Inst.bio. - instituttrapport 2007 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring



Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Ressurstilgang



Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Utdanningsmelding for studieåret 2006/2007

EMNERAPPORT

Institutt for biologi har for studieåret 2006/2007 evaluert følgende emner:

BIO110 Innføring i evolusjon og økologi (V07)
BIO111 Zoologi (V07)
BIO112 Botanikk (H06)
BIO113 Mikrobiologi	 (H06)
BIO114 Zoofysiologi	 (H06)
BIO201 Økologi (V07)
BIO230 Evolusjon og systematikk hos alger sopp og planter (H06)
BIO300 Biologisk dataanalyse og forsøksoppsett (H06)
MAR255 Næringsmiddelmikrobiologi med spesiell relevans til sjømat (V07)
MAR270 Fiskesykdommer – parasitter (H06)
MAR273 Fiskesykdommer – fiskeimmunologi (H06)
MAR338 Fiskelarveøkologi (H06)
Bachelorprogrammet i Miljø- og ressursfag (V07)

Kun deler av evalueringene har vært lagt frem for Hovedprogramstyret. Emner evaluert våren 2007 er ikke behandlet. Oppsummering av evalueringen og kommentarer fra faglærerne for de enkelte emner ligger i utdanningsmeldingen på nett.

I løpet av det siste studieåret har vi hatt spesielt fokus på evalueringen av bachelorprogrammet i Miljø- og ressursfag, i tillegg til BIO300. Det viste seg også gjennom evalueringene at det ble behov for ekstra oppfølging av evalueringen i emnet BIO201 Økologi.

Endringer i eksamens og vurderingsformene?
Instituttet har i veldig liten grad gjort endringer i eksamens og vurderingsformene. Noen justeringer er gjort i forhold til midtsemstereksamener, men ingen store endringer.

Sensorordning for de evaluerte emner. Brukes ekstern sensor, og evt. i hvilket omfang.
Instituttet har ved sine emneeksamener i størst grad kun intern sensor. I noen tilfeller brukes kolleger som ekstra sensor ved muntlige eksamener. For store emner med skriftlig eksamen på bachelornivå benytter vi oss noen ganger av ekstern sensor på grunn av stort antall besvarelser.

Hvilket evalueringsopplegg og metoder for evaluering blir brukt.
Tidligere har studentportalen vært benyttet i forbindelse med evaluering. På grunn av dårlig svarprosent har vi i dette studieåret i større grad tatt i bruk evalueringsgrupper, der vi noen representanter for emnet for å diskutere gjennomføringen av emnet. Dette har fungert meget bra, og vi kommer nok i enda større grad komme til å benytte oss av denne typen evaluering i fremtiden.

Hvilke tiltak er satt i verk med utgangspunkt i evalueringene?
De fleste evalueringene viser gode tilbakemeldinger til de emneansvarlige. Det har likevel vært nødvendig med justering i noen av de evaluerte emnene, spesielt BIO300 Biologisk dataanalyse og forsøksoppsett (obligatorisk for alle masterstudenter) og BIO201 Økologi (obligatorisk i bachelorgraden).

Emnet BIO300 er obligatorisk for alle masterstudenter og har plass til ca. 60 studenter. Undervisningen består både av regulerer forlesinger, statistikkundervisning m/øvinger og ett feltarbeid. Høsten 2006 var første gang at emnet ble undervist med ett slikt omfattende undervisningsopplegg, og i etterkant ser vi at det hadde vært behov for noe mer ressurser til dette emnet.

