KJEM131 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

KJEM/FARM 131 er et laboratoriekurs, hvor labarbeid, journalskriving og journalretting utgjør hovedmengden av arbeidet for studenter og personale.  I år var det kurs fire dager i uken, med total kapasitet 88 studenter (22 studenter/dag). Dette ga så og si fullt belegg hver dag. Gjennomføringen gikk greit etter planen, men krevde stor innsats fra alle de involverte.  En moderat omorganisering av kurset ble gjennomført for å gi en viss reduksjon i arbeidsmengden for journalskrivingen, og dette synes å ha hatt den tilsiktete effekten.
Nytt av året var at forelesningsnotatene ble lagt ut på nettet senest fredagen før forelesningen, slik at studentene kunne laste dem ned på forhånd.  Selv om et flertall av studentene evaluerte dette som viktig for læringsutbyttet, er jeg i tvil om det var et godt tiltak.  Forelesningene ble evaluert som mindre engasjerte enn tidligere, og det er kommentert på at ”foreleseren leser bare fra forelesningsnotatene”. 

Strykprosent og frafall

Frafall:  4 stykker av 88 totalt på KJEM og FARM emnet i løpet av kurset.  En student sluttet sent i kurset fordi hun hadde kommet inn på medisin i utlandet.
Oppmeldt til eksamen:  65 på KJEM 131, 24  på FARM 131, totalt 89 studenter
Møtt til eksamen: 61 på KJEM 131, 23  på FARM 131, totalt 84 studenter
Ingen stryk.

Karakterfordeling

KJEM 131:  Snitt B; A: 13 %;  B: 54 %;  C: 23 %; D: 10 %, E: 0			
FARM 131: Snitt B; A: 0  ; B: 78 %; C: 17 %; D: 1 %; E: 0
Jeg synes fordelingen er OK  for et kurs av denne typen, hvor gjennomføringen av øvelsene i praksis er den vesentligste delen av arbeidet.  F.eks. for journalene som leveres inn til godkjenning og ofte må leveres flere ganger med rettinger, vil det være urimelig å først godkjenne en innlevert journal og så gi den en dårlig karakter når den skal inngå i mappen.  

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det virker som informasjonsflyten har vært OK

Tilgang til relevant litteratur

Uproblematisk, læreboken var tilgjengelig på Studia ved semesterstart

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokalene er helt tilfredsstillende, og det er også det personlige laboratorieutstyret for hver student.  Instrumentene er det verre med, de er foreldet og vanskelig å holde i drift.  Det er sterkt behov for fornyelse av særlig UV-instrumenteringen.

Andre forhold

Kurset krever betydelig bemanningsressurser og stor innsats fra personalet.  Bemanningen var den kursansvarlige, som også har de ukentlige forelesningene, og to stipendiater.  Med behov for to personer til laboratorieveiledningen fire dager i uken i tillegg til ingeniøren, gir dette vakter tre dager i uken for stipendiaten og to dager for kursansvarlig, og i tillegg kommer ukentlig journalretting (22 journaler for kursansvarlig, ca 30 hver for stipendiatene).  Dette gir en svært intensiv undervisningsbelasting for alle involverte fra begynnelsen av februar til midt i mai, og så kommer evalueringsarbeidet for hele mappen for 84 studenter i tillegg (2 øvelser fra journalen, prosjektoppgaven og eksamen).

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen fungerer greitt, men jeg ville ønsket en større andel svar enn 50 av 84 (89) studenter. Det ville vært interessant å følge opp med spørsmål om dette kurset fungerer som forberedelse til senere lab.kurs, f,eks KJEM 230 og 232, men dette må i så fall innarbeides i evalueringen av disse kursene.  

Oppsummering av innspill

Studentene regner kurset som arbeidskrevende, men i det hele trivelig.  Skriving av lab.journal er fortsatt ansett å ta for mye tid.  På den andre siden kommenteres det f.eks. at ”det kan ikke være meningen at vi skal bruke 40 timer i uken på 30 studiepoeng”, så det virker som ikke alle studentene på dette nivået har tilpasset seg kravene til innsats som heltidsstudent. Forelesningene er bare middels inspirerende, og boken er heller ikke topp.  Hovedinntrykket er likevel overveiende positivt.

Ev. underveistiltak

Ingen

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset fungerer i stor grad etter intensjonen.  Studentene blir kjent med grunnleggende laboratorieteknikker og får praktisk erfaring som utfyller teorien i KJEM/FARM 130.  Studentene yter en tilfredsstillende innsats gjennom kurset, selv om de klager på arbeidsmengden. 
Jeg vurderer arbeidsmengden til å være innenfor grensen for 10 studiepoeng, og mener at studentene i sin evaluering ikke helt tar høyde for at kurset ikke dekker hele semesteret, og at det har et begrenset teoripensum og mappeevaluering hvor eksamen bare eller 1/3 av karakteren, slik at eksamenslesingen ikke er særlig omfattende.  Det kunne vært ønskelig med en tidligere oppstart i laboratoriet, og dette kan muligens vurderes i forhold til en eventuell omlegging av KJEM/FARM 130.
Utlevering av forelesningsnotater vil bli vurdert på nytt for neste undervisningsår, jeg er i tvil om det egentlig gir noen pedagogisk uttelling.  Notatene kan vel så gjerne redusere studentenes vilje til å arbeide med læreboken.