DASP307 - emnerapport 2006 vår
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
Kombinasjon av forelesning og oppgaver.
Strykprosent og frafall
0 av 3 kandidater som leverte semesteroppgaven strøk, mens 2 kandidater ikke leverte noen semesteroppgave.
Karakterfordeling
3 av 3 fikk bestått.
Studieinformasjon og dokumentasjon
En informasjonsside ble lagt ut på Internett.
Tilgang til relevant litteratur
Stort sett digitalt via Internett.
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Tungvint å mørklegge lokalet for videofremvisning.
Lokalet mangler fast dataprosjektør (videokanon).
Andre forhold
Manglende støtte for LaTeX på UiBs datamaskiner.
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
skjema med spørsmål og mulighet til fri kommentar, enkel statistisk prosessering.
Oppsummering av innspill
DASP307 Vår 2006
Fikk du tilstrekkelig informasjon om dette emnet på forhånd?
Gjennomsnitt: 3.2 Median: 3.0 Standardavvik: 0.8
BRA I MIDTEN
Har undervisningen på dette emnet økt eller redusert din interesse for språkvitenskapelig skriving?
Gjennomsnitt: 4.2 Median: 4.0 Standardavvik: 0.8
POSITIVT
Måtte du jobbe mye for dette emnet?
Gjennomsnitt: 2.8 Median: 3.0 Standardavvik: 0.4
BRA I MIDTEN, HOMOGENT
Hadde du de nødvendige forkunnskapene?
Gjennomsnitt: 4.0 Median: 4.0 Standardavvik: 1.0
IKKE I MIDTEN
Var antallet undervisningstimer passe?
Gjennomsnitt: 3.2 Median: 3.0 Standardavvik: 1.1
BRA I MIDTEN
Var undervisningsformen egnet for kursets innhold?
Gjennomsnitt: 4.2 Median: 4.0 Standardavvik: 0.8
POSITIVT
Var øvelsene et passende og utfyllende tillegg til pensumet?
Gjennomsnitt: 4.2 Median: 4.0 Standardavvik: 0.8
POSITIVT
Var interaksjon med læreren bra?
Gjennomsnitt: 4.6 Median: 5.0 Standardavvik: 0.5
POSITIVT, HOMOGENT
Har du lært mye av dette kurset?
Gjennomsnitt: 4.2 Median: 4.0 Standardavvik: 0.8
POSITIVT
Var øvelsene praktisk godt tilrettelagt?
Gjennomsnitt: 4.2 Median: 4.0 Standardavvik: 0.8
POSITIVT
BRA
- pensumlisten var ikke for stor
- oppgavene var en del av undervisningstimene
- klar, tydelig, ryddig, lett å forstå
- bra oversikt over alle forelesningene
- referater fra forelesningene på nettsidene
- alt i alt veldig bra
- det beste var å lære om bruk av ulike verktøy
- reflektere over skrivevaner
- jobbe med ekte eksempler fra faglitteraturen
- innhald og gjennomføring
DÅRLIG
- vi lærte å skrive ut fra 5-avsnittsmetoden, som er en form for
sammendrag, men vi burde skrevet sammendrag ut fra en hel tekst
- kurset er for lite annonsert
"Eg (og mange andre med meg) var ikkje klar over at kurset eksisterte.
Eg veit at dette tilbodet ville være interessant for mange om dei berre hadde visst om det."
Ev. underveistiltak
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Trenger lokale med fast prosjektør og enkel mørklegging. Trenger muligens mer informasjon om dette kurset til studenter på språkfagene.
Det må bli bedre støtte for programvare for bruk av LaTeX på UiBs PCer.
Dette kurset er av interesse for master/PhD-studenter men pga. manglende integrering i studieplanene er det for få studenter som oppdager det.