I slutten av høstsemesteret ble det holdt ett evalueringsmøte for BIO300 med 6 studenter som representanter fra emnet. Her kom det frem at arbeidsmengden på emnet ble opplevd som for stor i forhold til 10 studiepoeng. Selv om arbeidsomfanget ble oppfattet som for stort var studentene likevel svært positiv til innhold og opplegg i emnet.  Både opplegget og omfanget er senere blitt diskutert nøye i Hovedprogramstyret, og i forbindelse med planlegging av høsten kurs, har det derfor blitt gjort en rekke justeringer:

Antall timer med undervisning er noe redusert slik at det passer bedre overens med størrelsen på emnet. Dette gjør det også lettere å kombinere emnet med andre obligatoriske emner. Kollisjoner med annen undervisning skapte en del frustrasjoner. I tillegg er antall innleveringer underveis redusert, og heller samlet opp i noen større innleveringer. Vi mener likevel at studentene får nødvendige tilbakemeldinger på det som til slutt skal munne ut i en rapport. I forbindelse med emnet har studentene også vært ute på feltarbeid for å ta prøver. For å kunne få til en bedre planlegging og gjennomføring av feltarbeidet, er antall lokaliteter redusert uten at det skal gå ut over den faglige kvaliteten. Reduksjonen er gjort i samarbeid med Bergen Kommune som er samarbeidspartner i forbindelse med feltarbeid og den prøvetaking som gjennomføres. 
Emnet har høsten 2007 fått ny emneansvarlig, og studenter fra fjorårets kull er brukt flittig i forbindelse med planleggingen. Instituttet har også valgt å bruke atskillig mer ressurser på emnet enn i fjor. Sammen med emneansvarlig vil to faste vitenskapelig ansatte assistere. I tillegg er to stipendiater og en postdoktor med undervisningsplikt satt til å hjelpe på emnet. En student fra fjorårets kull er også engasjert for å være med å assistere. Statistikkdelen av emnet har egne underviser med en hovedansvarlig og to assistenter. Denne delen av emnet fikk svært god tilbakemelding og er derfor bare gjort små justeringer.

Vi vil også denne høsten gjennomføre underveisevalueringer slik at eventuelle justeringer kan foretas underveis. En evalueringsgruppe er allerede nedsatt for undervisningen høsten 2007.

Emnet BIO201 Økologi er ett obligatorisk emne for alle våre bachelorsstudenter. Emnet ble evaluert våren 2007, og oppsummeringen av denne evalueringen viste at vi måtte gjøre endringer både på det faglige opplegget og på det organisatoriske. Bachelorprogramstyret tok tak i saken med en gang, og leder av programstyret har bedt de emneansvarlige uttale seg og komme med forslag til forbedringer.
Våren 2007 har vi også planer om å involvere en av stipendiatene med undervisningsplikt til å være med i selve undervisningen som observatør gjennom semesteret. Stipendiaten vil da gå på forlesinger, være i dialog med studentene og involverte forlesere, for å kunne skape diskusjon for forslag til forbedringer. Dette arbeidet skal munne ut i en rapport ved semesterslutt. Stipendiaten arbeider med de involverte foreleserne underveis i emnet. Dette vil være ett prøveprosjekt våren 2008, og blir det vellykket, er det godt mulig at vi kommer til å involvere stipendiater med pliktarbeid også i andre emner der vi ser at det er behov for ressurser i forbindelse med kvalitetssikringsarbeidet.
Bachelorprogrammet i Miljø- og ressursfag ble evaluert i sin helhet i samtale med studentrepresentanter på programmet. Studentene uttrykte ønske om enda et tverrfaglig emne i graden. Det vil være naturlig å danne et MNF-fag på 200 nivå, som en videreføring av MNF115. Utarbeidelsen av et slikt fag er på tegnebrettet, men innbærer å finne de riktige fagpersonene, med ønske om å delta, samt finne de nødvendige ressurser til å gjennomføre faget på en god måte.  Vurderingen av programmet og eventuell oppretting av et nytt emne vil inngå i arbeidet som bio har satt i gang i forbindelse med revideringen av studieprogrammene.

Hvordan blir studentevalueringene fulgt opp?
Evalueringene blir tatt opp i det respektive programstyret og får sin endelige behandling i hovedprogramstyret. 


INSTITUTTRAPPORT

Skjerming av tid til forskning; innspill, observasjoner, tiltak
Studieadministrasjonen prøver så langt som mulig og legge til rette og organisere slik at den enkelt forleser i minst mulig grad blir belastet med administrasjon tilknyttet undervisningen. Dette er en stor utfordring i forhold til antall emner og studenter ved instituttet, men både programstyrer og studieadministrasjon jobber kontinuerlig med tiltak som kan skjerme mer tid til forskning og mindre til administrasjon av undervisning.

