ECON310 - emnerapport 2007 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

18 dobbeltimer tavleundervisning, deleksamen (1/3), hovedeksamen (2/3), oppgavegjennomganger (4).

Strykprosent og frafall

Strykprosenten må sies å være akseptabel, men frafallet var stort. Det var et merkbart frafall på forelesningene etter deleksamen, noe som muligens kan indikere at det var oppmeldt en del studenter som vurderte å ta faget om igjen, men som lot være pga. dårlig karakter på deleksamen. Deleksamenskarakterene (satt av faglærer) var generelt sett dårligere enn hovedeksamenskarakterene (satt av ekstern sensor).

Karakterfordeling

Relativt normal fordeling, med C som snitt.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Aktiv bruk av studentportalen gjør det mulig å holde studentene oppdatert, utvikle pensumlister underveis og holde god orden på kursets innhold og utvikling.

Tilgang til relevant litteratur

Forelesningsnotater, som for mange fungerer som pensum, ble delt ut. Studentene virket veldig fornøyd med å få pensum på en mer leselig form enn pensumboka, som er i overkant i forhold til studentenes nivå ved starten av kurset. Annen relevant litteratur antas å være lett tilgjengelig (f.eks. bøker fra tidligere kurs).

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokalet er godt, skulle dog gjerne hatt større takhøyde som gir plass til flere tavler.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Jeg kan ikke annet enn å være fornøyd med tilbakemeldingene, som nok delvis er så positive pga. forelesningsnotatene. Pensum får litt lavere karakter, antagelig pga. boken som er i bruk, mens egeninnsatsen antagelig kan forbedres gjennom enkelte tiltak (se under).

Oppsummering av innspill

Studentene reagerer veldig positivt på tilgjengelighet og tilrettelegging i form av å legge opp pensum slik at det blir lettere fordøyelig (forelesningsnotater) og å aktivt søke å finne ut om studentene får med seg det som foregår på tavlen.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Samspillet med studentene satt fint (god kommunikasjon), men undervisningsformen er ensidig (tavleundervisning). Det bør tilstrebes å i større grad bruke avbrekk og smågruppeøvelser. Dette er spesielt viktig i forhold til å stimulere studentene til på egenhånd å arbeide med faget i grupper.