MOL213 - emnerapport 2007 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring



Strykprosent og frafall

Kandidatar	Totalt		K/M
Oppmeldt	20		137	
Møtt		8		5/3
Bestått		8		5/3
Stryk%	0			
Studiepoengproduksjon: 80

Karakterfordeling

A: 1 (12,5%) B: 1 (12,5%) C: 4 (50%) D: 1 (12,5%) E: 1 (12,5%)
Snitt: C

Studieinformasjon og dokumentasjon

PowerPoint figurer av forelesningene ble lagt ut på Mi Side flere dager på forhånd.

Tilgang til relevant litteratur

For hvert år siden 2004 er den nyeste utgaven av læreboken til Lewis Wolpert (Principles of Development) blitt brukt som pensumbok. Denne boken er relativt enkel og godt tilpasset molekylærbiologistudenter som i mange tilfeller har lite forkunnskaper i biologi og klassisk genetikk. Tilbakemeldingene fra studentene har også vært positive. Pensum har også omfattet et lite utvalg av relevante og relativt enkle review artikler (til sammen ca. 50 sider) som studentene har arbeidet med i forbindelse med kollokvier. Artiklene var tilgjengelige som PDF filer på Mi Side.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Fungerte bra.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble ikke utført en egen studentevaluering ved slutten av kurset, men underveistiltak ble iverksatt etter problemer med oppmøtet på kollokvier og innspill fra studentene.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak

Flere opplegg for kollokvier og obligatorisk oppgave er blitt utprøvd av foreleser siden emnet ble startet opp høsten 2004. Ingen av disse har fungert særlig godt pga. svak egeninnsats fra studenter og problemer knyttet til avskrift/plagiering.

For høsten 2007 viste det seg relativt raskt at et nytt opplegg basert på individuell artikkel-lesing og utarbeiding av et sammendrag på kollokviene ikke fungerte tilfredsstillende. Vanskelighetsgrad og tidspress ble for stort og ville medføre problemer dersom den obligatoriske oppgaven skulle gjennomføres på samme måte. Dette ble oppdaget etter hvert som flere studenter ikke møtte til kollokviene. For å forhindre at flertallet av studentene ville trekke seg fra eksamen ble det som underveistiltak bestemt at den obligatoriske innleveringen og de siste kollokviene skulle sløyfes. Dette resulterte heldigvis i at ca. halvparten av de som allerede hadde fulgt de 5-6 første forelesningene valgte å gå opp til eksamen.  

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

For høsten 2007 var antall studenter som møtte til eksamen og fikk bestått 8. Dette tallet ligger innenfor variasjonene som har vært på dette emnet (4-13); i tillegg har det hvert år også vært noen som har utsatt eksamen til vårsemesteret (1-4). Stort sett har det vært påmeldt 15-20 studenter ved semesterstart, men i forhold til oppmøtet til første forelesning (omtrent 10-15) har frafallet til eksamen vært relativt lavt de fleste årene. Høsten 2007 var dette frafallet noe høyere og skyldes trolig i hovedsak problemene som oppstod med kollokviene og oppgaveinnleveringen. 

Siden ingen av de ulike oppleggene med obligatorisk oppgaver som er blitt utprøvd etter oppstarten i 2004 har fungert tilfredsstillende vil denne obligatoriske aktiviteten bli fjernet fra emnebeskrivelsen. I stedet vil kollokviene bli brukt av studentene til å diskutere/løse oppgaver knyttet til review artiklene som utgjør den spesialiserte delen av pensum. Dette er eksamensrelevant stoff som ikke blir gjennomgått på forelesningene og har bl.a. til hensikt å stimulere studentene til mer egeninnsats.