En samlet vurdering av fagtilbudet (program og emner).
Instituttet har siden sammenslåingen hatt store utfordringer med tanke på det fagtilbudet vi gir både når det gjelder emner og studieprogram. Det eksisterende fagtilbudet preges enda av for mye overlapp og for lite samordning mellom de gamle fagmiljøene. 

Våren 2007 ble det satt ned en arbeidsgruppe for å gjøre en vurdering av hele instituttet sin emne- og programportefølje med tanke på en total revisjon av studietilbudet. Gjennom studieåret 2007/2008 skal gruppen arbeidet med revisjonen, og arbeidet skal munne ut en anbefaling våren 2008.  Gjennom dette arbeidet håper vi å få satt søkelys på blant annet samordning av emner med stor overlapp, vurdering av masterprogram (antall, navn, behov) og samordning av felt og ekskursjonstilbudet. 

Sensorordningen:
Hvordan fungerer bruken av karakterskala på masternivå? Hvordan følges dette opp?
Instituttet har en kontinuerlig oppfølging av karaktersettingen på mastergrad, og det foregår samtidig mange uformelle diskusjoner om karaktersettingen. Karakteren som er gis i flest tilfeller er karakteren B. Det blir gitt forholdsvis få A`er, og sammen med at det blir gitt en god andel C`er og noen D`er , gjør at gjennomsnittet ligger midt mellom B og C. 

Instituttet arrangerte i november 2006 et seminar for alle vitenskapelige ansatte ved instituttet. I tillegg var eksterne sensorer invitert, representanter fra fakultetet og fra andre institutt ved mat. nat. og UiB.  Etter seminaret ble det satt ned en arbeidsgruppe for å vurdere om dagens bisitterordning skulle forsette, i tillegg til å ta stilling til sensormappen og eventuelle endringer i denne. Arbeidsgruppen kom senere frem til en innstilling om å forsette med bisitterordningen, i tillegg til at sensormappen skulle utvides noe. Siden instituttet fremdeles sitter spredt i 3 forskjellige bygninger, er det dessverre lett for at gamle tradisjoner holdes ved like, noe som bistterordningen skal prøve å forhindre (bisitter må være fra ett annet fagmiljø enn veileder og kandidat). 

Oppfølging av karaktersetting på mastergrad vil bli fulgt opp med ett nytt seminar nå i det påfølgende studieår, for å opprettholde diskusjon og fokus på teamet. De vitenskapelige ansatte er også oppfordret til å bruke sensorer fra de andre universitetene i større grad enn i dag, slik at vi bedre kan utveksle erfaringer med hverandre.

Sensormappen kan lastes ned fra siden: http://www.bio.uib.no/pages/studier/studier.php


Omtale av programsensorapporter: har programsensorer fått spesielle oppgaver. Hvilke hovedfunn er gjort ved evalueringene. Hvordan blir rapportene fulgt opp? Hvilke tiltak settes i verk?
Institutt for biologi har forløpig hatt programsensor knyttet til masterprogrammet i Water Studies (Water Resources and Costal Management), og bachelorprogrammet i Miljø- og ressursstudier, men har så langt ikke mottatt noen sluttrapport fra disse programsensorene.

I forbindelse med revideringen a studietilbudet ved instituttet kommer også disse programmene til å bli vurdert for eventuelle endringer. Det har vist seg svært krevende å administrere tverrfakultære studieprogram og det går mye ressurser til å administrere relativt få studenter.

Det blir vurdert om masterprogrammet i Water Studies skal legges om med større gjenbruk av emner enn det er nå. Programmet har ikke tatt opp nye masterstudenter høsten 2007, da det ikke var mulig å få til et opplegg som instituttet kvalitetsmessig kunne gå god for.

