KJEM131 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

KJEM/FARM 131 er et laboratoriekurs, hvor labarbeid, journalskriving og journalretting utgjør hovedmengden av arbeidet for studenter og personale. I år var det kurs fire dager i uken, noe som egentlig gir en total kapasitet 88 studenter (22 studenter/dag).  I år tok vi likevel inn opptil 24 studenter pr kursdag for å få ned antall som måtte avvises og få med alle som hadde krav på å få ta kurset (e.g. alle Farm-studentene), og satset på at det ble noe frafall over tid.  I praksis resulterte dette i et opptak av 90 studenter, hvorav 84 gjennomførte alle obligatoriske deler.  Dette ga delvis fast overbelegg på laboratoriet og dermed svært lite fleksibilitet i forbindelse med innpassing av ekstra studenter ved sykdom etc.  Gjennomføringen gikk likevel greitt og etter planen, men krevde stor innsats og tålmodighet fra både studenter og stab.  
Fjerning av laboratoredelen av i KJEM/FARM gjorde at vi kunne starte kurset allerede i uke 4, og dermed bli ferdig tidlig i mai, og dermed ungikk vi at studentene ble stresset av labarbeid som fortsetter frem mot eksamensperioden.

Strykprosent og frafall

Frafall underveis var på 6 studenter av 90 tatt opp.  Tre av disse gjennomførte nesten hele det ordinære lab-kurset.  Det var ingen som strøk av dem som hadde gjennomført alle obligatoriske elementer.  

Karakterfordeling

KJEM 131- 56 studenter: Snitt (dårlig) B; A: 18 %; B: 45 %; C: 25 %; D: 13 %, FARM 131- 28 studenter: Snitt (dårlig) B; A: 11 % ; B: 57 %; C: 32 %.  Fordelingen er OK for et kurs av denne typen, hvor gjennomføringen av øvelsene i praksis er den vesentligste delen av arbeidet.  Karakterene viser noe mindre spreding enn i fjor, men gjennomsnittet er omtrent likt.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det virker som informasjonsflyten har vært OK, med grei respons på meldinger lagt ut på kursets hjemmeside.  

Tilgang til relevant litteratur

Ny (5.) utgave av læreboken kom i litt for lite antall til Studia ved semesterstart, men dette ordnet seg etter hvert.Vi samlet inn 4. utgaven fra andre studenter ved instituttet og lånte ut i mellomtiden. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Kurset sliter med foreldet instrumentering, og det er sterkt behov for fornyelse av UV- og IR-instrumenteringen.  Med bare ett instrument tilgjengelig blir det også mye ventetid i kø.  Ellers er  lokalene er helt tilfredsstillende, og det er også det personlige laboratorieutstyret for hver student. 

Andre forhold

Dette laboratoriekurset er svært bemanninings-intensivt, med ”standard” bemanning på to stipendiater, en ingeniør og kurslederen   Kurset krever betydelig ressurser og stor innsats fra personalet. Med behov for to personer til laboratorieveiledningen fire dager i uken i tillegg til ingeniøren, gir dette vakter fra 11-ca 17 tre dager i uken for stipendiatene og to dager for kursansvarlig, og i tillegg kommer ukentlig journalretting (20 journaler for kursansvarlig, ca 35 hver for stipendiatene). Dette gir en langvarig og svært intensiv undervisningsbelasting for alle involverte fra midt i januar til begynnelsen av mai, og for kurslederen kommer også evalueringsarbeidet for hele mappen for 84 studenter i tillegg - 2 øvelser fra journalen, prosjektoppgaven og eksamen.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen ble gjennomført på internett etter at kurset var avsluttet.  Den ble sendt ut noe sent, så det var ganske lav svarprosent  (33 av 87).  

Oppsummering av innspill

Studentene trives i stor grad på kurset, med snittverdien på læringsutbytte på laboratoriearbeidet på 5.1 og generell oppfatning av kurset på 4.7 på skala 1-6 (6 er best).  Men de synes kurset er arbeidskrevende, og vurderer det til oppimot 15 stp i arbeidsmengde.  Journalskriving tar mest tid av alle arbeidsoppgavene, med mer enn 5 timer pr. uke.  Et stort flertall av studentene synes det er ”svært viktig” at forelesningsnotatene er gjort tilgjengelig på nettet (noe foreleseren ikke liker fordi det fjerner fokus fra bruk av læreboken). Forelesningene og læreboken vurderes noe mer positivt i år enn i fjor.

Ev. underveistiltak

Ingen

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset fungerer i det hele etter intensjonen, som et grunnkurs i praktisk organisk kjemi hvor studentene skal lære grunnleggende ”håndverksmessige” teknikker for eksperimentelt arbeid, inkludert rapportering.  Jeg vurderer arbeidsmengden i kurset som passe stor i forhold til 10 stp, selv om studentene klager en del over omfanget av skrivearbeid i forbindelse med rapportene.  Fra mitt ståsted er det helt på sin plass at studentene bruker tiden som trengs til å lære seg å skrive akseptable rapporter, siden dette elementet er en vesentlig del av læringsoppgaven for kurset.  Det er heller et problem at kurset har ”krympet” i perioden 2003-2007, slik at omfanget snart er nede på samme nivå som laboratoriedelen av det gamle 5-vektallskurset K103 Organisk kjemi, hvor laboratoriedelen ble estimert til 2 vektall/6 studiepoeng. Fjerning av lab.delen av KJEM/FRARM 130 bidrar også til en reell svekkelse av den praktiske undervisningen på grunnkursene i forhold til utgangspunktet for omleggingen til 10 stp. emner i 2004.

Det ville være ønskelig å utvide kapasiteten slik at alle kvalifiserte søkere kan tilbyes plass og og  ”overbooking” unngåes.  Dette kan gjøres ved å ha kurs 5 dager i uken, men dette krever økt bemanning med minst en 50 % stipendiatstilling siden arbeidsmengden for personalet allerede er i overkant.  Økt kapasitet og fornyelse av UV- og IR-instrumentering er også svært ønskelig, og vil forbedre flyten i gjennomføringen av øvelsene.