KJEM210 - emnerapport 2004 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen ble gitt i form av forelesninger(4t/u, 13 uker), kollokvier (1t/u 13 uker) og et labkurs (4 øvelser a 6t, labdag en gang i uken i 4 uker).

Strykprosent og frafall

Omlag 80 studenter var påmeldt, 73 var oppmeldt til eksamen. Det største frafallet kom før lab-perioden (oktober). 61 tok eksamen. 6 studenter strøk til eksamen (+ en avbrutt og en trekk før eksamen), en relativt normal utvikling gjennom semesteret. (det kan nevnes at av farmasistudentene (som altså tar FARM210 var det ingen stryk)

Karakterfordeling

A; 6 (11%), B; 14 (26%), C; 16 (30%), D; 11 (20%), E; 7 (13%), F;  7 (11%) Karakterfordelingen er grei. Selv om snittet er C for begge emnene har Farm210-studentene en prosentvis større andel A- og B-besvarelser

Studieinformasjon og dokumentasjon

Forelesningsnotaer ble til en viss grad lagt ut på Min side (Alle forelesninger gitt i lab-perioden). Oppgaver til kollokvier og relevante tidligere eksamensoppgaver (med løsningsforslag) ble formidlet via Min side. Oppdateringer av labheftet og diverse tips til føring av journaler ble også gjort tilgjengelig på denne måten

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken var tilgjengelig i tide fra Studia. Labheftet var noe forsinket men kom ut igod tid før labkurset begynte.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditoriium 2 i Realfagbygget er vel greit nok. Kollokvierom (4060) preget av dårlig akustikk. Nyinnredete lab’er er fint, har noe gammelt utstyr på lab som ikke alltid er til å stole på. Lab.-lokalene har begrenset kapasitet, om studenttallet skulle overstige 80 kan labkurset ikke gjemnnomføres som ihøst, med én lab.periode over 4 uker.

Andre forhold

Emnets arbeidsmengde (undervisningsomfang, labkurs, administrasjon) er i det store og hele tilsvarende det tidligere kurset K-210 Fysikalsk kjemi. Til sistnevnte kurs var det knyttet én foreleser/leder av regneøvelser, én ansvarlig for laboratoriekurset, én laboratorie-ingeniør samt en eller flere vit.asser til journalretting og veiledning på lab. Antallet studenter på K210 lå de siste årene på mellom 15 og 30. For KJEM210/Farm210s vedkommende er det ca 80 studenter, peronalet tilknyttet emnet har et antall på 2 (en laboratorieingeniør, en som gjør resten). En vit.ass ble knyttet til labkurset  i løpet av semesteret.
Kolokviene fungerte ikke særlig bra. En rekke studenter hadde forelesning samtidig som de var satt opp på kollokvie i KJEM210, og fremmøteprosenten var lav. To av kollokviene var også satt opp i tilknytning til forelesningene, noe som var lite gunstig for faglærer/kollokvieleder.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen var i hovedsak grei. Noe sprik i oppfatningen av hva som bør gjennomgås på forelesningene. Kollokvieordningen ble kritisert og fungerte relativt dårlig. Laboratoriekurset synes for mange tungt og arbeidskrevende. For noen var det ønskelig å ikke ha forelesninger i lab.perioden

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet inngår i flere studieprogrammer, og studentmassen virker å være temmelig heterogen når det gjelder forkunnskaper i kjemi. Dette vises tydelig i lab-situasjon, men også i omgamgen med kjemiske symboler og terminologi. Det kan dermed bli litt vanskelig å  gi en undervisning tilpasset hele spennet av studenter. Personellressursene synes å være i underkant av det som er nødvendig, til høsten 2005 skal det tilknyttes kollokvieledere til emnet.
Kursets innhold kan tilpasses bedre de andre kjemikursene ved instituttet (Overlapp særlig med KJEm110 kan minskes). Det kan også bli nødvendig å minske omfanget av emnet, det kan virke som dagens omfang er for stort i forhold til antall studiepoeng.