LOG101 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningstilbudet på LOG101 har vært 12 forelesninger i første halvdel av vårsemesteret. I tillegg ble seminarrommet reservert en gang i uken for selvstyrt kollokviegruppe. Eksamen har vært gjennomført som tre skoleprøver av 2 timers varighet, etter henholdsvis sjette, åttende og tolvte forelesning. Studentene fikk tilbud om muntlige kommentarer fra faglærer til besvarelsene, og fire av de fem studentene som tok eksamen, benyttet seg av dette. Undervisningen ble holdt på engelsk fordi det var en utvekslingsstudent som ønsket å følge kurset, noe faglærer for øvrig ble gjort oppmerksom på dagen før undervisningen skulle begynne. 

Strykprosent og frafall

Det var oppmeldt syv studenter på LOG101. Fem av disse fulgte helt eller delvis forelesningene, og disse fem studentene møtte på skoleprøvene. Samtlige fem besto, men én student fikk bestått fordi vedkommende var blitt feilinformert av faglærer om konsekvensene av å stryke på en skoleprøve (se nedenfor). 

Karakterfordeling

Karakterene på de tre skoleprøvene fordelte seg slik på de fem studentene som tok eksamen: ABA, BAA, BDB, CEC, CFE. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

På orienteringsmøtet møtte bare to av de fem studentene som fulgte kurset og tok eksamen. Dette førte til at det på forelesningene måtte brukes en del mer tid til praktisk informasjon enn det som ellers ville ha vært nødvendig. 
	Studieplanen gir med ett unntak tilstrekkelig informasjon om kurset. Unntaket er at det ikke fremgår at alle de tre skoleprøvene må være bestått. Dette førte til at en student som innså at besvarelsen på prøve nr. 2 ikke ville få bestått karakter, fortsatte på kurset fordi vedkommende fikk feilaktig informasjon fra faglærer om at det fortsatt var mulig å bestå på hele kurset. Tidligere praksis med at det skulle gis én samlet karakter for de tre skoleprøvene (hvor det var mulig å besvare en prøve isolert “til stryk” men likevel få bestått samlet karakter), ble endret på sentralt hold i 2004 uten at studieplanen ble endret. Faglærer har derfor ikke vært oppmerksom på konsekvensene av denne endringen av praksis. 

Tilgang til relevant litteratur

Studia hadde et tilstrekkelig antall bøker for å dekke behovet. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningen ble holdt på seminarrom 353 på Filosofisk institutt. Rommet var stort nok for det faktiske antallet studenter i vårsemesteret 2006, men kan bli for lite for det antallet studenter som kommer vårsemesteret 2007 når LOG101 er blitt en del av studieprogrammet for kognitiv vitenskap. Tavlen på seminarrom 353 er for øvrig i minste laget for undervisning i formallogikk, hvor bevisene på tavlen kan bli forholdsvis lange. 

Andre forhold

Omfanget av organisert undervisningstilbud er beskjedent, og en student har bemerket dette i evalueringen av kurset (se nedenfor under “Oppsummering av innspill”). Likevel må omfanget kunne sies å være rimelig i lys av det antallet studenter som har tatt LOG101 de siste årene. Dersom antallet studenter øker vesentlig, bør undervisningstilbudet utvides. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentene fikk utdelt et evalueringsskjema (vedlagt), og ble henstilt om å levere dette inn til studiekonsulenten. 

Oppsummering av innspill

Én student har returnert evalueringsskjemaet. Det er usikkert i hvilken grad tilbakemeldingene er representativ for studentgruppen som helhet, ikke bare fordi det er kun én student som har svart, men også fordi dette var en svært motivert og dyktig student. Informasjonen om kurset (orienteringsmøtet, studentportal o.l.) vurderes som “moderat akseptabel” (og den aktuelle studentene var blant dem som møtte på orienteringsmøtet). Når det gjelder lærebøkene, så vurderes Logic, Proof and Language (Barwise og Etchemendy) som “brukbar/bra”, og Formal Logic (Jeffrey) som “brukbar/bra, til tider litt kronglete”. Under synspunkter på forelesningen (antall og kvalitet), har studenten skrevet “[i] noen perioder litt få forelesninger, grei innsats fra foreleser”. Studenten er positiv til eksamensformen med tre skoleprøver (“Bra, sørger for jevn aktivitet), og er også fornøyd med tilbakemeldingene på skoleprøvene (“Bra”). Når det gjelder de selvstyrte kollokviegruppene, skriver skriver studenten “[h]elt greit, kanskje det kunne vært flere”. Om progresjonen i kurset skriver studenten “[g]reit tempo”. Studenten oppgir å ha arbeidet 21-30 timer i uken med LOG101 (som med sine 15 studiepoeng over ca. 10 uker er et fulltidsstudium i de ukene kurset går), og å ha laget flere enn 20 bevis i Fitch-systemet. 
	På bakgrunn av studentens kommentar om at det i noen perioder var litt få forelesninger, vil faglærer bemerke at de omtalte periodene antakelig dreier seg om den siste uken før hver av skoleprøvene. I denne uken ble det ikke holdt forelesninger fordi faglærer betrakter det som lite ønskelig å presentere nytt stoff så tett opp mot eksamen. 

Ev. underveistiltak

Det ble ikke foretatt endringer i undervisningsopplegget underveis. 

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Undervisningen og gjennomføringen av kurset generelt har i det vesentlige vært tilfredsstillende. Det var imidlertid et problem at studentene dette semesteret stilte med mer varierte faglige og språklige forutsetninger enn tidligere. Dette førte til redusert fremdrift på forelesningene. Undervisningen ble som tidligere nevnt holdt på engelsk, men noen av de norske studentene var ukomfortable med dette, og en av studentene ba flere ganger foreleser om også å snakke på norsk. Erfaringene fra dette semesteret tilsier at undervisningen i fremtiden bør holdes på norsk (slik utgangspunktet også har vært tidligere), og at utvekslingsstudenter som ikke behersker norsk, bør frarådes å ta kurset. 
Filosofisk institutt har fått indikasjoner på at antallet studenter på LOG101 kommer til å bli mangedoblet når emnet blir en del av det nye studieprogrammet for kognitiv vitenskap (33 studenter er tatt opp på programmet, men antallet vil trolig synke noe før LOG101 begynner). En slik økning tilsier at omfanget av den organiserte undervisningen økes. Dette bør fortrinnsvis skje ved at studentene får tilbud om kollokviegrupper med kollokvieleder hvor det fokuseres på oppgaveløsning og bruk av Fitch-programmet, og hvor studentene eventuelt også får mulighet til å levere inn og få rettet besvarelser. Den enkelte kollokviegruppe bør ikke ha flere enn ti studenter. Seks samlinger for hver kollokviegruppe skulle dekke behovet. 
En vesentlig økning av studentmassen tilsier også mer aktiv bruk av studentportalen for å gi administrativ og faglig informasjon til studentene før og underveis i kurset. 
Uavhengig av antall studenter bør studieplanen endres slik at det eksplisitt fremgår at alle de tre skoleprøvene må være bestått for å få emnet bestått.