Dette er et felles innføringsemne for bachelor i pedagogikk og bachelor i helsefremmende arbeid. Felles ukentlige forelesninger (80 studenter) kombinert med lærerstyrte seminargrupper (20 studenter) med oppgaveinnlevering på kark fungerte bra. Innholdet ble organisert i fem tema: Studentene arbeidet med oppgaver knyttet til hvert tema. På forhånd fikk studentene utdelt en oversikt over hvilke forelesninger, oppgaver og pensumtekster som tilhørte de ulike temaene.
Det finnes lite norsk faglitteratur som belyser temaene i emnet. Pensum besto derfor for det meste av internasjonalt publiserte artikler. Denne type pensum stiller store krav til studentenes arbeidsinnsats - og kan muligens være for krevende for studenter på første semester?
Fellesforelesningene ble holdt i auditorum 130 - som jo er et meget godt lokale med undervisningsutstyr av beste kvalitet.
Utstrakt bruk av gjesteforelesere sikret kvalitativt god undervisning som holdt et høyt faglig nivå. En styrke å kombinere seminargrupper med oppgaveinnlevering på kark: De studentene som deltok aktivt på seminarene og leverte oppgaver på kark fikk et godt eksamensresultat. En utfordring, for både studenter og lærere, er imidlertid å se forbindelseslinjene mellom forskning på utdanning (bachelor i pedagogikk) og helsefremmende arbeid (bachelor i helsefremmende arbeid).
Studentenes sluttevaluering (50% svar) dokumenterer stor arbeidsinnsats (49 % av studentene sier de har brukt mellom 5 og 10 timer pr uke på selvstudium - i tillegg til tid på forelesninger og seminarer). Studentevelueringen sier om Pensum: Tidsaktuelt (70%), men vanskelig (100%) Lærerstyrte seminar: 90% deltagelse. Studentene opplevde at de på seminarene fikk god hjelp til å forstå det som var vanskelig (60%) Oppgaveinnlevering på kark: 80% leverte oppgaver, og alle (100%) sier de lærte mye av å skrive oppgaver. Forelesningene: Noe blandet tilbakemelding, men 87% sier forelesningene var interessante og 73% at forelesningene hjalp dem til å få oversikt over pensum.
Et krevende, men tidsaktuelt og interessant emne. Studenter som har deltatt aktivt på lærerstyrte seminar og med oppgaveinnlevering på kark er tydelig mest fornøyd.
Midtveisevalueringen viste at studentene strevde med å få tak på lærestoffet. Vi satte derfor av et seminar til å diskutere faglige spørsmål og trene på å løse eksamensoppgaver.
Et krevende emne, der seminarlærer blir en nøkkelperson med hensyn til å hjelpe studentene til å "knekke koden". På den ene siden kan det kan være uheldig med såpass mye internasjonal forskningslitteratur på pensum, fordi det blir ekstra krevende for nye studenter å lese seg opp på faget. På den andre siden, vil den arbeidsinnsatsen studentene legger ned her komme til god nytte senere i studiet.