MED1NEVRO - emnerapport 2007 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Emnet ble gjennomført etter samme mønster som høsten 2006, da det ble innført. Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, praktiske kurs og kollokvier. Praktiske kurs i disseksjon, mikroskopering (histologi) og fysiologi er obligatoriske.

Gjennomføringen var ukomplisert, med godt samarbeid mellom emneansvarlig, faglærere og studieadministrasjon.

Strykprosent og frafall

155 kandidater gikk opp til eksamen 13. november 2007.
4 kandidater strøk (2,6 %).

Karakterfordeling

A	5
B 34
C 80
D 28
E 4
F 4

Studieinformasjon og dokumentasjon

Se Studentportalen (Min Side):
MED1NEVRO.

Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Ingen spesielle anmerkninger.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevaluering ble gjennomført som spørreundersøkelse i Studentportalen (Min Side).

Oppsummering av innspill

Innspillene var av to hovedtyper:


1) Vurdering av de enkelte faglærerne. Her var det særlig negativ kritikk av en av faglærerne, som fikk tilbakemelding på høyt tempo og mange slides i PowerPoint-presentasjoner. Denne tilbakemeldingen er behandlet etter instituttets retningslinjer for oppfølging, med tilbakemelding til faglærer og samtale om endring av praksis. Alle faglærere fikk konstruktive kommentarer til forbedring av undervisningspraksis.

2) Vurdering av undervisningsopplegget i emnet. De viktigste kommentarene her var at samvirkningen mellom forelesninger og praktiske kurs ikke var optimal, og at noen av de praktiske kursene bør legges senere i semesteret for å få mer teoretisk undervisning først.

Ev. underveistiltak

Det har manglet systematisk underveis-evaluering, og derfor er underveistiltak vanskelig å gjennomføre målrettet. Det er også med vårt rigide system for undervisningsplanlegging umulig å flytte undervisning til andre tidspunkter når semesteret er i gang.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emneansvarlig er relativt fornøyd med studentevalueringene og med gjennomføringen av emnet. Det blir arbeidet videre med pedagogiske forhold overfor faglærerne, og i planleggingen av emnet for høsten 2008 blir praktiske kurs lagt noe senere og systematisk etter at forelesningene i de aktuelle temaene er avsluttet.


Høsten 2008 legges inn en time med midtveisevaluering, som skal foregå muntlig i auditoriet, og hvor det inviteres til tilbakemeldinger fra studentene og hvor studentene skal få direkte respons på tilbakemeldingene.