PTEK100 - emnerapport 2004 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Emnet omfatter alle sider ved danning, leting, produksjon og bruk av hydrokarboner. Emnet er derfor sterkt tverrfalig og blir undervist av en rekke faglærere (ca 8) fra flere institutter. Dette vil undervisningen nødvendigvis bære preg av, noe som innbærer både fordeler og bakdeler for studentene. De blir dermed kjent med forelesere de møter senere i studiet, men undervisningen kan samtidig bli vel heterogen og det samme gjelder lærestoffet.

Strykprosent og frafall

Det gis ikke karakter, men bestått / ikke bestått. Kun en student av 61 fikk resultat ikke bestått. Listen for å bestå er med andre ord lagt bevisst ganske lavt.

Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen blir mye brukt. Her blir litteratur lagt ut, samt forelesningsnotater, oppgaver m.m. Den blir også brukt som komunikasjonskanal til studentene. 

Tilgang til relevant litteratur

Tilgang til relevant litteratur er begrenset. I prosessdelen blir det brukt en lærebok, men denne bærer noe preg av å være tilpasset videregående skole. I petroleumsdelen, som spenner fra geologi til kjemi og petrofysikk, finnes det ikke noen egnet lærebok innenfor en akseptabel kostnadsramme, og det blir derfor arbeidet med et eget kompendiium. Dette arbeidet ble ikke ferdig i 2004.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningen har foregått i 2 forskjellige auditorier.

Andre forhold

 Det har vært tre obligatoriske ekskursjoner til henhodsvis Norsk Hydros "Cave" på Sandsli, til Statoil Mongstad og Kollsnes. Dessuten har det vært to frivillige ekskursjoner til Torofabrikken i Arna og Bjølvefossen i Ålvik. Studentene har skrevet en rapport fra en av ekskurjon. Denne blir framført i plenum av studentene.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen er foretatt ved at studentene har krysset av på evalueringsskjemaer laget av IFT.

Oppsummering av innspill

Evalueringen gir varierende skussmål til de forskjellige foreleserne. Som ventet er en del studenter frustrert av at kurset har så mange forelesere med forskjellig stil og innsats. Det klages også på at pensum er for stort i volum. 

Ev. underveistiltak

Det ble holdt en frivillig midtsemestereksamen for at studentene skulle få erfaring fra eksamenstypen (multiple choice).

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset har til hensikt å gi studentene et totalbilde av utvinning og prosessering av hydrokarboner alt ved innledningen til studiet. Detaljer  og fordypning kommer senere. Vi tror at dette er riktig rent pedagogisk.
Det er nødvendig å få ferdig et kompendium i petroleumsdelen. Slikt undervisningsmateriale finnes ikke på markedet i dag.