IKP - instituttrapport 2007 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring



Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Ressurstilgang



Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Instituttet har en omfattende og tematisk variert undervisningsportefølje, med ansvar for til sammen 25 kursrekker (24 på 2. avd. og en på 1. avd.), foruten en særdeles arbeidskrevende intern klinikkpraksis på 6.-8. semester. I tillegg kommer bidrag til enkelte kursrekker på 1. avdeling (introduksjonsuke, utviklingspsykologi, personlighetspsykologi). Instituttet står også for et betydelig veiledningsomfang i forbindelse med studentenes hovedoppgaveskrivning.

For å kunne gjennomføre instituttets undervisningsoppgaver har instituttets ansatte gjennom lang tid måttet leve med en undervisningsbelastning som går ut over den generelle normen. Overproduksjonen av undervisning er dokumentert gjennom instituttets interne undervisningsregnskap. Det kan sies at i forhold til den samlede undervisningsporteføljen har instituttet en manko på ca to faste vitenskapelige stillinger. Fakultetets nylig (v-06) utformede undervisningsbudsjett gir et noe mer positivt bilde av situasjonen, men det må tas med i beregningen at budsjettet kun adresserer rene undervisningstimer (m/varierende forberedelsesfaktorer) og ikke reelt undervisningsrelatert arbeid – for eksempel nødvendige innsatser knyttet til klinikkopplæringen. 

Med de ekstrainnsatser som instituttets medarbeidere legger ned på undervisningssiden, har undervisningen kunnet la seg gjennomføre på en tilfredsstillende måte. Studentevalueringene har vært stabilt meget positive gjennom mange år. 

Undervisningslokalitetene er stort sett tilfredsstillende, selv om enkelte undervisningsrom er i minste laget for å romme kull på 36 studenter. 

Grunnet kort funksjonstid kan instituttet på nåværende tidspunkt ikke vurdere nytteverdien av programsensors funksjon. 

Flere av emnene som Institutt for klinisk psykologi (IKP) står ansvarlig for omfatter en rekke kurs med ulike både interne og eksterne forelesere. Til eksempel er ni ulike faglærere fra de tre poliklinikkene ved IKP inne på emnet PSYK361 Kartleggingsmetoder. Det er i forbindelse med overgangen til ny organisasjonsmodell for DPF utpekt emneansvarlige for samtlige kursenheter. Til nå har visestyrer, som undervisningsansvarlig, hatt et koordinerende ansvar knyttet til evaluering av undervisningen. På bakgrunn av organisasjonsendringen ved fakultetet, med opphør av instituttene, bør programutvalget drøfte konsekvenser av endringen for evalueringsrutinene ved IKP. 

Undervisningsansvarlig ved IKP har i forbindelse med innlevering av hovedoppgaver registret en rekke henvendelser både fra studenter og veiledere. Henvendelsen omfatter både faglige og mer praktiske spørsmål knyttet til ansvar for kommisjoner, format og kriterier for utsatt innlevering. Programutvalget bør drøfte om det skal være en hovedoppgaveansvarlig ved fakultetet som kan bistå administrativt personale med mer faglig rettede spørsmål. 

Instituttet er meget godt tilfreds når det gjelder tilgang til litteratur og kvaliteten på bibliotektjenestene som sådan.