MAPS-LOG06 - studieprogramrapport 2007 vår

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Studieprogrammet retter seg mot søkere som ønsker en utdanning på masternivå i logopedi, og som kvalifiserer for klinisk logopedisk arbeid. Studiet består av 15 poeng innføring i logopediske emner, 30 poeng fordypningsemner, fordelt på seks kurs av 5 poengs omfang og en masteroppgave på 30 poeng. I tillegg er 15 poeng satt av til praksis i logopedi. Den fagspesifikke delen av graden er spesialutviklet for programemt, mens 15 poeng forskningsmetode og 15 poeng vitenskapsteori er felles for studieretningene innenfor master i helsefag.  

Praktisk gjennomføring

Den teoretiske undervisningen er gjennomført i sin helhet ved Institut for biologisk og medisinks psykologi eller ved Haukeland Universitetssykehus.
Innføringskurset er gjennomført som forelesninger/seminar med avsluttende skoleeksamen.
Fordypningskursene våren 2007 er gjennomført i hovedsak innefor rammene av PBL (problembasert læring) med et mindre antall temaforelesninger og obligatorisk gruppearbeid med fokus på praksisnære problemstillinger. Kursene er avsluttet med hjemmeksamen som blir individuelt vurdert i henhold til karakterskalaen.
Det er i tillegg avviklet månedlige faglige forum i samarbeid med Statped Vest for å relatere programmet til praksisfeltet. 

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Ved oppstrten av programmet høsten 2006 var det 44 søkere til 10 studieplasser, og 12 ble tatt opp. For opptaket høsten 2007 var det 69 søkere.
Det ahr ikke vært frafall etter innføring av ny studieplan, men to studenter har per i dag søkt permisjon for undervisningen neste vår.
Kapasitet på veiledning til masteroppgaver og klinisk praksis setter en klar grense for hvor mange som kan tas opp.

Karakterfordeling



Ressurstilgang

Undervisningsressursene er per i dag noe mangelfulle. Det er omlag 2,5 fagstillinger knyttet til programmet. Med årlig inntak av 12 studenter medfører dette at det til enhver tid vil være omlag fem studenter i veiledning til masteroppgaven per stilling i tillegg til at 45 studiepoeng undervisning skal avvikles. Dette forutsetter helt klart behov for ressurstilskudd for å kunne avvikle forskningsterminer etc for fast vitenskapleig personell.
Det er benyttet eksterne lærerkrefter til deler av den klninisk rettede undervisningen, noe vi har fått svært positive tilbakemeldinger på. Et av fordypningskursene ble avviklet på engelsk med svært kompetenet lærerekrefter, og det arbeides aktivt for å få dette inn som en fast del av kurstilbudet, både med tanke på faglig samarbeid, men også med tanke på internasjonaliseringen av studietilbudet i logopedi  

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Evalueres i løpet av høsten 2007

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Samarbeidet med Studia har ikke vært knirkefritt, siden de har unnlatt å bestille inn litteratur for programmet til tross for flere oppfordringer. Dette har medført at de fleste kursene er startet opp uten at nødvendig littteratur har vært tilgjegelig for studentene

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Ny studieplan og nye undervisningstilnærminger (bl. a. omfattende bruk av PBL) medførere at programmet er under kontinuerlig drøfting både med studenter og lærere. Det vil bli foretatt en mer omfatedne og formell evaluering ved avslutning av første runde av teoridelen av programmet medio høsten 2007