ECON310 - emnerapport 2007 høst
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
18 dobbeltimer tavleundervisning, deleksamen (1/3), hovedeksamen (2/3), oppgavegjennomganger (4).
Strykprosent og frafall
Strykprosenten må sies å være akseptabel, men frafallet var stort. Det var et merkbart frafall på forelesningene etter deleksamen, noe som muligens kan indikere at det var oppmeldt en del studenter som vurderte å ta faget om igjen, men som lot være pga. dårlig karakter på deleksamen. Deleksamenskarakterene (satt av faglærer) var generelt sett dårligere enn hovedeksamenskarakterene (satt av ekstern sensor).
Karakterfordeling
Relativt normal fordeling, med C som snitt.
Studieinformasjon og dokumentasjon
Aktiv bruk av studentportalen gjør det mulig å holde studentene oppdatert, utvikle pensumlister underveis og holde god orden på kursets innhold og utvikling.
Tilgang til relevant litteratur
Forelesningsnotater, som for mange fungerer som pensum, ble delt ut. Studentene virket veldig fornøyd med å få pensum på en mer leselig form enn pensumboka, som er i overkant i forhold til studentenes nivå ved starten av kurset. Annen relevant litteratur antas å være lett tilgjengelig (f.eks. bøker fra tidligere kurs).
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Lokalet er godt, skulle dog gjerne hatt større takhøyde som gir plass til flere tavler.
Andre forhold
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
Jeg kan ikke annet enn å være fornøyd med tilbakemeldingene, som nok delvis er så positive pga. forelesningsnotatene. Pensum får litt lavere karakter, antagelig pga. boken som er i bruk, mens egeninnsatsen antagelig kan forbedres gjennom enkelte tiltak (se under).
Oppsummering av innspill
Studentene reagerer veldig positivt på tilgjengelighet og tilrettelegging i form av å legge opp pensum slik at det blir lettere fordøyelig (forelesningsnotater) og å aktivt søke å finne ut om studentene får med seg det som foregår på tavlen.
Ev. underveistiltak
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Samspillet med studentene satt fint (god kommunikasjon), men undervisningsformen er ensidig (tavleundervisning). Det bør tilstrebes å i større grad bruke avbrekk og smågruppeøvelser. Dette er spesielt viktig i forhold til å stimulere studentene til på egenhånd å arbeide med faget i grupper.