Denne evalueringen tar for seg noen av skiftningene som har skjedd med bachelor- og masterprogrammene fra kvalitetsreformen trådde i kraft i 2003 og frem til i dag. På lik linje med andre Mat-Nat fag hadde Matematisk institutt alt implementert mange av de endringsforslag som lå i kvalitetsreformen. Så da kvalitetsreformen trådde i kraft i 2003 prøvde man så langt som mulig å holde på de oppleggene man hadde for studiene i matematiske fag, og som man følte hadde fungert godt. Dermed ble den nye emneporteføljen utarbeidet med innhold stort sett som det man hadde fra før. Av nye tiltak ble det innført underveiseksamener i flere av begynneremnene for å møte kvalitetsreformens tanker om mer effektivt studium. Sammenligner vi dette utgangspunkt med tilsvarende opplegg i dag, så er det gjort en del forandringer som vi vil påpeke nedenfor. Disse forandringene er akkumulert gjennom årlige justeringer for å tilpasse opplegget der vi har sett at dette ikke fungerte godt. En medvirkende årsak til forandringene er også de forandringer av staben som har skjedd i løpet av tidsrommet fra 2003 til 2008. I denne perioden har det vært en rekke avganger med påfølgende nytilsettinger. Dette har spesielt fått konsekvenser for instituttets engasjement i den integrerte lærerutdanning. Samtidig har sammenslåingen av forskningsgruppen i numerikk fra Institutt for informatikk med gruppen i anvendt matematikk til en ny forskningsgruppe i anvendt og beregningsorientert matematikk (ABM-gruppen) ført til behov for kursjusteringer og innføring av nye kurs.
Søkertall til bachelor (BA) og master (MA) i matematiske fag 2004-2008: 2004 2005 2006 2007 2008 Søkt BA 66 45 43 46 30 Begynt BA 56 22 Søkt MA 35 36 40 32 Begynt MA 15 20 32 26 24 Ferdig MA 13 29 16 17 22 Vi ser at søkertallet til bachelor i matematikk var høyt i 2004, for deretter å holde seg stabilt på 43-46 studenter i de tre årene 2005-2007. For 2008 var tallet meget lavt. Søkertallene til master har holdt seg ganske jevnt i perioden 2005-2008, med et litt lavere tall i 2008 enn de andre årene. Søkertallet var høyest i 2007, men antallet studenter som begynte på master var høyest i 2006. 2004 hadde det laveste antall studenter i masterkullet (her har vi ikke søkertallet). Uteksaminerte masterstudenter ved MI varierer fra 13 til 29 per år. Det var lavest i 2003-2003 og høyest i 2005. I 2008 er det totalt 22 uteksaminerte studenter. Det høye søkertallet til master i 2007 kunne kanskje forklares ved det store studentkullet som begynte på bachelor i 2004. De ville ved normert tid begynne på master i 2007. Dette stemmer imidlertid ikke helt. Tallene i tabellen over forteller ikke hele historien, da mange studenter faller fra i løpet av studiet og vi får også nye studenter inn, spesielt ved masteropptaket er det en del med ekstern utdannelse. For å få et mer detaljert bilde av frafallet av studenter på et spesifikt kull er det gjort en mer detaljert undersøkelse på kullet som startet på bachelorprogrammene i matematikk og matematikk og statistikk høsten 2004. Hver enkelt student ble fulgt frem til 2007 slik at man kunne se hvor de ble av. Under er en tabell med oppsummering av disse tallene: Semester Antall studenter Opptak H04 56 Semesterslutt H04 48 V05 36 H05 32 V06 31 H06 31 V07 29 H07 23 Master matematikk H07 10 Tabellen er basert på tall utarbeidet av Hege Marie Mandt Tabellen viser at kun 23 av studentene som begynte på matematikk høsten 2004 fremdeles var studenter ved MI 3 år senere, 10 av disse på et masterprogram. Så mange som 27 av de 56 studenter som utgjorde kull H04 sluttet eller fikk studieretten inndratt, uten at vi vet hvor de ble av. 12 av studentene som falt fra programmet sluttet ikke ved UiB, men søkte overgang til andre institutt/fakultet. Vi fikk også nye studenter som søkte overgang til matematikk, og som ikke er med i tabellen. Tabellen viser allikevel et bilde av hvor stort frafall det er på matematikkstudiet.
