KJEM122 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kursen - tidligere KJEM121 - er revidert med flere nye laboratorieøvelser, med nye forelesninger fra en ny pensumbok. 
Det viste seg at pensumboken var til deler for vanskelig for dette nivået. 
Laboratoriekurset - med to dager i uken per student - er en meget god modell. 
Beklageligvis sluttet den mest erfarne vitenskaplige assistenten to måneder inn i kurset. Dette skapte noen problemer med nye og uerfarne vikarer. 
Ellers virker det som om studentene likte den praktiske delen av kurset. 

Strykprosent og frafall

Kun en student strøk på eksamen. 
Alle ordinære studenter møtte opp til eksamen.   

Karakterfordeling

Fire studenter fikk karakter A, et tall som er i 
proporsjon til antallet studenter.
Snittkarakter var C. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Grunnet en helt ny forelesningskurs med en uprøvd lærebok som viste seg være litt for vanskelig ble det vanskeligheter med å definere pensum. 
Pensum måtte derfor defineres fortløpende noe som studentene tydeligvis ikke liker. 
Endelig pensum ble definert og publisert en måned før eksamen. 

Tilgang til relevant litteratur

Det ble introdusert (frivillig) bruk av grafisk (krystallografisk) programvare for illustrasjon av krystallstruktur av forbindelser. 
Noen studenter gjorde flittig bruk av denne muligheten.

Det ble systematisk forevist og referert til websider i forelesningene. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditorier 2 og 3 er ikke særlig bra lokaler hvis en bruker kritt og ønsker en stor tavleoverflate.  

Andre forhold

Beklageligvis sluttet den mest erfarne vitenskaplige assistenten to måneder inn i laboratoriekurset. Dette skapte noen problemer med nye og uerfarne vikarer. Særlig ble rettingen av journaler til del ujevn og langsom.   

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Grunnet en helt ny forelesningskurs med en uprøvd lærebok som viste seg være litt for vanskelig ble det vanskeligheter med å definere pensum. 
Forelesningene måtte derfor til del fokusere på en god del definisjoner og annet stoff som ikke var godt beskrevet eller ikke nevnt i boken i det hele tatt.  
Pensum måtte derfor defineres fortløpende noe som studentene tydeligvis ikke liker og har vanskelig å ta til seg. 
Endelig studiepensum ble definert og publisert en måned før eksamen.
 

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak

Pensumsituasjonen kommer å bli utbedret til vårsemesteret 2008.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

En ny og bedre tilpasset lærebok kommer å brukes i neste kurs, vårsemesteret 2008. Denne boken inneholder det meste av stoffet fra den tidligere boken, men er mye mer lettlest og begynner på en lavere og mer passende nivå.