Biomed. - instituttrapport 2007 høst

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring

[Dette er instituttets semesterrapport, og her skal ikke skrives rapport om enkeltemner!]


Evaluering av emner ved Institutt for biomedisin foregår nettbasert, og organiseres for hvert emne.

For noen emner arrangeres det uformelle, planlagte møter mellom emneansvarlig og studenter. Dette er mest veletablert i emnet BIOBAS.

Instituttet har etablert et oppfølgingsprogram for:
- enkeltlærere:
Her er det flere nivå, fra medarbeidersamtale med emneansvarlig, til oppfølgingssamtale med visestyrer for undervisning, oppfølging av kompetanse gjennom Universitetets kurstilbud og pedagogisk oppfølging på individuell basis.
- emnenivå:
På emnenivå skal emneansvarlig i samarbeid med lærerstaben presentere opplegg for forbedring og endring ut fra evalueringene.
- oppfølging på instituttnivå:
Emnerapporter tas opp i instituttets eksamens- og undervisningsutvalg og tiltak på instituttnivå drøftes der.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Generelt er det lav strykprosent ved instituttets emner. Dette gjelder i størst grad for profesjonsstudiene (integrert masterstudium i odontologi, medisinstudiet).

Karakterfordeling

Her er det vanskelig å si noe generelt for instituttet. Det er fortsatt noe uklarhet om bruken av karakterskalaen A-F. Det faglige nivået for stryk diskuteres stadig, og noen entydig tolkning er man ikke kommet frem til. Det er heller ikke noen endelig og entydig enighet om tolkningen av de forskjellige nivåene i karakterskalaen, og eventuell fordelingsnøkkel mellom de forskjellige nivåene. Dette gjelder kanskje særlig i profesjonsstudiene, men er aktuelt for alle våre emner. Det er flere ganger påpekt at den kvalitative beskrivelsen av karakteren "E" skulle gi en strykkarakter.

Ressurstilgang

Infrastruktur: god.
Støttepersonell: god.
Økonomi: usikker. Instiuttets økonomi er ikke trygg, og alle utgiftsposter vurderes kritisk. Etter endringen i Universitetsloven er Universitetet ikke pålagt å bruke institusjonsekstern sensor ved alle eksamener, og instituttet arbeider med å kunne bruke universitetsansatte sensorer i betydelig større utstrekning - og dermed unngå en del utgifter til ikke-universitetsansatte sensorer. Dessuten er det en betydelig faglig ressurs i personer med hovedstilling ved Helse Bergen og bistilling ved Universitetet, og en faglig god og svært praktisk gruppe å bruke til sensurarbeid.

Instituttet har også begrensede ressurser til faglig innovasjon og utviklingsarbeid, både når det gjelder videreutvikling av eksisterende emner og undervisning, og utvikling av nye emner.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Instituttets erfaring er at studentevalueringene gir konstruktive tilbakemeldinger om undervisningskvalitet. Evalueringene gir et godt utgangspunkt for videre arbeid med kvalitetsforbedring.
Vi mottar mange gode evalueringer av enkeltlærere, og dette er en støtte både for den enkelte lærer og for emneansvarlige. Vi mottar også tilbakemeldinger vedrørende enkeltlærere hvor det pekes på utfordringer av pedagogisk art, hvor det er behov for utvikling og forbedring.

Når det gjelder organiseringen av de enkelte emnene, ser det ut som om det for mange emner er noe å gå på når det gjelder forbedringer. Dette behandles for hvert emne.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen og Min Side er gode verktøy. Det er fortsatt litt utfordringer mht. informasjonsflyten når det gjelder oppdatering av emnebeskrivelser og detaljer når det skjer endringer (eksamensformer, justering av emner). 

Tilgang til relevant litteratur

Det er usikkert hva som skal være med under dette punktet. Overskriftene ser ut til å være tilpasset enkeltemner, og ikke instituttrapportene. Det kan nevnes at det er et stadig behov for oppdaterte lærebøker for lærerne, og det er derfor nødvendig å beholde en budsjettmessig mulighet for innkjøp av nødvendig litteratur.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Det oppsummeres:
Forbedringsmuligheter:
- bedre konsistensen i bruk av karakterskalaen
- følge opp dårlige karakterer og stryk – hos enkeltstudenter
- følge opp dårlige evalueringer – hos enkeltlærere
- følge opp emner med dårlige evalueringer
- tiltak for å bedre motivasjon og interesse for undervisning og pedagogikk i lærerstaben
- fortsette studentevaluering, og videreutvikle den
- gi systematisk tilbakemelding til studentene om evalueringsresultater og forbedringstiltak