Karakteroversikt for uteksaminerte Masterstudenter 2004-2008 År 2004 2005 2006 2007 2008 Uteksamin. 13 29 16 17 22 Snitt B B B B B Antall A 1 6 8 4 5 Antall B 10 14 6 7 8 Antall C 2 7 0 4 6 Antall D 0 2 2 2 3 (2003 er ikke med i oversikten, da det før 2004 var et annet karaktersystem)
Tilsatte ved Matematisk institutt i 2003 Ren matematikk: Dundas Bjørn Holme Audun Fløystad Gunnar Rødseth Øystein Stray Arne Strømme Stein Arild Tverberg Helge Johnsen Trygve Iden Oddvar Aas Hans Fredrik Anvendt matematikk Berntsen Jarle Dahle Helge Espedal Magne Hvistendahl Karlsen Kenneth Dysthe Kristian Tai Xue-Cheng Engevik Leif Øien Alf H. Eckhoff Knut Berge Gerhard Statistikk Heuch Ivar Paulsen Jostein Tjøstheim Dag Karlsen Hans Nilsen Trygve Administrasjonen Engelsen Ann-Elizabeth Kristiansen Gerd Jordanger Lars Oppedal Hilde Nilsen Marie Skorpa Sund Bjørn Tore Urtveit Odd-Arild Tilsatte ved Matematisk institutt 2008 Ren matematikk Dundas Bjørn Holme Audun* Fløystad Gunnar Rødseth Øystein (40%) Stray Arne Strømme Stein Arild Brun Morten* Knutsen Andreas L. Schlichtkrull Christian Markina Irina Vasiliev Alexander * Dette er egentlig kun en stilling, da Morten Brun ble ansatt i Audun Holmes stilling i 2008 før Holme går ut i permisjon. Matematikkdidaktikk Ile Runar Kirfel Christoph Anvendt og beregningsorientert matematikk Berntsen Jarle Dahle Helge Espedal Magne Tai Xu-Cheng Øien Alf Alendal Guttorm Munthe-Kaas Antonella Sørevik Tor Munthe-Kaas Hans Espelid Terje Bjørstad Petter Malyshev Alexander Berre Inga Nordbotten Jan Statistikk Heuch Ivar Paulsen Jostein Tjøstheim Dag Karlsen Hans Nilsen Trygve Skaug Hans Julius Administrasjonen Høyberg Dagfinn Jensen Marianne Kristiansen Gerd Oppedal Hilde Nilsen Marie Skorpa Lysnes Kristine
Program i 2003 etter omlegging ifølge kvalitetsreformen: Bachelorprogram Det var 2 bachelorprogram: 1) Matematikk (Mat111, 112, 121, 131, 212, Stat110, Inf100 + 1 kurs i naturfag + ett fritt (bl. Beregningsvit., matematikk, statistikk)) 2) Matematikk og statistikk (Mat111, Mat112, Mat121, Stat110, Inf100+ 2 kurs blant Mat131, 212, 222, 291, Stat111, Stat210, Stat220 (Stat111 eller Stat 220 må være med) De 2 siste kurs kan velges fritt blant Beregningsvit., matematikk, statistikk) Dessuten hadde instituttet delt faglig ansvar for bachelorprogrammet Informatikk-Matematikk-Økonomi (IMØ) Masterprogram Det var 2 masterprogram med ulike retninger 1) Matematikk: Anvendt matematikk/Anvendt analyse Matematikk: Anvendt matematikk/Generell anvendt matematikk Matematikk: Anvendt matematikk/Hydrodynamikk og havmodellering Matematikk: Anvendt matematikk/Industriell matematikk og reservoarmekanikk Matematikk: Algebra/Algebraisk geometri Matematikk: Diskret matematikk Matematikk: Matematisk analyse 2) Statistikk: Dataanalyse Statistikk: Finansteori og forsikringsmatematikk Statistikk: Matematisk statistikk Dessuten var instituttet gjennom grupperingene reservoarmekanikk og hydrodynamikk sammen med Institutt for informatikk, faglig ansvarlig for masterprogrammet Beregningsvitenskap (Scientific Computing) (Institutt for informatikk hadde det administrative ansvar). Program i 2008 Bachelorprogram Det er 1 bachelorprogram: Matematiske fag (Mat111, 112, 121, 131, 212/Stat111, Stat110, Inf100, Mat292/264 + 1 valgritt kurs Mat/ Stat) Masterprogram Det er 3 masterprogram med ulike retninger 1) Anvendt og beregningsorientert matematikk. ABM har ingen studieretninger, men har 9 spesialiseringer: Anvend analyse Bildebehandling Hydrodynamikk og havmodellering Inverse problem Mekanikk og dynamiske system Miljømatematikk Numerisk matematikk Reknevitskap Reservoarmatematikk 2) Matematikk: Algebra/Algebraisk geometri Matematikk: Matematisk analyse Matematikk: Topologi 3) Statistikk: Dataanalyse Statistikk: Finansteori og forsikringsmatematikk Statistikk: Matematisk statistikk Samarbeidet innen Informatikk-matematikk-økonomi (IMØ) fortsetter. Nevnes skal også at instituttet deltar i de integrerte lærerutdanningsprogrammene på vårt fakultet ved at 3 av stillinger (2 vitenskapelige + 1 studieveileder) ved instituttet er allokert for disse programmer. De første studenter innen disse programmene er nå kommet frem til