Programmer som har fått oppnevnt programsensor men ikke har kommet i gang med arbeidet er masterprogrammene i ernæring og fiskehelse. Programsensorene har fått instrukser med utgangspunkt i de retningslinjer som er utarbeidet ved fakultetet, men er noe tilpasset instituttet.


Synspunkt på materielle og ikke materielle støttesystemer, rammevilkår for undervisningen.
Støttesystemene synes å fungere bedre og bedre for hvert semester, og det har vært vilje til å forbedre systemene etter ønsker fra brukerne. Det kan likevel synes som om ved større bruk dukker opp flere behov, samtidig som sårbarheten blir større med tanke på at flere stoler på at systemet faktisk skal virke uten at det alltid gjør det. Studentportalen har i perioder vært veldig treg på grunn av mange brukere. Dette burde det vært tatt høyde for med tanke på at det hele tiden argumenteres for at vitenskapelige og administrative skal bruke systemet.

Beskrivelse av tiltak for kvalitetssikring, kvalitetsheving og rekruttering som er satt i verk for studieåret 2006/2007, tiltak som er planlagt og tiltak som en ønsker å innføre eller utprøve.

For dette studieåret ble det spesielt gjort tiltak inn mot BIO300 Biologisk dataanalyse og forsøksoppsett, med en total gjennomgang av opplegg og belastning for studentene. Hovedprogramstyret har hatt en grundig diskusjon med utgangspunkt i omfang og innhold basert på tilbakemeldinger fra studentene og emneansvarlig. 

BIO201 Økologi er obligatorisk for alle bachelorstudenter ved instituttet og er dermed ett av de store bacheloremnene. Mange forlesere er involvert, og i forbindelse med vårens undervisning var det tydelig at studentene ikke var fornøyde med emnet både når det gjaldt praktisk organisering av emnet og det faglige innholdet. Emneansvarlige er bedt om å komme med en uttalelse basert på studentenes tilbakemeldinger, og videre foreslå tiltak for undervisningen våren 2008.  I vårsemesteret skal også en av instituttets stipendiater med undervisningsplikt bidra, for i samarbeid med emneansvarlige og studenter å komme med forslag til forbedringer som kan heve kvaliteten på undervisningen. Dette vil inngå som en del av instituttets arbeid med å revidere emner og studieprogram.

Water Studies: Institutt for biologi administrerer det tverrfakultære masterprogrammet i Water Studies (tidligere Water Resources and Costal Management) som er et samarbeid mellom flere fakultet og institutt ved UiB. Programmet tok ikke opp nye studenter høsten 2007, da vi ønsker å gå gjennom og vurdere programmets kvalitet før det eventuelt starter opp igjen. Det vurderes også om programmet bør omarbeides med litt annen profil og annet innhold en slik det eksiterer i dag. Instituttet har tilført ressurser til studieadministrasjonen for at vi i løpet av det neste året kan vurderer programmet og eventuelt komme med forslag til ett program med en litt annen profil, og i større grad basert på emner ved eget fakultet med gjenbruk av emner ved andre fakultet/institutt. Stipendiaten som er tilsatt på det tverrfakultære programmet i Region og regionalisering (tidligere masterstudent på Water Studies), vil som en del av sin undervisningsplikt tilknyttet instituttet, bidra med sine erfaringer inn i dette arbeidet.

I tillegg til de konkrete tiltakene inn mot enkelte emner og program, vil det påbegynte arbeidet med revisjon av studietilbudet spille en viktig rolle i arbeidet med å videreutvikle og kvalitetssikre undervisningstilbudet ved instituttet. I dette arbeidet vil det også bli satt fokus på fremtidig rekruttering til våre studier og i hvilken grad vi kan påvirke dette i positiv retning ved å tilby ett attraktivt studietilbud.  Instituttet ønsker også i samarbeid med fakultetet å sette i gang et pilotprosjekt rettet mot bachelorprogrammet i biologi. Prosjektet vil være avhengig av støtte fra Program for evaluering og kvalitetsutvikling, men instituttet er villig til å gå inn med ressurser hvis et slikt prosjekt får gjennomslag.