PSYK201 - emnerapport 2007 vår
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
To samlinger à 3 dager, hovedsaklig plenumsaktivitet; forelesninger, diskusjoner og studentframlegginger. Noe gruppeaktivitet. Presentasjon av bacheloroppgaven til medstudenter dagen før muntlig eksamen.
Fordelig av studenter (i grupper på 2 og 3) på veiledere ble gjennomført på en profesjonell måte. Alle studenter fikk en veileder innen oppsatte tidsfrister. Veiledingen fungerte tilfredsstillende
Strykprosent og frafall
31 oppmeldte (kvinner: 24, menn: 7), 31 møtte til eksamen, ingen trakk seg underveis og ingen strøk
Karakterfordeling
A: 8 B: 14 C: 4 D: 4 E: 1
Studieinformasjon og dokumentasjon
Emnet har egen nettside som ble brukt som hovedkilde for informasjon om studiet og beskjeder underveis. Til de to dagskurs i henholdsvis kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode er det utviklet og distribuert eget undervisningsmateriell. Til andre forelesninger ble det lagt ut Powerpoint-presentasjoner i Studentportalen.
Tilgang til relevant litteratur
Anbefalt litteratur blir solgt av Studia. Ellers tilgang til annen litteratur ved vårt fakultetsbibliotek.
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Undervisninger og samlingene foregikk i Christiesgt. 12. Lokaler og undervisningsutstyr har fungert godt.
Andre forhold
Godt samarbeid med ISPs administrative ressurser, fysisk nærhet til disse vurderes som en viktig suksessfaktor.
Når det gjelder Christies gate 12 er det fysisk-kjemiske arbeidsmiljøet ikke tilfredsstillende. Fjerde etasje drukner i utgått PC-utstyr, demonterte hyller, papirkartonger og andre etterlatenskaper. Renhold av kontorer er også i perioder sporadisk og av varierende kvalitet.
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
Hver samling og aktiviteter har blitt gjennomført etter oppsatt plan. I følge studentevalueringen har arbeidet med oppgaven styrket studentenes samarbeids- og skriveferdigheter.
Enkelte studenter ønsker å komme raskere i gang med tildeling av veileder og selve oppgaveskrivingen.
Oppsummering av innspill
Det er alltid en utfordring å følge opp studentene underveis under oppgaveskrivingen. Dog tyder erfaringene på at dette gjennomgående har fungert godt.
Ev. underveistiltak
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Alt i alt vurderes emnet som vellykket gjennomført, noe som også avspeiles i at alle oppmeldte studenter gikk opp til eksamen og at 22 av 31 kandidater oppnådd A eller B som karakter.
En mulig forbedring kan være å tildele veiledere tidligere.