MOL202 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Emnet er et praktisk laboratoriekurs der studenten tilbringer all tid på lab. Gjennom semesteret blir det gjennomført sju øvelser. Studentene leverer rapport etter hver øvelse. Godkjente rapporter gir grunnlaget for godkjenning av emnet.

Strykprosent og frafall

I utgangspunktet var 54 studenter meldt til emnet, men 48 fulgte labkurset. 48 besto.

Karakterfordeling

48 bestått. Ingen karakter i dette emnet, kun bestått/ikke bestått.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Labhefte er pensum. Studentene får utdelt labhefte.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningslaboratoriet og seminarrom ved Molekylærbiologisk institutt ble brukt til undervisningen. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringene ble gjennomført på Studentportalen. Det ble lagt vekt på at studentene skulle kunne kommentere svarene sine i størst mulig grad.  18 studenter svarte på evalueringen (svarprosent: 37,5). Fordelingen av studentene som svarte: bachelorstudenter: 16,  masterstudenter: 1 og årsstudenter: 1.

Oppsummering av innspill

66,7 % av studentene som svarte på evalueringen hadde 20 sp molekylærbiologi før de startet på MOL202. Dette stemmer med plasseringen av MOL202 i studieplanen til Bachelor i molekylærbiologi. En student har ingen molekylærbiologi fra før, 2 har 10 sp, og 3 har 25 eller flere sp molekylærbiologi. 83 % av de som svarte mener arbeidsmengden i emnet tilsvarer 10 sp. 12 av 18 har ikke savnet forkunnskap. De som oppgir at de har savnet forkunnskap savner gjennomgang av noe mer teori bak øvelsene. 15 av 18 mener mengden obligatoriske aktiviteter i emnet er passelig.
3 studenter oppgir at de har savnet lærebok og forelesinger, 5 har savnet praktisk veiledning på lab og 2 tilbakemeldinger på rapporter.
Generelle oppfatning av kurset: 10 bra, 4 helt greit og 4 svært bra. Alle oppgir at emnets innhold samsvarer med forventningene.
Studenten fikk mulighet til å vurdere relevansen av hver enkelt øvelse i labkurset. Et stort flertall vurderte alle øvelse som relevante (middels til svært).
Svarene på hvordan det fungerte å ta dette emnet sammen med andre emner varierte fra dårlig (4), middels (7), bra (5) til svært bra (2). Kommentarene varierer også mye, fra de som syns det var svært bra å kombinere MOL202 med ”lesefag”, til de som syns at arbeidsmengden i MOL202 gjorde at andre fag ble nedprioritert. Det er vanskelig å finne en felles oppfatning blant studentene som svarte.
Generelt er studentene positive til gjennomføringen av MOL202.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak