JUS114 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset er integrert i øvrige fagkurs dette studieåret med fokus på metodiske særtrekk og ulike teksttyper/oppgavetyper i hver samling. Det hadde vært ønskelig med en egen kursbok til faget. Løsningen med ulike tekster i kompendium samt en del tekster fra Knoph m.m er ikke helt god. Etter ønske fra studentene ble antall forelesningstimer utvidet fra 4 til 6 under første samling. Det synes å være behov for en generell innføring i metodelære selv om ex.fac har vært inne på dette. For øvrig ble det gitt 4 timer forelesning til hver av de to neste samlingene samt en eksamensforelesning (2t). Årets oppgaver var nyutviklete. Både praktikumsoppgaven under forvaltningskurset, prosedyreoppgaven under arv- og familierett og domsanalyseoppgaven under kontraktsretten synes å fungere som oppgaver. For at prosedyreoppgaven skal fungere på storgruppemøtet er det nødvendig med organisering av rommet og utførlige samkjøringer storgruppelederne i mellom. Det ble holdt møter melllom kursansvarlig og storgruppelederne før hver storgruppe. Prosedyreoppgaven ble ikke levert på nett. Dette synes å skape en viss forvirring mht levering av tredje og siste kursoppgave i domsanalyse som ble lagt i feil mappe av mange studenter. Usikkerhet fra arbeidsgruppelederne mht hvordan metodeoppgaver skal kommenteres synes å være avtagende. Opptak av en reell straffesak er i år bearbeidet og lagt ut på nettet som undervisningseksempel til studentene. Dette skjedde først etter 2. metodesamling, og har derfor vært lite benyttet av dette årets studenter. Ordningen med obligatorisk domstolsbesøk synes å fungere og noen studenter har som følge av ordningen etablert seg i kollokvier som fast besøker domstolene. Studentene fikk tilbud om prosedyre som alternativ eksamensform og 30 studenter valgte denne løsningen som synes å være svært vellykket. Flere av studentene som valgte denne eksamensformen har gitt svært gode tilbakemeldinger på læringsutbytte - og på at det opplevdes som en faglig "seier" å kunne prosedere en sak. Nivået på den ordinære hjemmeeksamen var omtrent som vanlig (langt mellom lyspunktene). Noen flere stryk enn tidligere år kan forklares ved at dommen var enklere å begripe og spørsmålene mer spesifikt utformet enn tidligere slik at det var færre unnskyldningsgrunner for de aller svakeste. 

Strykprosent og frafall

Ti kandidater besto ikke hjemmeeksamen. Dette gir 3% stryk.

Karakterfordeling

97% bestått/3% ikke bestått.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Ingen kommentar.

Tilgang til relevant litteratur

Kompendium og bøker tilgjenglig på Studia fra kursstart.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Til storgruppemøter med prosedyre er de minste seminarrommene for små.

Andre forhold

Den integrerte modellen gjør det krevende å skape følelsen av et eget kurs - og å holde tråden fra samling til samling. Inntrykket er likevel at modellen har noe for seg og at ønsket modningseffekt oppnås - iallefall blant en del av studentmassen. Prosedyre som er en mer aktiv eksamensform synes å harmonere bedre med "verktøy"modellen for metodefaget på dette nivået enn den tradisjonelle domsanalyseeksamen.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det er et tilbakevendende tema om forelesningene bør konsentreres og tas tidlig i kurset. Min vurdering er at årets løsning med noe utvidet forelsningsøkt i begynnelsen av kurset fungerer. Det synes vanskelig å holde oppe "kurstrykk" og koordinering uten også å ha forelesninger knyttet til øvrige kurssamlinger.

Oppsummering av innspill

Det ble bare holdt ett referansemøte. Pga hjemmeeksamen var det lite oppmøte, og innspillene fra de oppmøtte var i liten grad entydige.

Ev. underveistiltak

Ekstra forelesning.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset synes å være på vei mot en form som kan fungere slik intensjonen om metode som "integrert verktøyfag" var tenkt i reformen. Litteratursituasjonen bør revurderes for neste kurs. Jeg vil for øvrig anbefale en gradvis overgang til prosedyre som permanent eksamensform. Ordningen med obligatorisk domstolsbesøk bør opprettholdes.