Griegak. - instituttrapport 2007 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring

Undervisning i vårsemesteret ble gjennomført i henhold til gjeldende studieplaner. 

I studieåret 2006/2007 hadde Griegakademiet totalt  192 registrerte studenter på de ulike  programmene.

Instituttet har en internasjonal profil, og 24 studenter fra 14 ulike land  var inne på ulike ordinære studieløp 06/07, 2 studenter er kvotestudenter. I tillegg har vi hatt følgende utveksling på student- og lærersiden:

Studentutveksling:
Utreisende: 1 Nordplus (Sverige) 1 Erasmus (Ungarn)
Innreisende: 1 Nordplus (Finland) 1 Erasmus 
(Tyskland), 2 på bilateral avtale (Japan)

Lærerutveksling:
Utreisende: 2 Nordplus (Sverige og Finland
Innreisende: 1 Nordplus (Finland)

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

MAHF-MUTP: En student (7%) har hatt frafall grunnet sykdom, bortsett fra det har alle studenter gjennomført obligatoriske undervisning og  hatt full studieprogresjon (MUTP312 og MUTP311).
ÅRHF-MUTP: Ingen frafall eller stryk.
MAHF-MUEMV: Ingen frafall. 
BAHF-MUS: Grunnet ustrukturert studieløp finnes ingen statistikk på området. Frafall på teoretiske emner er vanlig.
MAHF-MUUT: Ingen frafall.

Karakterfordeling

ÅRHF-MUTP: Gjennomsnittskarakter B. 3 A, 5 B, 3 C
BAHF-MUS: Gjennomsnittskarakter B. 2 A, 4 B, 1 C, 1 D (Karaktergjennomsnitt og -fordeling på avsluttende hoveddisiplin, MUV202)
MAHF-MUUT: Gjennomsnittkarakter B. 1 A, 2 B (MUV350)
MAHF-MUEMV: Gjennomsnittkarakter C. 1 B, 1 C    
MAHF-MUTP: (MUTP312)

Ressurstilgang

ROM OG UTSTYR:
Instituttet har generelt en alt for lav standard på rom og utstyr. Pga. lave overføringer over flere år til innkjøp og vedlikehold av instrumentpark har vi nå en sitasjon der vi mangler viktig utstyr, samt at flygel- og pianoparken er nedslitt. I de nærmeste årene er derfor store investeringer nødvendig. Det arbeides med å beregne behovet.
Instituttets virksomhet foregår i flere bygg. Det gjør et utvidet samarbeid mellom musikkvitenskap, musikkterapi og utøvermiljøet tungvint. På sikt bør alle fagmiljøer samles i Nygård skole og  det må utarbeides en plan for arealutvidelse og oppgradering av rom og utstyr. Dette er nødvendig for å sikre at instituttet holder akseptabel internasjonal standard.

PERSONELL:
Instituttet har en fast ansatt stab med meget god og relevant kompetanse, både på fag- og administrasjonssiden. Vi har også en stor stab av deltidsansatte som betyr svært mye for instituttets faglige profil.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Instituttet har gjennomført flere evalueringer i  studieåret 2006/07. 
Musikkterapimiljøet har gjennomført grundige evalueringer både muntlig og skriftlig. 
Hovedinstrument på bachelorprogrammet i musikk har også blitt evaluert. Her var deltakelsen så lav at det har vært vanskelig å trekke noen konklusjoner. Vi vil gjennomføre ny evaluering i løpet av 07/08.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieadministrasjonen har blitt omorganisert og Studentportalen fungerer nå som hovedkanal for informasjon om studier. Instituttet vil vektlegge å få flere vitenskapelig ansatte til å bruke studentportalen mer aktivt.

Tilgang til relevant litteratur

Griegakademiets bibliotek er en viktig ressurs for instituttets fagmiljøer. Det arbeides for å få til en lokalisering i umiddelbar nærhet til Nygård skole.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

STUDIETILBUDENE:
Studietilbud, studieretninger og emneportefølje har blitt betydelig
utvidet i løpet av få år. Samtidig er ressurs,- utstyrs- og romsituasjonen presset. Det skal i løpet av 2007–08 gjøres en vurdering av den samlede emneporteføljen. Det vil bli vurdert om det kan utvikles emner som kan inngå i flere studieprogrammer og/eller studieretninger og om noen emner kan rotere. Utvalget for undervisning og internasjonalisering har hovedansvaret for dette arbeidet. 

ETNOMUSIKOLOGI/MUSIKKVITENSKAP:
Vi skal videreutvikle en fagprofil som bygger på både etnomusikologi og allmenn musikkvitenskap.
Samarbeid med andre fagmiljøer vektlegges og vi nevner i den sammenheng av vi har opprettet et nytt emne på 200-nivå i populærmusikkstudier som egner seg godt innenfor flere studieprogrammer og som er åpent for studenter fra både samfunnsvitenskap og humaniora.
Den viktigste målsetningen er å få på plass et bachelorprogram med spesialisering i musikk. Dette vil høyst sannsynlig bidra til at rekrutteringen øker til masterprogrammet. Fakultetet har fått forslag til studieplaner for dette. For at tiltaket skal gjennomføres må også den ledige stillingen lyses ut og besettes.

MUSIKKTERAPI:
En målsetning er årlig opptak til både mastergrad og årsenhet. Det vil gi gode muligheter for å rekruttere studenter på nasjonal basis og det blir mulig for instituttets egne grunnutdanningsstudenter å søke seg videre uten opphold. Dessuten skapes bedre muligheter for at mastergradsstudenter kan delta i forskningsgrupper på fagfeltet.
For at årlig opptak skal realiseres må teamet utvides med to stillinger. Dette må tas opp med UiB sentralt i forhold til den intensjonen som ble lagt til grunn for flytting av musikkterapistudiet fra HSF til UiB.
På sikt ønsker vi å erstatte årsenheten med et 3-årig bachelortilbud med spesialisering i musikkterapi. I den sammenheng vurderes muligheter for samarbeid med psykologisk fakultet.
Fagmiljøet ønsker i løpet av høsten 2007 år vurdere spørsmål knyttet til skikkethetsvurdering av studenter og yrkesautorisasjon av mastergradskandidater.

UTØVENDE STUDIEPROGRAMMER:
Hovedfokus i perioden vil være å utvikle flere plattformer for samspill (kammermusikk, orkester, sinfonietta m.m.). Dette innebærer at vi vil vurdere den utøvende emneporteføljen på nytt. 
Vi vil også arbeide for å få til en jevnere huskonsertvirksomhet, som etter hvert vil være et åpent tilbud for UiB-studenter og ansatte. Instituttet vil også arrangere flere offentlige konserter i Bergen og regionen forøvrig.
Et særlig satsingsområde er rekruttering til og profilering av strykermiljøet ved instituttet. 
På studieretning jazz er målet å gjennomføre et årlig opptak av ca. 5 studenter. Studentantallet på studieretningen bør ideelt sett være på omkring 20. Inntil lokalsituasjonen er bedret er det viktig å samarbeide med eksterne for å få til bedre øvingsmuligheter for studentene.
Prosjektsamarbeid med flere andre institusjoner skal prioriteres. En langsiktig samarbeidsavtale med Bergen Filharmoniske orkester, som bl.a. innebefatter orkesterworshops, presentasjon av våre komponister og spesielt begavede solister, er under utforming.