MEVI213 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Forelesingene ble holdt på Cinemateket tirsdag 10.15 til 14.00. Tre gjesteforelesere (interne) har bidratt. Til hver samling ble det vist film, normalt kl. 10.15. Nytt denne gangen var visning av filmen før forelesingen. Dette fungerte godt, men på grunn av varierende filmlengde, ble også samlingenes varighet skiftende. Det gi bedre forutsigbarhet for eksempel å starte alle forelesinger kl 13.15. 

Det ble organisert fireseminargrupper, to for studenter med bacheloroppgave og to for de hjemmeeksamen. En undervisningsassistent (Svein Jakobsen) hadde ansvar for å veilede gruppene og delta i samtalene på rundgang, men i hovedsak skulle de være selvstyrte, dog med et opplegg skissert av faglærer. Tilbakemeldinger tyder på at aktiviteten har vært av varierende kvalitet, og at det har vært forventninger om større grad av lærerstyring. 

Bruk av undervisningsassistent til seminarledelse og tilbakemelding på obligatorisk oppgave, har fungert godt. Han har hatt god dialog med seminarene, informert aktivt gjennom portalen og håndtert oppgavearbeidet utmerket. Bør videreføres, evt. styrkes. 

Studentportalen har blitt bruk til informasjon om undervisning, oppgaveskriving, innleveringer og eksamen. PP-presentasjoner fra forelesingene har blitt lagt ut i etterkant. Innlevering av obligatorisk oppgave og emneoppgave har blitt gjort i portalen. Dette har fungert greit. 

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

En misforståelse om pensumlisten mellom faglærer og Studia, medførte at noe av litteraturen kom for sent til Studia. Ellers er det mitt inntrykk at litteraturtilgangen har vært grei. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Cinematekets kinosal er et undervisningslokale godt tilpasset til dette emnet. Dialogen med Cinemateket har vært godt (teknisk ansvarlig Sigurd Wik), og de har tatt seg av det praktiske med teknisk utstyr til power point og filmvisning fra DVD og video på utmerket vis. Eneste minus har vært at foreleser av og til har måttet bruke en eldre PC uten skjerm. Lokalene kan med fordel opprustes med audiovisuelt utstyr og en talerstol. Her kan/bør UIB kunne bidra!

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

I hovedsak tilfreds med vårens gjennomføring og med dagens organisering av emnet. Noen vurderinger og forslag er nevnt ovenfor. Her er tre momenter til: 

Pensum bør evalueres. Det er faglig omfangsrikt, med den følge at for mye stoff ikke lar seg behandle i forelesingene. En faglig spissing bør vurderes. 

Forkunnskaper. Studieplanen forutsetter at studentene kjenner pensum på Mevi103, særlig film- og tekstanalytiske innføringstekster som Film art og Medievitenskap2. Mange studenter mangler denne kompetansen, og synes å forvente en innføring i så vel film- og tekstanalytiske grunnbegreper som filmanalyse på mevi213. Her kan tydeligere informasjon være et tiltak, kanskje bør det lages en tekstliste for studenter uten mevi103. 

Eksamensform. Dagens ordning er valg mellom BA-/emneoppgave og 7 dagers hjemmeeksamen, samt innlevering av et mindre skriftlig arbeid tidlig i semesteret som studiekrav. Mitt inntrykk er at denne ordningen i for stor medfører en todeling av studentene. Mange studenter med emneoppgave orienterer seg av gode grunner tidlig semesteret mot ”sitt” prosjekt, uten insitament til å delta i andre faglige aktiviteter eller arbeide med ”ikke-relevant” fagstoff. Dette er uheldig for studieaktiviteten på emnet, men mer vesentlig er det at dagens evalueringsform ikke står i forhold til den faglige bredden på emnet. Eksamensformen bør derfor evalueres. 

Jeg har to forslag. 1) Obligatorisk innlevering erstattes av eller suppleres med en 4-timers skoleeksamen for alle. 2) Emne- / bacheloroppgave skilles ut som et eget emne (15 poeng) på 200 nivå, og eksamensform på 213 blir 7-dagers hjemmeeksamen for alle. Mens det første er en justering av dagens ordning, legger det andre opp til en mer omfattende endring på 200-nivå, etter mal fra BA-graden på Sammenlignende politikk.