PED324 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Den IKT baserte masteren er organisert som et deltidsstudium og studentene tar en modul i semesteret. Vårsemestert 2007 ble fordypnings-emnet i studiet gjennomført. Studentene har fått øvings- og arbeidsoppgaver og kommentarer/veiledning fra veiledere, samt diskutert og kommentert hverandres arbeid ved hjelp av læringsplattformen Clasfronter. Eksamensform har vært hjemmeeksamen hvor studentene skulle skrive en faglig artikkel.

Strykprosent og frafall

Alle studentntene har fulgt semesteret. 1 student har grunnet missforståelse ikke meldt seg opp til eksamen. Det blir arrangert ny eksamen for denne studenten høsten 2007.

Karakterfordeling

Det ble benyttet gradert karakterskala på eksamen. Alle Studentene bestod og hele skalaen ble brukt, men hovedvekt på karr B og C.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Dette fungerer meget godt. Administrativt personale gjør en ryddig og helt nødvendig jobb for å informere studenter og formidle kontakt. Også faglig ansatte er lett tilgjengelig for studentene via læringsplattformen, pr e-post og telefon.

Tilgang til relevant litteratur

Biblioteket gjør en veldig god jobb, er oppsøkende og flinke til å tilrettelegge, noe som har vært særlig nyttig for IKT-studentene som ikke har den fysiske nærheten til Universitetet

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Vi har tilpasset studieopplegget til Clasfronter. Læringsplattformen fungerer for så vidt tilfredsstillende, men gir lite rom for kreativitet, nytenkning og utviklning av ikt-baserte studietilbud.
Vi har også gjort et arbeid med å vurdere Mi Side som læringsplattform og ser helt klart at Mi Side ikke kan gi den nødvendige struktur/støtte til vårt studie. 

Andre forhold

Studiet er MEGET sårbart ettersom alle faglærere, utenom en førstestilling, er midlertidig ansatte og/eller eksterne. Dersom studiet skal videreføres er det helt nødvendig med flere stabile ressurser/personer. Det oppleves som svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggende ressurser hvert år i et studie hvor vi har ansvar for 20 studenter i til sammen 4 år.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen har vært gjennomført elektronisk ved hjelp av Reflex. Vi har innarbeidede rutiner for evaluering. Evalueringen blir oppsummert og presentert for studentene i Classfronter. Fagmiljøet benytter seg også av studentenes evaluering i revidering og omarbeidning av studiet.

Oppsummering av innspill

Oppsummert er studentene meget fornøyd med opplegget og studiet. Ettersom dette er deltidsstudenter med full jobb i tillegg til studiet har de fleste det travelt og signaliserer dette. Alle studentene understreker imidlertid at de finner studiet svært interessant og lærerikt. Veilederne er fornøyd med oppfølging, studieopplegget og rammebetingelsene for jobben sin.

Ev. underveistiltak

De innvendingene studenter og veiledere kommer med blir løpende vurdert og fulgt opp når det er mulig. Evt endringsforslag blir innarbeidet i revisjoner av studiet dersom mulig.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Studiet fungerer godt for studentene og gjennomføringsprosenter er høy.
Vi har fått god rutine på gjennomføring, veiledning og evaluering. Studiet har fått en faglig førstestilling som har overordnet faglig ansvar for studiet. Dette sikrer stabilitet, kontinuitet og videre utvikling av studiet. MEN vi vil nok en gang påpeke at studiet er MEGET sårbart ettersom alle faglærere, utenom den ene førstestillingen, er midlertidig ansatte og/eller eksterne. Dersom studiet skal videreføres er det helt nødvendig med flere stabile ressurser/personer. Det oppleves som svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggende ressurser hvert år, i et studie hvor vi har ansvar for studentene i til sammen 4 år.