PEDA101 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Studiet blir gjennomført slik: 
1.	semester Pedagogikk 7.5 stp.
2.	semester Fagdidaktikk + praksis 7.5 stp.
3.	semester Fagdidaktikk + praksis 7.5 stp.
4.	semester Pedagogikk 7.5 stp.

Studiet startet opp første gang våren 2007 med pedagogikk. 
Studiet i pedagogikk ble lagt opp med 4 samlinger på UiB. Resten av studiet var nettbasert. Studentene svarte på ca. 10 ukesoppgaver. På disse oppgavene måtte de også gi tilbakemelding til medstudenter. I tillegg leverte de 5 tekster på lik linje med studentene på PEDA 101. Faglærerne i emnet var i stor grad involvert i den nettbaserte undervisningen i studiet gjennom dialog og tilbakemeldinger iht. arbeidskravene i studiet.  Studiet ble avsluttet med eksamen våren 07. Denne eksamen tilsvarer PEDA 101.

Strykprosent og frafall

Det var 20 studenter som startet på dette emnet og 17 ble oppmeldt til eksamen. Av disse ble 4 innvilget permisjon og 3 møtte ikke til eksamen. 

Karakterfordeling

A 1
B 3
C 5
D 1

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk et kompendium med nødvendig informasjon. Den samme informasjonen var også tilgjengelig i Studentportalen. I tillegg ble studentene tilskrevet personlig før studiestart med tanke på faglig bakgrunn og personlige ønsker for studiet.

Tilgang til relevant litteratur

Pensumbøkene hadde studentene tilgang til fra semesterstart via Studia. I tillegg besto pensum av vitenskapelige artikler. Via en klikkbar lenke til biblioteket, hadde studentene direkte tilgang på digitale artikler. De få artiklene som ikke forelå digitalt, ble trykket opp underveis.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Deltidsstudentene hadde fire samlinger i UiBs lokaler i Christiesgt. 12. Resten av undervisningen var nettbasert. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studenten fylte ut skriftlig evaluering to ganger i løpet av studiet. De fikk også muligheter til å evaluere muntlig og til å komme med innspill underveis.

Oppsummering av innspill

Studentene var fornøyd med pedagogikkdelen av studiet, men var helt fra starten misfornøyd med helheten i studiet. De ga uttrykk for at studiet manglet sammenheng og felles progresjon. Studentene var dessuten misfornøyd med at praksis bare var knyttet til didaktikkdelen, og at didaktikkemnene ikke var tilpasset det faktum at de er deltidsstudenter.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Ut fra studentenes tilbakemeldinger og evalueringer virker det som om pedagogikkdelen av kurset innfridde studentenes forventninger. Denne delen var nettbasert, og ivaretok studentenes behov for å kombinere arbeid og studier.  
   Som faglærere er vi skeptiske til at det ikke er knyttet praksiskrav til pedagogikkdelen av studiet. Antall studenter som gjennomførte studiet med bestått eksamen var lav, og flere av lærerstudentene som ikke hadde bakgrunn i læreryrket falt tidlig fra.
   Det er fint at UiB etablerer et deltidsstudium ved lærerutdanningen, men dette studiet bør i framtida være basert på lærere som er i arbeid som ufaglærte. En bør også i studiet tilstrebe en tettere integrering mellom pedagogikk, didaktikk og praksis.