MEVI326 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Emnet hadde 9 forelesinger med filmvisning, samt en heldagssamling med diskusjon av emneoppgaver. Tema for emnet var genre, og forelesinger og pensum var lagt opp etter forelesernes forskningsinteresser: Myteanalyse, melodrama og komedie. Emnet var planlagt med tre forelesere, men en måtte melde forfall ved semesterstart. Etter noen mindre justeringer av planen, ble emnet gjennomført etter planen. Hver forelesing startet med filmvisning kl. 10.15, etterfulgt av forelesing 12.15 – 14.00. Analytiske forelesinger av denne typer er tidkrevende, siden de legger opp til eksempler, diskusjoner og studentdeltakelse, i noen tilfeller var mangel på tid et problem.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Litteraturen var på plass i Studia til semesterstart, og annen anbefalt litteratur til emneoppgaver lot seg skaffe gjennom bibliotek og nettbutikk. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesingene skulle finne sted i Auditorium B, Stein Rokkans Hus, et utmerket lokale til filmvisning og forelesinger med bruk av audiovisuelt materiale. Dessverre manglet lokalet DVD-spiller ved semesterstart, til tross for tidligere etterlysning av dette, og det viste seg vanskelig å få gjort noe med dette på kort varsel. Forelesingene ble derfor flyttet til seminarrommet på instituttet. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Mevi326 ble gitt for første gang og skal alternere med emnet i filmteori. Første gjennomføring var tilfredsstillende. To forslag til å forbedre kvaliteten på emnet: Teknisk opprusting av Studio B, herunder kontroll av lokalet i god tid før semesterstart. En god DVD-spiller og god lyd i lokalet er en forutsetning på et filmanalyseemne. Det andre forslaget er å utvide varigheten på samlingene, f eks fra 10.15 – 16.00, for å få bedre tid til diskusjoner og eksempler.