Adm.org. - instituttrapport 2007 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring

Denne rapporten er basert på evalueringer gjennomført på utvalgte emner i instituttets undervisningsportefølje. Instituttets undervisningsportefølje har vært omfattende og fra og med høsten innføres en ny struktur. Inntrykkene fra evalueringene og den erfaringen instituttet har fra undervisningen har vært og er viktige aspekt i prosessen med å innføre den nye undervisningsstrukturen. Med nødvendige justeringer som trengs, vil evalueringsarbeidet slik det er organisert i dag, videreføres i den nye strukturen. 

Det er tre surveys om ligger til grunn for rapporten: 

1.	Evaluering av undervisningen. 
2.	Særskilt evaluering av AORG 101 veiledningsopplegg i   forbindelse med hjemmeeksamen.
3.	Evaluering av seminargruppevirksomheten på emnene. 

Evalueringen viser ikke store problemer med den praktiske gjennomføring av undervisningen. 

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Ingen av emnene i rapporten viser et frafall eller en strykprosent som avviker vesentlig fra den stryk- og frafallsprosenten man har sett de siste semetrene på emnene. 

Karakterfordeling

Karakterfordelingen viser heller ingen store avvik fra det man har sett tidligere og er slikt sett svært stabil. Over tid har det ikke utkrystallisert seg noen systematiske forskjeller. 

Inntrykket fra karakterfordelingen og fra det sensurarbeidet som gjøres viser at det er etablert en lik forståelse av karakterskalaen og bruken av denne. Denne oppfatningen deles av de eksterne programsensorene i deres rapporter. Et tiltak som har hjulpet veldig de siste tre semestrene i denne forbindelse er eksamensutvalgets oppfølging av faglærerne mht. utarbeidelse av sensorveiledinger.

Instituttet har ikke spurt direkte om studentenes oppfatning av karaktergivningen, men bruken av sensorveiledninger, prksis med utførlighet i arbeidet med begrunnelser og forholdet mellom antall klager og antall sensurerte oppgaver kan tolkes som om at også studentene er fornøyde med kvaliteten på dette arbeidet. 

Ressurstilgang

Som på de fleste andre institutter er det et press på instituttets ansatte mht undervisning og sensurarbeid. Det er klart at den enkeltes oppfating av dette er svært forskjellig, men det er klart at den omfattende undervisningsporteføljen instituttet har hatt har vært tung. En av drivkreftene i omleggingen av undervisningsstrukturen som trer i kravt fra høsten 2007 har vært å allokere ressursene på en annen måte. Omfanget i kurstilbudet har blitt mindre, samtidig som hvert kurs har fått tilført mer ressurser. Dette gjelder spesielt for omleggingen av masterprogrammet. 

Når det gjelder sensurarbeidet har instituttet et godt utviklet opplegg med bruk av eksterne sensorer på ca 2/3 av kursene. Utstrakt bruk av eksterne sensorer stiller krav arbeidet med opplæring og oppfølging av disse. Samtidig utvikles det en kontinuitet og felles kompetanse som er er positiv for kvaliteten på det sensurarbeidet som gjennomføres. 

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse



Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjonsregimet på instituttet er også godt utbygget og går gjennom de samme kanalene som ved andre institutt ved UiB: 

1.	Orienteringsmøter ved semesterstart
2.	Studentportalen og Mi Side
3.	Utarbeidelse av informasjons- og veiledningshefter. 

I tillegg til dette har instituttets ledelse og administrasjon en god og løpende kontakt med studentene gjennom deres fagutvalg og masterutvalg. Dette er en viktig informasjonskilde for både institutt og studenter. 

Når det gjelder løpende informasjon og publisering av forelensingsnotater og oversikter på de enkelte emnene, eksisterer det ulike praksis i staben. Det likevel et hovedinntrykk at stadig flere legger ut informasjon og notater og at fortroligheten med dette er økende. 

Tilgang til relevant litteratur

Tilgangen til litteratur er stort sett veldig bra. Studia har det meste og tilrettelegger kompendietrykking og salg på en god måte innenfor de rammer som gjelder. I løpet av et semester dukker det alltid opp noen mer eller mindre kritiske hendelser mht tilgjengelighet eller distribusjon av pensumlitteratur. Dette er situasjoner som løses etter hvert og i samarbeid med studentene. 

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Sensorordning:
Instituttet vil, selv om det er kostbart, holde frem med utstrakt bruk av ekstern sensorer på alle nivåer. 

I sensorarbeidet vil den størst omleggingen være på masterprogrammet hvor det er vedtatt å legge seg på den nasjonale standarden med to kommisjonsmedlemmer på masteroppgavene mot tidligere tre. Veileder sitter ikke i kommisjonen, men har rett til å uttale seg før sensuren gjennomføres. Kommisjonen består av en intern og en ekstern sensor som oppnevned av den respektive forskergruppe som studenten som har levert tilhører. 

Gjennomføring av undervisning: 
Omleggingen som trer i kraft fra i høst gjør ikke at selve undervisningsformene endrer seg. Det vil likevel være en utfordring å følge opp og tilrettelegge for de endringene som gjøres og for at de ansvarslinjer som gjelder for undervinsing og fagansvar er tydelige for alle involverte. 

Samlet sett vurderer instituttet at gjennomføreingen og evalueringen av undervisningen er svært tilfredsstillende og at de uavklarte spørsmål og situasjoner har oppstått og som vil oppstå løses på en formålstjenlig og ryddig måte.