Fys og tek - instituttrapport 2007 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring

Undervisningen og gjennomføringen av emner og studiprogrammer som hører under Institutt for fysikk og teknologi (IFT) gikk etter planen våren 2007. Det var ganske stor påmelding på noen av våre grunnleggende emner og det skaper visse utfordringer når det gjelder regneverksted og laboratorieundervisning. Disse utfordringene ble likevel løst uten å måtte avvise potensielle deltakere på kursene. Eksamens- og vurderingsform: For de fleste av våre emner er avsluttende eksamen den viktigste vurderingsform. For en del emner, og da særlig på begynnernivå, blir det gjennomført midtveisprøver med tellende karakter, og noen emner har semesteroppgave eller laboratorierapporter som skal vurderes. Ekstern sensor: Ekstern sensor er svært kostnadskrevende, og vi ser oss derfor bare råd til å ha ekstern sensor i ca. ett emne per semester. Vi anser det som nødvendig at en sensor deltar på muntlig eksamen, i tillegg til faglærer. Det er også viktig at skriftlige eksamener blir bedømt av flere enn én person, spesielt de besvarelsene som ligger nær grensen mellom to bokstavskarakterer. Dette har ført til betydelig merarbeid for våre vitenskapelig ansatte. Det har vært forholdsvis stor søking til våre bachelorprogrammer de senere år og det skaper en rekke utfordringer i gjennomføringen av enkelte emner. Blant annet begynner det å bli vanskelig å finne lokaler med plass til ca. 40 - 50 studenter.
Våren 2007 ble det gjennomført et forsøk med elektronisk responssystem i undervisningen i grunnkurset PHYS 102. Foreleser legger frem et spørsmål med flere svaralternativ som studentene diskuterer i små grupper og gir sitt svar ved hjelp av enslags mentometer. Resultatene og problemstillingen blir deretter diskutert umiddelbart etterpå og eventuelt foretatten ny avstemming. I studentevalueringen var studentenes kommentarer om dette forsøket entydig meget positive; de hevder at læringsutbyttet i kurset øker betraktelig. 
Rammevilkår: Se Ressurstilgang under.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Se kommentarer under de enkelte bachelorprogrammene.

Karakterfordeling

Se kommentarer under de enkelte bachelorprogrammene.

Ressurstilgang

Undervisningen i våre fag er ganske ressursskrevende og slik bør det være på et universitet som tar mål av seg å være et anerkjent forskningsuniversitet. Fysikk og de andtre fagene som Institutt for fysikk og teknologi huser er i sin natur i meget stor grad eksperimentelle fag som krever tilgang til både enkelt og avansert utstyr. Laboratorieutstyr som brukes i undervisning er utsatt for stor slitasje og må derfor betraktes som forbruksvare snarere enn en engangsinvestering. Det er derfor gledelig at Fakultetet har de senere år bevilget midler til å kunne komme i gang med fornying av våre laboratoriekurs. En slik fornying må være kontinuerlig hvis den eksperimentelle undervisningen skal holde mål. På mange områder er ressurssene til selve undervisning knappe: Dette gjelder midler til timelærere og annen kursassistanse, vikarmidler ved friår, sensur av eksamen, utvikling av laboratorieoppgaver, reiser og komponenter i forbindelse med prosjektoppgaver, o.s.v. Som nevnt ovenfor har vi ikke råd til ekstern sensor ved eksamen i vanlige emner og dette har medført mye ekstra ulønnet arbeid for vår stab. Det er også beklagelig at universitetene ikke hadde råd til utstrakt utveksling av sensorer i forbindelse med innføring av "Kvalitetsreformen" og bruken av den nye karakterskalaen skulle samordnes over hele landet. Mange av undervisningslokalene har vært oppgradert i senere tid: Seminarrommene på instituttet har fått nytt inventar og AV-utstyr, og nytt teknisk utstyr er installert i auditorier og seminarrom. Auditorium A og B i auditoriefløyen har fått et noenlunde velfungerende AV-utstyr, men det er behov for en ekstra projektor i begge auditoriene som gjør det mulig å kombinere på en god måte tavleundervisning og elektroniske presentasjoner. Forøvrig er inventaret i auditoriene A og B fra slutten av 1960-tallet og på alle måter ubehagelig og utrangert. Her er det klart behov for nytt inventar og maling.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Våren 2007 brukte vi papirskjema i studentevalueringen, i påvente av et tilfredsstillende elektronisk system. Skjemaene deles ut like før pausen i en av de siste dobbeltforelesningene og studentene fyller det ut og leverer før de går ut av lokalene. På denne måten får svar fra alle fremmøtte. Hovedtrekk ved evalueringene: Ifølge evalueringene er studentene generelt godt fornøyd med pensumlitteratur, undervisning og gjennomføring av de kursene som ble evaluert denne gangen og det er ikke mulig å lese noen allmenn misnøye med noe enkelt punkt ut av svarene. Instituttet har gjennomført slike evalueringer de siste ca. 15 årene og resultatene denne gangen peker seg ikke ut på noen måte. Evalueringene har hovedsakelig vært tenkt som et hjelpemiddel for undervisningspersonalet for å kunne forbedre sin undervisning, og for instituttet å kunne fange opp eventuelle ulykkestilfeller. Alt undervisningspersonale på et kurs får evalueringssvarene til gjennomsyn og kan drøfte om det er behov for mindre justeringer i opplegg i kurset til neste år. Det har ikke vært behov for instituttet å gripe inn i den daglige gjennomføringen i de evaluerte kursene.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen brukes i stor utstrekning i de aller fleste nøkkelkursene til formidling av nødvendig informasjon og andre dokumenter, slik som ukeplan, tidligere eksamensoppgaver, notater o.s.v. Noen få forelesere i videregående emner (med få deltakere) bruker Studentportalen sparsomt fremdeles, men bruken er likevel økende. Studentportalen er ofte ganske treg og det er uheldig når vi oppfordrer både lærere og studenter til aktiv bruk av dette systemet.

Tilgang til relevant litteratur

Tilgangen på relevant litteratur er stort sett god. Det har vært skrevet en del kompendier i enkelte kurser, men en travel hverdag fører til at de ikke oppgraderes så mye som vi helst ønsker.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studieopplegget fungerer i det store og hele ganske godt, takket være en stab som har gått til verket med entusiasme og positiv innstilling. Vi kan ikke legge skjul på at arbeidsbelastningen forbundet med undervisning har økt betydelig for hver enkelt de siste ca. 10-15 årene og når sensur i kollegaenes emner kommer i tillegg - uten noen kompensasjon - blir slitasjen tydeligere. Selve kurstilbudet på lavere grad fungerer etter intensjonene og det har ikke vært behov for noen vesentlige justeringer i innhold i kursene eller i vektlegging av tema. Moen mindre justeringer i opplegget er gjennomført: En åpning for midtveisevaluering, f.eks. i form av en to times skriftlig midtveiseksamen, er innført i alle teoretiske fysikkemner på 100-nivået og noen av de generelle 200-tallsemnene. Evalueringsrutinene ble lagt om høsten 2005 og et elektronisk system (Refleks) ble tatt i bruk - uten den store suksess. Vi håper at det blir utformet en modul under Studentportalen som kan virke på en smidig og fleksibel måte for elektronisk evaluering. Dermed vil vi bli i stand til å foreta evaluering av flere emner hvert semester enn vi har hatt kapasitet til tidligere. Tilbakemeldingene fra eksperimentet med elektronisk responssystem i PHYS 102 var svært oppløftende og vi kommer til å ta systemet i bruk på flere av våre begynneremner.