Kurset ble gjennomført som planlagt med 12 fortløpende forelesninger over 12 uker fra januar til april. I tillegg ble det gjennomført seminargrupper med diskusjonsspørsmål til forelesningene. Kurset ble evaluert med hjemmeeksamen og skoleeksamen.
118 studenter var oppmeldt til eksamen. 83 (70%) gikk opp til eksamen. Fem kandidater strøk til eksamen (4%; tre Fer og to avbrudd/trekk under eksamen).
Snittkarakteren var C (31 av 118). Ellers var fordelingen som følger: D = 15; A = 7; B = 21; E = 4.
Skriftlig informasjon ble gitt gjennom Studentportalen. For dokumentasjon, se Studentportalen.
Tilgang til relevant litteratur var uproblematisk.
Undervisning ble gjennomført i auditoriet ved Ulrike Pihls hus. Det opplevdes som noe underlig at undervisningsutstyret i dette lokalet ikke var klargjort ved semesterstart, og at man de tre første forelesningene måtte ringe auditoriestøtte for å få i gang PC-utstyret. Dette føyer seg imidlertid bare inn i rekken av tvilsomme romtilstander denne foreleseren har vært stilt overfor de siste to årene.
Evaluering ble gjennomført med spørreskjema både midtveis og ved kursets avslutning. I tillegg ble det jevnlig gjennomført muntlige evalueringer i seminargruppene.
Faglærer sier seg generelt svært fornøyd med studentevalueringene ettersom 76% av studentene sier seg å være enten fornøyd eller svært fornøyd med kurset (fjorårets tall var 34%). Se vedlagt rapport v/Susanne Bygnes for dokumentasjon. Jeg slutter meg til konklusjonen i rapporten: Studentene på SOS103 oppgir å være generelt fornøyd med kurset denne våren, noe som er et betydelig forbedret resultat sammenliknet med fjorårets sluttevaluering. Forelesningsrekken utmerker seg med å vekke begeistring hos de spurte. Med utgangpunkt i dette utvalget kan det sies å være et begrenset forbedringspotensial for både forelesningene og kurset i sin helhet denne våren, studentene er både svært godt fornøyd, og har hatt stort utbytte av kurset.
Ettersom studentene i langt større grad enn i fjor opplyste å være fornøyd med kurset mener jeg å ha oppnådd det jeg ønsket med kurset (jeg var også med i fjorårets undervisning på kurset). Jeg vektla sterkt å legge opp til en innføring i modernitetssosiologi med en heuristisk tilnærming basert på Wagners begrep om moderniseringsoffensiver og Polanyis begrep om løsrivelse/innvevelse samt en klar historisk periodisering som studentene kunne forholde seg til. Dette synes å ha fungert og jeg anbefaler at dette opprettholdes. Kurset oppleves som krevende, og det er da avgjørende at studentene har en rød tråd å følge (en relativt tykk og overforenklende tråd som sådan). Om jeg hadde hatt tid og anledning ville jeg ha ønsket å forbedre kurset med visning av dokumentarfilmer, noe som har vist seg å være et svært populært tiltak på kurset SOS110 (bidrar til empirisk fortykning og eksemplifisering, hvilket også synes å bidra til studentenes læring).