Emnet TEAT112 Moderne teaterhistorie og analyse av teaterframsyningar består av to deler: 1) analyseoppgave (gruppearbeid) av aktuell teaterforestillinger og 2) Gjennomgang av nyere europeisk teaterhistorie fra omkring 1750 til i dag. Norsk teaterhistorie inngår også i emnet. Emnet favner dermed meget bredt, med et variert og stort pensum. Det gis intensiv undervisning i emnet, både i forestillingsanalyse og i det historiske pensum. I undervisningen benyttes det power-point med et stort billedmateriale, videre vises det også videoklipp fra teaterforestillinger.
Ut av 22 registrerte studenter på emnet mødte 17 til eksamen, som består i en ren muntlig eksamen i pensum (på grunnlag av godkjente analyseoppgaver laget i grupper bestående av 4-5 studenter). 2 strøk. En individuell muntlig eksamen, gjennomført i en dialogisk form med faglærer, gir et godt grunnlag for å vurdere hva studenten har tilegnet seg av faglig innsikt.
Karakterfordelingen er normal, idet ca 45 % fikk karakteren C. Resten fordelte seg jevnt på karakterene A, B, D og E. To fikk F (stryk).
OK
Både faglærer og studenter har tilstrekkelig tilgang til relevant litteratur (pensum og utdypende litteratur).
Lokaler og undervisningsutstyr er tilfredsstillende.
Gjennomgående uttrykker studentene i deres evalueringer tilfredshet med emnets gjennomføring. Noen etterlyser flere forelesninger, men emnet har allerede 19 dobbeltforelesninger samt guppeveiledning i forestillingsanalyse, hvilket vurderes som tilstrekkelig. Kombinasjonen av gruppeveiledninger og forelesninger vurders som god. Viktig å bruke power-point og AV-materiale.
Flere studenter etterspør mer "praksis" i forbindelse med undervisningen. Dvs. de ønsker en mer praktisk teaterutdanning. Dette er en viktig spørsmålsstilling for teatervitenskap som universitetsfag. Men med den nuværende emnestrukturen og ressurssituasjon er det ikke mulig å legge praktiske teaterøvinger inn i dette emnet. I stedet bør man i fagmiljøet på teatervitenskap arbeide for etablering av egne praksisrelaterte emner.
Emnet favner meget bredt, med et variert og stort pensum. Det gis intensiv undervisning i emnet, både i forestillingsanalyse og i det historiske pensum. Ideelt set burde emnet deles i 2 eller 3 mindre emner a 5-10 studiepoeng. Emnet vurderes imidlertid som meget godt fungerende. Studentevalueringene gir gjennomgående uttrykk for tilfredshet med emnet og dets gjennomføring.