INF102 - emnerapport 2007 høst
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
Faglærers vurdering er at kurset ble tilfredsstillende gjennomført, noe
som samsvarer med tilbakemeldingen fra brukerundersøkelsen etter kurset.
Kurset ble gjennomført med 4 forelesnings timer per uke, 2 timer
oppgaveløsning med gruppeleder til stede samt 1 times felles gjennomgang
av ukens gruppeoppgaver. Studentenes resultater ble vurdert ut fra to
semesteroppgaver som telte 15% hver samt en endelig eksamen med vekt
70%. De to semesteroppgavene ble vurdert av gruppeledere, mens faglærer
rettet examen og fastsatte endelig karater.
Strykprosent og frafall
Se FS-rapport.
Karakterfordeling
Se FS-rapport.
Studieinformasjon og dokumentasjon
Informasjon til studentene ble gitt i begynnelsen av forelesningene,
samt at dette ble lagt ut på kurset sine sider på studentportalen. Dette
inkluderer også referanser til pensum og annen relevant litteratur.
Tilgang til relevant litteratur
Forutsatt at studentene anskaffet seg læreboken, så var tilgangen til
faglitteratur etter faglærers mening god. Dette begrunnes med at all
nødvendig litteratur utenom boken var enten direkte eller
indirekte(referanse) tilgjengelig på kursets hjemmeside.
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Lokaler og undervisningsutstyr har vært hensiktsmessige ut fra måten
kurset er undervist.
Andre forhold
Etter faglærers vurdering har rammevilkårene for kurset vært
tilstrekkelige til å gjennomføre kurset som planlagt.
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
Kurset ble evaluert etter høst semesteret. 30 studenter leverte endelig
eksamen, og 13 svarte på evalueringen av kurset. Ut fra evalueringen
oppfatter jeg studentene som rimelig fornøyde med kurset. Noen av
kommentarene går på at kurset var for tett bundet opp til boken og at
foreleser virket uerfaren i begynnelsen/ det pedagogiske opplegget kunne
vært bedre. Det medfører riktighet at kurset var tett knyttet opp til
boken, men jeg ser liten grunn til å dele pensum på flere kilder når
boken framstiller pensum på en god og konsistent måte. At foreleser
virket uerfaren i begynnelsen, er ikke overraskende med tanke på at
dette er det første kurset jeg underviser. Den siste vesentlige
kommentaren går på at det pedagogiske opplegget kunne vært bedre. Jeg
oppfatter dette slik at det pedagogiske opplegget ikke var dårlig, men
at det var deler som kunne vært presentert på en annen og kanskje bedre
måte. Dette er det vanskelig å ikke si seg enig i.
Kurset ble gjennomført med fire forelesnings timer per uke, 2 timer med
oppgaveløsning som var ledet av gruppeleder, og en times gjennomgang av
løsningsforslag til oppgavene. Studentene ble evaluert gjennom to
innleveringsoppgaver med praktisk programmering. Vekten på disse
oppgavene utgjorde 30 prosent av sluttkarakteren, mens eksamen utgjorde
de resterende 70 prosent.
Oppsummering av innspill
Noen av studentene mente at kurset var for tett knyttet opp til boken.
Som nevnt over, medfører det riktighet at kurset var tett knyttet til
boken. Grunnen til dette er at boken dekker pensum godt. Innspillet om
at foreleser virker uerfaren i begynnelsen er riktig, og krever ingen
ytterligere kommentar. Generelle kommentarer som at det pedagogiske
opplegget kunne vært bedre, er lite konkret og gir ikke informasjon om
direkte problemer eller hvilken deler av undervisningen som fungerte
dårlig.
Ev. underveistiltak
Ingen.
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Faglærers vurdering er at kurset ble gjennomført på en tilfredsstillende
måte. Oppmøtet på grupper og oppgavegjennomgangen var noe lavt
sammenlignet med oppmøtet på forelesningene. Ved å endre uke oppgavene
til innleveringsoppgver vil studentene ha større motivasjon for å stille
på gruppene. Dette gjøre motivasjonen for å delta og jobbe på gruppene
større, men øker også arbeidsbelastningen til studentene. Under
vurderingen av eksamensbesvarelsene kommer det klart fram at flere
studenter hadde hatt utbytte av å bruke mer tid på å løse gruppe oppgavene.