MOL213 - emnerapport 2004 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Ingen spesielle problemer. Emnet omfattet 10 dobbeltforelesninger (10x2 timer) og 10 kollokvier (10x2 timer). Kursleder holdt alle forelesninger og kollokvier. For å gi studentene en basal innføring ble det gitt fire forelesninger før første kollokvium. Kollokvieopplegget var basert på at en av studentene skulle gi en 10-20 min presentasjon på engelsk (en eller to studenter for hvert kollokvium) av en review artikkel (utvalgt av av foreleser) om et spesialisert emne innenfor et område som på forhånd var blitt behandlet på en forelesning. En artikkel ble fordelt til hver student ved loddtrekning. Studenten skulle også utarbeide et kort sammendrag av artikkelen på engelsk (ca. 500 ord). Alternativt kunne studenter som ikke ønsket å gi en presentasjon på engelsk få anledning til å skrive et lengre sammendrag om review artikkelen (ca. 1000 ord på engelsk). For begge alternativer utarbeidet foreleser spørsmål til artikkelen som ble utlevert på kollokviet slik at studentene skulle samarbeide om å finne besvarelser (alle studentene skulle ha gjennomlest artikkelen på forhånd). Studenter som valgte å ikke gi en presentasjon skulle I tillegg levere inn en besvarelse for oppgavene knyttet til artikkelen de hadde fått tildelt. Studentene fikk på forhånd opplyst at 30% av eksamensspørsmålene skulle baseres på utvalgte review artikler gjennomgått på kollokvier (totalt 52 sider). 

Strykprosent og frafall

20 studenter var opprinnelig påmeldt til emnet, men 8 av disse møtte ikke opp til undervisningen. 12 studenter fikk godkjent obligatorisk oppgave knyttet til kollokvier. 9 av disse studentene var oppmeldt til eksamen og alle møtte. Alle 9 bestod eksamen (strykprosent=0).

Karakterfordeling

A (22.2%), B (11.1%), C (11.1%), D (11.1%), E (44.4%), F (0%). Gjennomsnitt: C.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportal/Mi side

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken ( Principles of Development, 2. utg., Wolpert et al.) kunne kjøpes på Studia. Filer av review artikler ble lagt ut på Studentportal/Mi Side. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Det var et relativt lavt antall studenter og seminarrommet ved MBI som ble brukt både til forelesninger og kollokvier var godt egnet for formålet. 

Andre forhold

Ingen bemerkninger.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Benyttet evalueringsskjema utarbeidet ved MBI. Studentene svarte anonymt. Gjennomført i tilknytning til siste forelesning og besvart av de fleste.

Oppsummering av innspill

Ingen spesielle kommentarer fra studentene.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Studentene var godt fornøyd med forelesninger og lærebok, men vurderingen av kollokvieopplegg og artikler var litt mer variabel. 

Faglærers vurdering er at artikkel-lesing (på forhånd) og oppgaveløsning på kollokviene fungerte bra. Imidlertid var det (for) store nivåforskjeller på studentpresentasjonene. Det vil derfor bli utarbeidet et litt annet kollokvieopplegg (uten studentpresentasjoner) for neste høst.