SOS103 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset ble gjennomført som planlagt med 12 fortløpende forelesninger over 12 uker fra januar til april. I tillegg ble det gjennomført seminargrupper med diskusjonsspørsmål til forelesningene. Kurset ble evaluert med hjemmeeksamen og skoleeksamen. 

Strykprosent og frafall

118 studenter var oppmeldt til eksamen. 83 (70%) gikk opp til eksamen. Fem kandidater strøk til eksamen (4%; tre F’er og to avbrudd/trekk under eksamen). 

Karakterfordeling

Snittkarakteren var C (31 av 118). Ellers var fordelingen som følger: D = 15; A = 7; B = 21; E = 4. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Skriftlig informasjon ble gitt gjennom Studentportalen. For dokumentasjon, se Studentportalen. 

Tilgang til relevant litteratur

Tilgang til relevant litteratur var uproblematisk. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisning ble gjennomført i auditoriet ved Ulrike Pihls hus. Det opplevdes som noe underlig at undervisningsutstyret i dette lokalet ikke var klargjort ved semesterstart, og at man de tre første forelesningene måtte ringe auditoriestøtte for å få i gang PC-utstyret. Dette føyer seg imidlertid bare inn i rekken av tvilsomme romtilstander denne foreleseren har vært stilt overfor de siste to årene.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evaluering ble gjennomført med spørreskjema både midtveis og ved kursets avslutning. I tillegg ble det jevnlig gjennomført muntlige evalueringer i seminargruppene. 

Oppsummering av innspill

Faglærer sier seg generelt svært fornøyd med studentevalueringene ettersom 76% av studentene sier seg å være enten ”fornøyd” eller ”svært fornøyd” med kurset (fjorårets tall var 34%). Se vedlagt rapport v/Susanne Bygnes for dokumentasjon.
Jeg slutter meg til konklusjonen i rapporten: ” Studentene på SOS103 oppgir å være generelt fornøyd med kurset denne våren, noe som er et betydelig forbedret resultat sammenliknet med fjorårets sluttevaluering. Forelesningsrekken utmerker seg med å vekke begeistring hos de spurte. Med utgangpunkt i dette utvalget kan det sies å være et begrenset forbedringspotensial for både forelesningene og kurset i sin helhet denne våren, studentene er både svært godt fornøyd, og har hatt stort utbytte av kurset.” 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Ettersom studentene i langt større grad enn i fjor opplyste å være fornøyd med kurset mener jeg å ha oppnådd det jeg ønsket med kurset (jeg var også med i fjorårets undervisning på kurset). Jeg vektla sterkt å legge opp til en innføring i modernitetssosiologi med en heuristisk tilnærming basert på Wagners begrep om ”moderniseringsoffensiver” og Polanyis begrep om ”løsrivelse/innvevelse” samt en klar historisk periodisering som studentene kunne forholde seg til. Dette synes å ha fungert og jeg anbefaler at dette opprettholdes. Kurset oppleves som krevende, og det er da avgjørende at studentene har ”en rød tråd” å følge (en relativt tykk og overforenklende tråd som sådan). Om jeg hadde hatt tid og anledning ville jeg ha ønsket å forbedre kurset med visning av dokumentarfilmer, noe som har vist seg å være et svært populært tiltak på kurset SOS110 (bidrar til empirisk fortykning og eksemplifisering, hvilket også synes å bidra til studentenes læring).