PED114 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Åpent emne. Forelesninger hver tredje uke kombinert med obligatoriske nettbaserte seminar.

Strykprosent og frafall

Noe frafall i første del av semesteret.

Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Meget god tilgang til relevant litteratur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Gode lokaler (rom 131) med godt undervisningsutstyr. Kark fungerte ypperlig mht gjennomføringen av dette emnet!

Andre forhold

Fagplanens formulering om "obligatorisk deltagelse på nettseminar" ble tolket som obligatorisk oppgaveiinlevering på kark innen angitt frist. Derfor studentfrafall tidlig i semesteret, når studentene ikke leverte den første oppgaven. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Elektronisk midtveis- og sluttevaluering (refleks)

Oppsummering av innspill

Sluttevalueringen (kun 40% svar) viser at studentene har lagt ned forholdsvis liten arbeidsinnsats, men 70 % er likevel godt fornøyd med kurset som helhet.

Studentene rapporterer et høyt faglig engasjement (71%), interessant og tidsaktuelt pensum (100%) og interessante forelesninger (95%). Studentene er også godt fornøyd med de nettbaserte seminarene (87,5%).

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Til tross for gode tilbakemeldinger fra studentgruppen, viser eksamensresultatene at organiseringen av dette emnet kan og bør forbedres med tanke på å øke kvaliteten på studentenes prestasjoner.

Lærergruppens forslag er derfor å arrangere forelesninger annenhver uke (i stedet for kun hver tredje uke). i tillegg kan en med hell gi noen færre skriftlige oppgaver, slik at studentene får mulighet til å fordype seg mer i de ulike temaene. 

Måten dette emnet er organisert på kan desverre invitere til en ukritisk "klipp og lim" fra ulike kilder. Oppgavetekstene (og evalueringskriterier) bør derfor presiseres mer og hver student få tettere oppfølging og mer konkrete tilbakemeldinger fra veileder. Studentene må sikres opplæring i krav til akademisk skriving og formulering av problemstilling.

Eksamensoppgavene (i form av et essay studentene har arbeidet med den siste halvdelen av semesteret) bør leveres elektronisk, med mulighet for å kunne sjekke eventuell tekstlikhet.