KJEM110 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen i emnet ble gitt som forelesninger (42 t), kollokvier (30 t pr. gruppe) og orakeltjeneste (8 t i uken før eksamen). I tillegg ble det gjennomført et laboratoriekurs med 5 øvelser over 5 uker. Det ble gitt laboratorieforelesninger (10 t) i tilknytning til øvelsene. Laboratoriekurset ble gjennomført de fire første dagene i uken, men annenhver uke. Dette forlenger kursperioden, men gir en jevnere arbeidsbelastning og studentene får bedre tid til journalskriving. I tillegg blir det godt samsvar mellom tema i forelesningene og øvelsene på laboratoriekurset. 

Forelesningene ble avsluttet i midten av mai for å unngå kollisjoner med eksamensforberedelser i andre emner. Kollokvier og orakeltjenesten fortsatte frem til eksamen 12. juni.

Fremmøtet på kollokviene var som vanlig dårlig, slik at tilbudet raskt ble redusert i løpet av semesteret.  Fremmøtet på forelesningene var godt, over 65% fulgte mer enn 75% av forelesningene. Fremmøtet var også meget godt på labforelesningene. Orakeltjenesten ble lite benyttet, bortsett fra de to siste dagene før eksamen.

Emnet inneholder en obligatorisk innleveringsoppgave som ble gjennomført i slutten av februar, og en midtsemestereksamen i begynnelsen av april, basert på flervalgsprøver over 2 timer. Obligatorisk innlevering og midtsemestereksamen ble gjennomført uten problemer. Læringsutbyttet for midtsemestereksamen oppfattes imidlertid som klart større enn for innleveringsoppgaven, selv om studentene misliker eksamensformen.

Strykprosent og frafall

Til labkurset i emnet ble det tatt opp 72 studenter i KJEM110 og 16 studenter i FARM110. Henholdsvis 68 og 16 fullførte emnene, slik at frafallet er lite. Tilsammen 89 studenter gjennomførte midtsemestereksamen. 133 studenter var meldt til eksamen og 101 møtte. 78 besto eksamen. Det gir en strykeprosent på 22%.

Strykeprosenten på midtsemestereeksamen var 26% og ga generelt litt dårligere resultat enn til avsluttende eksamen. Dette til tross for at flere av studentene som strøk hadde tatt emnet tidligere. Dette tyder på at midtsemestereksamen enten er for vanskelig, eller at den nettopp fungerer etter hensikten slik at arbeidsinnsatsen økes i semesteret. 

Karakterfordeling

Karakterfordelingene i de to emnene er (antall studenter i parentes):
KJEM110: A(3), B(14), C(19), D(14), E(12)
FARM110: A(2), B(6), C(5), D(3), E(0)
Dette gir snittkarakter C for begge emnene og karakterer som er rimelig bra fordelt. Karakterene beregnes som et vektet middel av midtsemestereksamen (30%) og avsluttende eksamen (70%).

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen fungerer utmerket som forum for opplysninger og løpende informasjon. Laboratorieheftet og alle kollokvie- og eksamensoppgavene, samt fasit til disse ble også lagt ut der. Informasjon ble også gitt på forelesningene og ved oppslag. I tillegg ble en mengde spørsmål og henvendelser besvart på e-post. Evalueringen tyder også på at studeneten er godt fornøyde med informasjonen i løpet av semesteret. Det er imidlertid en ulempe at faglærer fortsatt ikke kan oppdatere kalenderinformasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken og hjelpelitteratur ble solgt gjennom Studia. Laboratorieheftet og tidligere eksamensoppgaver ble gjort tilgjengelig på Mi side. Det samme gjelder fullstendige løsningsforslag til kollokvieoppgaver og eksamensoppgaver. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditorium 1 fungerer godt. Det gjelder stort sett også det audiovisuelle utstyret bortsett fra overhead fremviseren. Den er gammel og nedslitt og bør skiftes ut. Det var også problemer med nett-tilgangen. Studentene opplever det som en fordel at både lysark, tavle og prosjektør kan brukes i undervisningen. Dessverre ble ikke tavlene reparert i siste delen av semesteret. Det er også nødvendig å skifte lyspærer i taket.

Laboratoriesalene ble benyttet fire dager i uken og med maksimalt 20 studenter pr gruppe. Det funngerte fint. Med flere studenter kan det være vanskelig å finne plass til alle uten at det kolliderer med annen undervisning.

Andre forhold

KJEM/FARM110 blir i vårsemesteret i stor grad tatt av studenter som ikke tar sikte på BSc eller MSc i kjemi. Noen har tatt KJEM100 om høsten og fortsetter med KJEM110 i vårsemesteret. Det er ca 30% som har 3KJ som bakgrunnskunnskap. Dette gir en nokså inhomogen gruppe av studenter der kunnskapsnivå og interesse for faget varierer sterkt. Dette er en utfordring for foreleser og laboratoriepersonalet. I tillegg er det mange ulike emner som blir tatt ved siden av KJEM110. Noen av disse krever feltarbeid og ekskursjoner. Avviklingen av emnet krever derfor god planlegging og fleksibilitet i gjennomføringen. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble gjennomført nettbasert evaluering etter at laboratoriekurset var avsluttet. Dette fungerte bra, bortsett fra at det er få studenter (60) som svarte. Studentene oppfordres imidlertid til å delta i evalueringen både av studiekonsulent og faglærer på Mi side og på forelesningene.

Oppsummering av innspill

Studentene gir svært god tilbakemelding på forelesningene og rapporterer at klarhet i fremstilling (indeks 88), engasjement i fremstillingen (indeks 85) og læringsutbyttet (indeks 77) er stort. Gjennomføringen av laboratoriekurset får også god kritikk med ros av labpersonalet. Læringsutbyttet er også her bra (indeks 62). 

Kollokvielederne får også god tilbakemelding, selv om bare et fåtall av studentene følger kollokviene. Her er indeksene for klarhet i fremstilling, engasjement og læringsutbytte henholdsvis 71, 78 0g 75. 

Studentene setter pris på gode notater fra forelesningene og på variasjon i fremføringen. Særlig er demonstrasjonsforsøk populære. Noen studenter påpeker overlap mellom KJEM100 og KJEM110. Studentene oppfatter laboratoriekurset som arbeidskrevende og bruker i snitt like lang tid på journalføring som på selve øvelsen. Bortsett fra én øvelse oppfattes laboratoriekurset som relevant i forhold til forelest pensum.

Ev. underveistiltak

Resultatet av midtsemestrereksamen ga også i år noe dårligere resultat enn til avsluttende eksamen. En grunn kan være at mye nytt og tungt stoff inngår i den delen av pensum som blir testet. Det ble derfor gått grundig igjennom oppgavene, samt at denne delen av pensum ble repetert og tatt opp igjen i øvingsoppgaver.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet ser ut til å fungere godt. Den totale arbeidsmengden synes å være passe eller litt for stor i forhold til 10 stp. Eksamensresultatene er også tilfredstillende med tanke på studentenes bakgrunn og målsetninger.

I samarbeid med faglærer i KJEM100 og faglærer for emnet i høstsemesteret, er tema og omfanget av pensum gjennomgått på nytt. Dette vil begrense overlap med KJEM100. I tillegg vil forandringene føre til bedre samsvar mellom laboratorieøvelser og forelest pensum.

Studentene opplever generelt arbeidsmengden i laboratoriekurset som stort. Samtidig blir det påpekt at arbeidsinnsatsen i kurset ikke teller med i den endelige karakteren utover bestått/ikke bestått. I dette semesteret ble det derfor notert karakterer for laboratoriearbeidet for sammenligning med eksamenskarakterene. Resultatet tyder på labkarakterene stort sett er lik eller bedre enn eksamenskarakterene, men der er også viktige unntak som kunne ha påvirket totalresultatet. Innføring av labkarakterer vil derfor bli vurdert. 

En utfordring for avviklingen av emnet synes å være koordineringen av emnet i forhold til andre emner i vårsemesteret. Særlig gjelder dette når flere fag med laboratoriekurs blir tatt samtidig. Tre emner pr. semester med flere obligatoriske aktiviteter og eksamen underveis gir studentene et stort arbeidspress. Det vil derfor være viktig at både kjemisk institutt sin undervisning og andre institutters undervisning blir enda bedre koordinert, slik at arbeidsmengden blir mest mulig jevnt fordelt utover i semesteret.