KJEM110 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen i emnet ble gitt som forelesninger (44 t), kollokvier (30 t pr. gruppe) og orakeltjeneste (6 t i uken før eksamen). I tillegg ble det gjennomført et laboratoriekurs med 5 øvelser over 5 uker. Det ble gitt laboratorieforelesninger (10 t) i tilknytning til øvelsene. Laboratoriekurset ble gjennomført de fire første dagene i uken, men annenhver uke. Dette forlenger kursperioden, men gir en jevnere arbeidsbelastning og studentene får bedre tid til journalskriving. I tillegg blir det godt samsvar mellom tema i forelesningene og øvelsene på laboratoriekurset. 

Forelesningene ble avsluttet i midten av mai for å unngå kollisjoner med eksamensforberedelser i andre emner. Kollokvier og orakeltjenesten fortsatte frem til eksamen 11. juni.

Fremmøtet på kollokviene var dårlig, slik at tilbudet raskt ble redusert fra 6 til 4 kollokvier i løpet av semesteret.  Mot slutten var bare 2 grupper aktive. Fremmøtet på forelesninger og labforelesninger var meget godt. Orakeltjenesten ble i dette semesteret redusert til de to siste dagene før eksamen.

Emnet inneholder en obligatorisk innleveringsoppgave som ble gjennomført i slutten av februar, og en midtsemestereksamen i midten av mars, basert på flervalgsprøver over 2 timer. Obligatorisk innlevering og midtsemestereksamen ble gjennomført uten problemer. Læringsutbyttet for midtsemestereksamen oppfattes imidlertid som klart større enn for innleveringsoppgaven.

Strykprosent og frafall

Til labkurset i emnet ble det tatt opp 88 studenter i KJEM110 og 22 studenter i FARM110. Henholdsvis 85 og 22 fullførte emnene, slik at frafallet er lite. Tilsammen 118 studenter gjennomførte midtsemestereksamen. 177 studenter var meldt til eksamen og 143 møtte. 115 besto eksamen. Det gir en strykeprosent på 20% av dem som møtte. Dette er litt lavere enn for V2006.

Strykeprosenten på midtsemestereeksamen var 15% og ga generelt litt bedre resultat enn til avsluttende eksamen. 

Karakterfordeling

Karakterfordelingene i de to emnene er (antall studenter i parentes):
KJEM110: A(11), B(22), C(25), D(18), E(18), F(26)
FARM110: A(3), B(9), C(5), D(3), E(1), F(1)
Dette gir snittkarakter C for begge emnene og karakterer som er rimelig bra fordelt. Karakterene beregnes som et vektet middel av midtsemestereksamen (30%) og avsluttende eksamen (70%).

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen fungerer utmerket som forum for opplysninger og løpende informasjon. Laboratorieheftet og alle kollokvie- og eksamensoppgavene, samt fasit til disse ble også lagt ut der. Informasjon ble også gitt på forelesningene og ved oppslag. I tillegg ble en mengde spørsmål og henvendelser besvart på e-post. Evalueringen tyder også på at studeneten er godt fornøyde med informasjonen i løpet av semesteret.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken og hjelpelitteratur ble solgt gjennom Studia. Laboratorieheftet og tidligere eksamensoppgaver ble gjort tilgjengelig på Studentportalen. Det samme gjelder fullstendige løsningsforslag til kollokvieoppgaver og eksamensoppgaver. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditorium 1 fungerer godt som forelesningsrom. Dessverre var ett av tavlesettene ødelagt store deler av semesteret. Det audiovisuelle utstyret fungerer bra bortsett fra overhead fremviseren som bør skiftes ut. Studentene opplever det som en fordel at både lysark, tavle og prosjektør kan brukes i undervisningen.

Laboratoriesalene ble benyttet de fire første dagene i uken og med maksimalt 20 studenter pr gruppe. Det fungerte fint. Med flere studenter kan det være vanskelig å finne plass til alle uten at det kolliderer med annen undervisning.

Andre forhold

KJEM/FARM110 blir i vårsemesteret i stor grad tatt av studenter som ikke tar sikte på BSc eller MSc i kjemi. Noen har tatt KJEM100 om høsten og fortsetter med KJEM110 i vårsemesteret. Det er ca 30% som har 3KJ som bakgrunnskunnskap. Dette gir en nokså inhomogen gruppe av studenter der kunnskapsnivå og interesse for faget varierer sterkt. Dette er en utfordring for foreleser og laboratoriepersonalet. I tillegg er det mange ulike emner som blir tatt ved siden av KJEM110. Noen av disse krever feltarbeid og ekskursjoner. Avviklingen av emnet krever derfor god planlegging og fleksibilitet i gjennomføringen. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble gjennomført nettbasert evaluering. Dette fungerte bra, bortsett fra at det er få studenter (57 av 158) som svarte. En grunn kan være at evalueringen ble gjennomført etter eksamen. Det anbefales at evalueringen fortas etter at laboratorieundervisningen er ferdig, men før eksamen. For KJEM110 vil det si ca 15. mai.

Oppsummering av innspill

Studentene gir svært god tilbakemelding på forelesningene og rapporterer at klarhet i fremstilling (indeks 84), engasjement i fremstillingen (indeks 82) og læringsutbyttet (indeks 75) er stort. Gjennomføringen av laboratoriekurset får også god kritikk med ros av labpersonalet. Læringsutbyttet er også her bra (indeks 65). 

Kollokvielederne får også god tilbakemelding, selv om bare et fåtall av studentene følger kollokviene.

Studentene setter pris på gode notater fra forelesningene og på variasjon i fremføringen. Særlig er demonstrasjonsforsøk populære. Studentene oppfatter laboratoriekurset som arbeidskrevende.

Ev. underveistiltak

Resultatet av midtsemestrereksamen ga i år noe bedre resultat enn til avsluttende eksamen. En grunn kan være at eksamen på grunn av påsken kom litt tidlig i semesteret og at mengde nytt stoff derfor ble mindre.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet ser ut til å fungere godt. De forandringene som ble innført fra H2006 har vært vellykket. Den totale arbeidsmengden synes å være passe eller litt stor i forhold til 10 stp. Eksamensresultatene er også tilfredstillende med tanke på studentenes bakgrunn og målsetninger. Innføring av karakter for gjennomføring av laboratoriekurset er blitt vurdert, men vil ikke bli gjennomført foreløpig.