AORG100 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Det ble gjennomført 10 forelesninger á 2 timer og 8 seminargrupper á 2 timer. Forelesningene gikk i L. Meltzers hus,Lite auditorium og i Bjørn Christiansens Hus (Psykologibygget). Gruppene hadde tilholdssted på grupperommene på L. Meltzers Hus. Lokalene har fungert bra.  

Strykprosent og frafall

Da oppmeldingsfristen gikk ut var det 56 studenter som var oppmeldt til eksamen. 31 studenter fikk godkjent det obligatoriske arbeidskravet og alle disse møtte til eksamen. 27 studenter bestod på eksamen og 4 strøk. Med utgangspunkt i antall oppmeldte er frafallet som vanlig veldig høyt på AORG 100, mens strykprosenten blant de som stilte på eksamen skiller seg ikke ut fra andre kurs ved instituttet og på SV-Fakultetet. 

Karakterfordeling

Gj.snitt	A	B	C	D	E	F	
C	        3	4	9	8	3	4	

Totalt 31/31

Studieinformasjon og dokumentasjon

All informasjon ble gitt via studentportalen. Viktig informasjon ble også sendt til studentene på e-post via Studentportalen som synes å fungere bra. Studentenes uregelmessige bruk av studentportalen fører mye ekstraarbeid på informasjonssiden. 

Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Systemet som instituttet har med komplementære seminargrupper til undervisningen synes å fungere svært tilfredsstillende. Studentene får muligheten til å diskutere ulike spørsmål tatt opp på forelesningene mer utførlig i seminargruppene i tillegg til at de får innspill og veiledning til den obligatoriske oppgaven. Lokaler og undervisningsutstyr har ikke gitt stort hodebry dette semesteret i forbindelse med AORG 100. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Som vanlig gjennomføres det studentevaluering. Nytt av året var at denne ble gjennomført via studentportalen. Dette har gitt lavere svartprosent enn tidligere, da evalueringen ble sirkulert på siste forelesning. Antallet studenter som svarte (15 stk) og de synspunktene som kom frem gjør imidlertid evalueringen valid. Som påpekt av studentene på tidligere kull virker dette emnet (faglige aspekter som ble presentert, teorier og pensumhenvisninger) altfor omfattende til å være et innføringskurs. Instituttet / faglærer deler dette synet og mange justeringer er gjort i denne forbindelse. Administrasjon og organisasjonsvitenskap er imidlertid et omfattende fagfelt og det er en stor utfordring å formidle dette i et 10 studiepoengskurs som hele tiden konkurrerer og taper kampen om studentenes oppmerksomhet til fordel for større kurs, f.eks. AORG 101, 103 eller 104. 

Oppsummering av innspill

Som vanlig ble det utarbeidet en egen evalueringsrapport for undervisningen på instituttet. Denne rapporten er mer omfattende enn det denne emnerapporteringen til Fakultetet krever. Med denne som utgangspunkt kan evalueringen av AORG 100 kan oppsummeres i følgende punkter: 
•	Studentene er fornøyd med forelensingene og med aktualiteten i pensum.
•	Positive tilbakemeldinger på tilgjengelighet på forelesningsnotater og andre relevante henvisninger på Studentportalen. 
•	Mange studenter melder at de har problemer med å forstå de ulke problemstillingene og teoritilfanget som presenteres. Hovedårsaken til dette ligger i at fagfeltet Administrasjon og organisasjonsvitenskap er et bredt fagfelt som favner om mange problemstillinger, teorier og perspektiver. En innføring må nødvendigvis inneholde, ikke alle, men flere av disse. Kursets rammer / omfang og studentenes prioritering av emnet står i denne sammenhengen i et spenningsforhold til det foreleser prioriterer på forelesningene.
•	Studentene melder at de gjerne prioriterer andre kurs enn dette pga. krav til innsats og interesse. 
•	 Alt i alt er instituttet fornøyd med gjennomføringen, men frafallsproblemet og spenningsforholdet mellom emnets omfang og omfanget av de problemstillinger, teorier og perspektiver som skal presenteres er gjenstand for diskusjon og nødvendige justeringer. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Det rapporteres fra faglærer at gjennomføringen har gått greit. Dette semesteret som i de foregående preges kurset av få aktive studenter sammenliknet med hva det antall som er oppmeldt til eksamen. I tillegg til undervisningen / forelesningene, fikk studentene tilbud om å delta i seminargrupper veiledet av masterstudenter ved instituttet. Fra disse gruppene rapporteres det om svært varierende fremmøte, spesielt etter at det obligatoriske arbeidskravet, som er organisert gjennom seminargruppene, var gjennomført sank fremmøtet. De studentene som stilte gjennom hele semesteret var imidlertid motiverte og gjorde en god innsats. I alt ble det gitt 10 forelesningene og gjennomført 8 seminargrupper.