KJEM130 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Det ble ikke registrert problem med den praktiske gjennomføring. Det var godt fremmøte på forelesninger og studenter oppført seg eksemplarisk m.h.t. laboratoriegjennomføring. Få studenter som benyttet seg av orakelmøter og kollokvier, angivelig på grunn av arbeidspress og/eller andre aktiviteter.

Strykprosent og frafall

Strykprosent når emnene er samlet er på 14.5 % av kandidater som presentert seg til eksamen (21 stryk av 151, 2 av disse trakk seg undereksamen ). 

Karakterfordeling

Karaterfordeling var akseptabelt. Fordelingen for KJEM 130 var som forventet, mens fordelingen for FARM 130 var forskyvet mot de øverste tre karakterer.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Pensum for emnet er svært klart definert. Pensum dannes av sidene 1-405 av en lettlest tekstbok på engelsk. Boken er valgt på grunn av presentasjonsmåte og kvalitet på figurene. Boken har fått svært positiv omtale fra studentene. Laboratorieheftet er ferdigprodusert ved instituttet og studenter skal kun skrive opp deres funn og avgi små kommentarer. Kollokvieoppgaver er av to typer: nomenklatur oppgaver laget ved kjemisk institutt, og andre oppgaver er tatt fra tekstboken: svar på oppgaver er gjennomgått på kollokvier, og svar for nomenklatur oppgaver er lagt ut på nettet, mens svar for de andre oppgaver er å finne i ”Study Guide” til pensumsboken. På slutten av kurset ble det lagt ut på nett oversiktsplansjer for reaksjoner, reagenser og mekanismer av sentral betydning. 

Tilgang til relevant litteratur

Fakultetsbibliotek har mange bøker både på introduksjonsnivå og videregående nivå som kan leses av studenter som ønsker alternative fremstillinger eller nærmer informasjon. Ellers er det mye god litteratur å finne på nettet (google, altavista o.l.)

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningssalen og laboratorieplass er godt utsyrt og godt egnet til emnet. Imidlertid, er det økende problem med teknisk utstyr på forelesningssal: det gjelder lyskanon, overhead og tavle. Når det gjelder laboratoriet er kapasitet overskredet: studenter har begynt å klage over mangel på plass.

Andre forhold

Det var helt tydelig at fremmøte på enkelte forelesninger var påvirket av at det fra tid til annen ble satt opp aktiviteter i andre emner i tiden avsatt til dette emne. En kunne også merke dårlig fremmøte i tilknytning til midsemesterseksamen i andre fag og i forbindelse med prosjektarbeid som enkelte studenter gjennomført mot slutten av semestret.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Etter standardmetod på nettet (Refleks). En får den informasjon en ønsker seg og kan få med ekstra spørsmål om nødvendig. Svært nyttig. En kunne ønske seg at flere studenter hadde vært med på evaluering. Kun 81 studenter svart på skjema mens hele 151 møtte til eksamen.

Oppsummering av innspill

1.	Faget fremstår som en typisk sentralemne for studenter som skal videre i 	kjemi, 	farmasi eller molekylærbiologi: 91 % av de som svarer på spørsmål vil 	ta bachelor grad i kjemi eller molekylærbiologi, mens 84 % av de som svarer 	på spørsmål vil ta mastergrad i kjemi, farmasi eller molekylærbiologi. 
2.	Det er tydlig at studenter er flinke til å møte til forelesninger, 82 % har vært på minst 50 % av forelesninger, mens de møter i liten grad til kollokvier, over 50 % har aldri vært på et kollokvium. Under halvparten av studentene som svarer på spøsmålet mener at  det skyldes at de leser best på egenhånd. Når det gjelder orakeltimer svarer 82 % at de har ikke vært med i det hele tatt.
3.	Studenter rapporterer at de bruker ca. 2,15 timer på bearbeidelse pr. forelesning. Dette tyder på at arbeidsmengde er omtrent som planlagt.
4.	Studenter sier at de brukt ca.7 timer på laboratoriet og ca.1,1 time på forberedelse og 1.6 timer på laboratoriejournal, noe som tyder på at en vil kunne øke arbeidsmengde litt.
5.	Studenter har svært blandet mening om læringsutbytte på laboratoriearbeid. Det er resultatet av at kurset kommer i de første uker av semesteret. Øvelsene må således begrenses til reaksjoner som en ser med en gang (fargeendring o.l.) og hvor teorien er stort sett ikke gjennomgått. Det er et spørsmål om dette er formålstjenelig. 
6.	Kollokvievirksomheten er problematisk. Etter det samme problemet i 2005 ble det bestemt å bruke en blanding av kollokvier og orakel. Deltagelse er alt for lavt. Studentene som går på disse synes at de er verdifulle, men veldig få er med. Tiltak må vurderes. 
7.	Arbeidsmengde rapportert av studentene svarer rimelig godt med studiepoeng: hele 67 % mener at emnet svarer til 10 stp.

Ev. underveistiltak

En vurderer flere endringer i kollokviesystemet uten at det arbeidet er konkludert. Vurdering av situasjonen for laboratoriekurs er også til vurdering.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet ser ut til å svare til forventning hos både studenter og stab.

Det ser ut til at emnet blir lidende av at enkelte andre emner tar mer enn deres del av studentens tid og tilstrebelser.  

Fremmøte på kollokvier og til orakeltimer er svært lave. En vil gå over til et system med ukentlig kollokvietilbud til de få som er interesserte, med evt. øking i antall grupper om nødvendige.

Laboratoriekurs kommer alt for tidlig i semester og studenter får derved for lite læringsutbytte. Det blir nå problem med å fremskaffe nok plasser på laboratoriet. Tiden som frigjøres kan brukes til fordypning i det nåværende pensum. Laboratoriekurs i begynnelsen av semesteret bør vurderes på nytt.