POH100 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Dette er et felles innføringsemne for bachelor i pedagogikk og bachelor i helsefremmende arbeid.

Felles ukentlige forelesninger (80 studenter) kombinert med lærerstyrte seminargrupper (20 studenter) med oppgaveinnlevering på kark fungerte bra.

Innholdet ble organisert i fem tema: Studentene arbeidet med oppgaver knyttet til hvert tema. På forhånd fikk studentene utdelt en oversikt over hvilke forelesninger, oppgaver og pensumtekster som tilhørte de ulike temaene.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Det finnes lite norsk faglitteratur som belyser temaene i emnet. Pensum besto derfor for det meste av internasjonalt publiserte artikler. Denne type pensum stiller store krav til studentenes arbeidsinnsats - og kan muligens være for krevende for studenter på første semester?

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Fellesforelesningene ble holdt i auditorum 130 - som jo er et meget godt lokale med undervisningsutstyr av beste kvalitet.

Andre forhold

Utstrakt bruk av gjesteforelesere sikret kvalitativt god undervisning som holdt et høyt faglig nivå.

En styrke å kombinere seminargrupper med oppgaveinnlevering på kark: De studentene som deltok aktivt på seminarene og leverte oppgaver på kark fikk et godt eksamensresultat.

En utfordring, for både studenter og lærere, er imidlertid å se forbindelseslinjene mellom forskning på utdanning (bachelor i pedagogikk) og helsefremmende arbeid (bachelor i helsefremmende arbeid).

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentenes sluttevaluering (50% svar) dokumenterer stor arbeidsinnsats (49 % av studentene sier de har brukt mellom 5 og 10 timer pr uke på selvstudium - i tillegg til tid på forelesninger og seminarer).

Studentevelueringen sier om 
Pensum: Tidsaktuelt (70%), men vanskelig (100%)

Lærerstyrte seminar: 90% deltagelse. Studentene opplevde at de på seminarene fikk god hjelp til å forstå det som var vanskelig (60%)

Oppgaveinnlevering på kark: 80% leverte oppgaver, og alle (100%) sier de lærte mye av å skrive oppgaver.

Forelesningene: Noe blandet tilbakemelding, men 87% sier forelesningene var interessante og 73% at forelesningene hjalp dem til å få oversikt over pensum.

Oppsummering av innspill

Et krevende, men tidsaktuelt og interessant emne. Studenter som har deltatt aktivt på lærerstyrte seminar og med oppgaveinnlevering på kark er  tydelig mest fornøyd.

Ev. underveistiltak

Midtveisevalueringen viste at studentene strevde med å få tak på lærestoffet. Vi satte derfor av et seminar til å diskutere faglige spørsmål og trene på å løse eksamensoppgaver.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Et krevende emne, der seminarlærer blir en nøkkelperson med hensyn til å hjelpe studentene til å "knekke koden".

På den ene siden kan det kan være uheldig med såpass mye internasjonal forskningslitteratur på pensum, fordi det blir ekstra krevende for nye studenter å lese seg opp på faget. På den andre siden, vil den arbeidsinnsatsen studentene legger ned her komme til god nytte senere i studiet.