DASP107 - emnerapport 2007 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

For effektivitetens skyld ble undervisning på DASP105, DASP107 og HUIN102 til dels samordnet i felles forelesninger.  Dette viste seg å være en praktisk katastrofe fordi rombestillingssystemet håndterer slik samordning veldig dårlig og administrasjonen gjorde feil på feil.

Strykprosent og frafall

Se FS

Karakterfordeling

Se FS

Studieinformasjon og dokumentasjon

http://gandalf.aksis.uib.no/lingkurs/webroot/index.php?page=dasp107&lang=nb

Tilgang til relevant litteratur

var tilstrekkelig

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Vi ble tildelt mange ulike rom.  Flere av disse viste seg å være dårlig brukbare, med ergonomiske og tekniske feil på datamaskin, prosjektør og lerret.

Andre forhold

Rombestillingssystemet var en enorm flaskehals for praktisk organisering.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble laget en spørreundersøkelse på Mi Side.

Oppsummering av innspill

# #1 Hadde du nok informasjon om kurset før kursstart?

    Ikke nok informasjon: 1
    Ingen informasjon: 3

# #2 Har du lært mye på dette kurset?

    Middels: 2
    Mindre enn jeg trodde: 2

# #3 Måtte du jobbe mye for dette kurset?

    Ganske mye: 1
    Omtrent passe for antallet stp.: 1
    Mindre enn for andre emner med like mange stp.: 1
    Jeg måtte nesten ikke jobbe: 1

# #4 Hva var evt. problemer med tidspunkt eller undervisningsrom?

    2007-10-22 X: Det var vært litt kaotisk med undervisningsrommene siden vi har hatt så mange forskjellige om hverandre, men foreleserne har vært veldig flinke til å informere oh minne oss på hvir vi skal møte opp.
    2007-11-01 X: Var greie tidspunkt, men slet litt med rom innimellom. men ikke noe stort problem
    2007-11-20 X: Tidspunktene var greie.
    2007-11-30 X: tidspunkt som i alt på 1 mnd var problematisk\upassende. se pkt 6

# #5 Var det problematisk at undervisningen var samkjørt for flere grupper og emner?

    Det var små problemer: 3
    Det var betydelige problemer: 1

# #6 Hva var evt. problemer med undervisning for flere grupper samtidig?

    2007-10-22 X: Det gikk av og til litt i surr hvilke grupper som skulle gjøre hva, spesielt angående oppgaver og eksamen.
    2007-11-01 X: Informasjonen, hvilke grupper som skulle gjøre hvilke oppgaver osv. og det ble pratet om ting på forelesning som noen hadde hatt om før men ikke alle. så de som ikke hadde hatt det før skjønte ikke alt da.
    2007-11-20 X: Følte at vi kom inn midt i et emne, da de andre gruppene hadde flere forelesninger enn oss. Følte og at mye av det som ble gjennomgått ikke var relevant.
    2007-11-30 X: problemet var at det for vår del ikke ble noen sammenheng, til tider var det "som vi så igår", men vi hadde ikke vært der dagen før. pluss at når det ble kjørt slik som nå var vi ferdig med forelesningene i midten av oktober. det gikk for fort og det var for lenge til eksamen etter at vi var ferdige med forelesningene

# #7 Er de obligatoriske oppgavene en passende øvingsform?

    Helt passende og læringsrik: 3
    Mindre passende, mindre læringsrik: 1

# #8 Var pensumet lærerikt og leselig? Vurder både pensumbøkene og det nettbaserte materialet

    2007-10-22 X: Har ikke lest noe særlig i Hockey-boken, men det nettbaserte materialet om korpora var veldig oversiktlig og lettlest.
    2007-11-01 X: greit nok, litt kjedelig bok
    2007-11-20 X: Liker nettpensum best!!!!!!!
    2007-11-30 X: bok full av svada.. vanskelig å filtrere ut det som er relevant (Hockey). Angrer på at jeg kjøpte den! etterhvert ble jeg\vi klar over nettpensumet, det var i siste liten.. Dette var bra, men det var liten tid til å lese gjennom det. Til neste gruppe som tar faget bør dere gjerne vurdere å skifte bok eller bare gå over til det nettbaserte materialet.

# #9 Var lærerne kompetente og pedagogiske?

    2007-10-22 X: Ja. Veldig flinke og ekstremt engasjerte forelesere. De gjorde dette kurset gjennomførbart.
    2007-11-01 X: ja, flinke de
    2007-11-20 X: jada
    2007-11-30 X: Ja, heldigvis, hvis ikke hadde dette kurset vært totalt meningsløst.

# #10 Har du andre kommentarer, især forslag som kan gjøre undervisningen på dette emnet bedre?

    2007-11-01 X: litt mer konkret hva man skal lære på 107.
    2007-11-20 X: Syntes at faget ikke bør samles sammen med andre fag (HUIN102), følte vi ble den gruppen som bare kom inn midt i emnene og ikke fikk med oss et helhetlig bilde av timen. Følte og at noe av det vi hadde ikke var relevant for oss, ville heller ha fokusert mer på tekstkoding og faktisk fått gjort noe øvelser på det, ( mener å huske vi fikk kun 1 time med det pga problemer med dataene). Korpusemnet var veldig bra. Alt i alt vil jeg helst se at dette blir et fag for seg selv, hvor en da kan snevre inn det som er relevant for faget.
    2007-11-30 X: hadde satt pris på klarere skiller mellom fagene, det var vanskelig å vite når og hvor det var relevante forelesninger, da minside ikke var til å stole på og "ingen" kunne fikse det.

Ev. underveistiltak

Det ble kjempet en kontinuerlig strid mot rombestillingssystemet i et forsøk på å finne mer passende undervisningslokaler.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Det bør tas hensyn til kommentarene som kom frem i spørreundersøkelsen.  Nettpensumet ble vurdert som bra men boken som dårlig.  Det blir ikke gitt tilstrekkelig informasjon om kursets mål og innhold før kursstart.  Av både praktiske og faglige grunner bør man i fremtiden gå bort fra felles undervisning på DASP105, DASP107 og HUIN102.  Separat undervisning krever flere ressurser men har praktiske og pedagogiske fordeler.  Det som kom ut best i evalueringen var lærernes kompetanse og innsats, og det må man ta vare på.