vi det er viktig å gi studentene større utfordringer til økt aktivitet. Særlig i et emne med skole-eksamen er det av stor betydning at studentene er aktive underveis, ved siden av selve forelesningene og pensumlesingen. Vi vil derfor gjerne få organisere påmelding til kollokvier, få skaffet rom og kollokvieledere. Det er også en tanke at foreleserne kan utarbeide spørsmål til kollokviene i sammenheng med forelesningene, og at Kark kan brukes til utveksling av svar og diskusjon mellom kvollokviene. Kark ble i liten grad brukt som diskusjonsforum våren 2006.

Den praktiske gjennomføring av kurset mener vi alt i alt er gått fint. Studentene har vært fine samtalepartnere og erfaringen med å være to ansvarlige er udelt positiv.