PED111 - emnerapport 2007 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Peda 111 er et nytt studium i den nye integrerte lærerutdanningen ved Universitet i Bergen. Studiet har hatt undervisning organisert som forelesninger, seminargrupper med individuelt arbeid, arbeid i gruppe, diskusjoner i plenum. Tre faglærere hadde ansvar for hver sin seminargruppe. Studentene har levert tre mappetekster over følgende hovedtema: 1) Hva er pedagogikk? 2) Kunnskapsløftet i skolen 3) Forholdet mellom skole og samfunn. Tekstene har vært lagt inn på Studentportalen. I tillegg har studentene hatt skoleerfaring ved at 5 dager i løpet av semesteret har vært avsatt til besøk i en av skolene Universitet har et partnerskolesamarbeid med. Tre ulike skoler hadde ansvar for å planlegge skolebesøket sammen med representanter for lærerutdanningsseksjonen ved UiB. Fokus for observasjon i skolebesøkene har vært;

 

Besøk 1: Samspillet mellom elever og lærer i klassen

Besøk 2: Organisering av undervisningen. Undervisningsmetoder og undervisningsstrategier

Besøk 3) Aktivitet og uro i klasserommet – konstruktivt eller negativt?

Besøk 4) Klasserommet og de fysiske omgivelser

Besøk 5) Klasserommet fra ditt perspektiv

 

Det har vært registrert som et behov at nye studenter på Universitetet tidlig blir presentert for akademisk skriving. Det har ikke vært tatt inn i undervisningsplanen for pedagogikk tidligere. Studentene fikk tilbud om en 4 timers forelesning med forberedelser og innlagte øvelser i akademisk skriving. Dette ble godt mottatt

Strykprosent og frafall

Ingen studenter har strøket til eksamen

Karakterfordeling

Resultatfordeling
Antall kandidater (oppmeldt): 70 hvorav 49 kvinner og 21 menn

Antall møtt til eksamen:      62            46                  16

Antall bestått (B):           62            46                  16

Antall stryk (S):              0

Antall avbrutt (A):            0

Gjennomsnittskarakter:         B             B                   C

Antall med legeattest (L):     1             1                    0

Antall trekk før eksamen (T):  0

 

 

Karakter 

Innføring i pedagogikk - Mappeevaluering + muntlig

E                       Kvinner 1                      Menn    0

D                               5                     4

C                               21                      15

B                               30                      24

A                                5                       3

 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk en skriftlig og muntlig oversikt over studiet første dag. 

Tilgang til relevant litteratur

Studia hadde fått bestilling av pensumlitteratur før studiestart.   

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesninger og seminarer ble avholdt i Psykologisk Fakultets lokaler i Christies gate 12. Noe som fungerer svært tilfredstillende

Andre forhold

Deler av seminarene ble forsøkt gjennomført på slutten av de fem dagene studentene hadde med skoleerfaring på de enkelte skolene. Det er grunn til å diskutere hensiktsmessigheten av dette. Skolene har dårlige egnet rom for store student grupper

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

I og med at peda 111 er et nytt studium på den nye integrerte lærerutdanningen, møtte vi endel utfordringer. Pensum og forelsninger/seminarer fungerer bra. Skoleerfaring for studentene må planlegges i tett samarbeide med skolene med avklart ansvarsfordeling. I hvilken grad seminarleder skal være tilstede på skolene og hvor lenge må det også tas stilling til. Vår vurdering var at for å få dette til som en obligatorisk aktivitet for studentene var det behov for seminarleder å være til stede fra start til slutt på disse fem skoledagene. men etterhvert som programmet har satt seg er det ikke sikkert at dette vil være nødvendig

Oppsummering av innspill

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Av 32 studenter som har evaluert studiet har 43, 75 % evaluert informasjonen før studiestart som bra, mens 53 % har evaluert denne som mindre bra eller dårlig. Informasjonen i løpet av studietiden er av 53 % vurdert som svært bra, mens 47 % syntes denne var mindre bra eller dårlig. Informasjonsbehovet kan antakelig ikke overvurderes. Det ser ut som noen får med seg informasjonen, mens andre ikke gjør det på tross av skriftlig og muntlig informasjon er gitt. 66 % mente at utbyttet av forelesningene var bra/svært bra og 84 % av studentene mente at pensumsrelevansen for studiet var bra/svært bra. Det er gledelig at pensum blir så godt mottatt og at forelesningene treffer studentene langt på vei. Når det gjelder tekstene i prosessmappen svarer 65 % av studentene at tekstene er nyttige for å utvikle forståelse for pensumtema som blir belyst, men 34 % svarer at dette funger mindre bra eller dårlig. Det er altså et mindretall som ikke klarer å utnytte tekstskriving til sin fordel. Å få dette til vil være en utfordring i det videre arbeide med studenter, særlig de som kommer rett fra videregående skole og begynner på en lærerutdanning. Studentenes evaluering av skoleerfaringsbesøkene varierer også. Disse besøkene krever forberedelser og etterarbeide som det må avsettes tid til. Dette er noe også studentene påpeker i sine forslag til forbedringer. I tillegg vil det være behov for å bearbeide og utvikle innholdet og metoden som benyttes ved skolebesøk.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Se det foranstående