KJEM130 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Det var ikke problem med gjennomføring. Pensum stemmer godt med forelesningstimer når det gjelder omfang og nivå.

Strykprosent og frafall

Strykprosent var omtrent som det pleier i dette emnet. Det er en del studenter som registrerer seg uten å bli med på undervisning. Noen av disse blir registrert som frafall, mens andre ”tar sjansen” på eksamen og få derved stryk.

Karakterfordeling

Karakterfordeling stemmer godt med den europeiske norm.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene har fått tak i studieinformasjon uten at det er oppdaget problem. De fleste studenter bruker e-mail og min side hvor det legges ut beskjed, kollokvieoppgaver (med svar etter et par uker), tidligere eksamen (med og uten svar) og noe revisjonsmaterial. 

Tilgang til relevant litteratur

Relevant litteratur er tilgengelig gjennom Studia. Pensumbok er valgt med tanke på omfang og for å unngå at det blir for mange sider med tung lesning på engelsk.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningssal er godt egnet. Imidlertid er det fremdeles problem med tavle (låser seg) og med datasystem (ymse). Kollokvierom er gode og utstyr tilstrekkelige.

Andre forhold

Forelesning på påfølgende dager er uønskelig, da studenter ikke får tid for å fordøye stoffet mellom forelesninger.  

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det er klart at det er viktig å få en bedre deltagelse på evalueringen. Imidlertid, er evaluering gjennomført på nett, slik at det er vanskelig å se hvordan en kan øke deltagelse vesentlig.

Oppsummering av innspill

Studenter bruker omtrent riktig antall timer til bearbeidelse av stoffet og vurderer emnet til 10 studiepoeng i omfang. Studentene er fornøyd med emnebeskrivelse, forelesninger og boken. Bruk av nivåtester er et godt alternativ til midtsemester eksamen.
Det er fremdeles problem med manglende deltagelse på kollokvier. Det er tidligere sagt at egne oppgaver vil øke deltagelse relativt til bruk av oppgaver fra boken. Dette stemmer ikke. Alle oppgaver var ”hjemlaget” men deltagelse har gått ned fra i fjør. 

Ev. underveistiltak

Revisjonsforelesninger og noe revisjonsnotater ble lagt ut mot slutten av semester.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurs har fungert etter plan. Fjerning av lab kurs har ikke hatt negative effekter på kurs.