masternivå og forskningsgruppene ved instituttet har spesielt i 2008 vært involvert i utarbeidelse av tilpassede mastergradsoppgaver for disse. Det faller imidlertid på programstyrer utenfor instituttet å utarbeide evaluering av disse programmer. Emner som ble forelest og foreleses ved Matematisk institutt (2003-2008) 2003 listen (med forelesningssemester, H(høst), V(vår)) Kurs med regulær undervisning Kode Namn (nynorsk variant) Semester MAT101 Brukarkurs i matematikk I H MAT102* Brukarkurs i matematikk II V MAT111 Grunnkurs i matematikk I H MAT112 Grunnkurs i matematikk II V MAT121 Lineær algebra V MAT131 Differensiallikningar I V MAT211 Vidaregåande matematisk analyse H MAT212 Funksjonar av fleire variable H MAT213 Funksjonsteori V MAT214 Kompleks funksjonsteori H-odde år MAT221 Kombinatorikk H MAT222 Algebra og talteori V MAT223 Algebra H MAT224 Kommutativ algebra V MAT231 Differensiallikningar II H MAT232 Funksjonalanalyse V MAT233 Stabilitets- og perturbasjonsteori H MAT234 Partielle differensiallikningar H MAT235 Vektor- og tensoranalyse H-jamne år MAT236 Fourieranalyse H MAT241 Geometri V-jamne år MAT242 Topologi H-jamne år MAT251 Klassisk mekanikk V MAT252 Kontinuumsmekanikk V MAT253 Hydrodynamikk V MAT254 Straumar i porøse media H MAT256 Plasmadynamikk V-jamne år MAT258 Numerisk havmodellering H-odde år MAT291 Matematikksoga V-odde år MAT331 Utvalde emne i analyse V-jamne år STAT101 Elementær statistikk H STAT110 Grunnkurs i statistikk H STAT111 Statistiske metodar V STAT200 Anvend statistikk V STAT201 Generaliserte lineære modellar H-odde år STAT210 Statistisk inferensteori V STAT211 Tidsrekkjer og økonometri V-odde år STAT220 Stokastiske prosessar H STAT230 Livsforsikringsmatematikk V-jamne år STAT231 Skadeforsikringsmatematikk og risikoteori H-jamne år Kurs med uregelmessig undervisning; etter behov MAT215 Mål- og integralteori MAT225 Talteori MAT226 Vidaregåande kombinatorikk MAT311 Lineær analyse MAT321 Algebraisk geometri I MAT322 Algebraisk geometri II MAT323 Representasjonsteori MAT333 Utvalde emne i stabilitets- og perturbasjonsteori MAT341 Differensialgeometri MAT353 Utvalde emne i hydrodynamikk MAT354 Reservoarsimulering STAT221 Grensesetningar i sannynsrekning STAT240 Finansteori STAT300 Statistiske metodar i biologisk forsking STAT310 Multivariabel statistisk analyse STAT311 Utvalde emne innan statistikk STAT321 Vidaregåande sannsynsteori Felleskurs som vert gitt saman med andre institutt BER100 Grunnkurs i reknevitskap H BER200 Laboratoriekurs i reknevitskap V MNF130 Diskrete strukturar V MNF140 Matematikk og naturvitskap H 2008 listen (med forelesningssemester, H(høst), V(vår)) Kurs med regulær undervisning Kode Namn Semester MAT101 Brukarkurs i matematikk I H MAT111 Grunnkurs i matematikk I H,V MAT112 Grunnkurs i matematikk II V MAT121 Lineær algebra V MAT131 Differensiallikningar I V MAT160 Reknealgoritmar 1 H MAT211 Reell analyse H MAT212 Funksjonar av fleire variable H MAT213 Funksjonsteori V MAT214 Kompleks funksjonsteori H-odde år MAT220 Algebra V MAT221 Diskret matematikk H MAT224 Kommutativ algebra H MAT230 Differensiallikningar II H MAT232 Funksjonalanalyse V MAT233 Stabilitets- og pertubasjonsteori H MAT234 Partielle differensiallikningar H MAT235 Vektor- og tensoranalyse Hjamne år MAT236 Fourieranalyse H MAT242 Topologi H MAT243 Mangfaldigheitar V MAT251 Klassisk mekanikk V MAT252 Kontinuumsmekanikk V MAT253 Hydrodynamikk V MAT254 Strøyming i porøse media H MAT255 Reservoarsimulering V MAT257 Praktisk reservoarsimulering V MAT258 Numerisk havmodellering Hodde år MAT260 Reknealgoritmar 2 V MAT261 Numerisk lineær algebra H MAT262 Bildebehandling V MAT263 Differansemetodar for initialverdiproblem Vodde år MAT264 Laboratoriekurs i reknevitskap V MAT265 Parameterestimering og inverse problem V MAT291 Matematikken sin historie V MAT292 Prosjektarbeid i matematikk V MAT361 Bevaringsmetodar for hyperbolske differensiallikningar Hodde år MAT362 Bevaringsmetodar for elliptiske differensiallikningar V-jamne år STATRISK Statistisk risikostyring H STAT101 Elementær statistikk H STAT110 Grunnkurs i statistikk H STAT111 Statistiske metodar V STAT200 Anvendt statistikk V STAT201 Generaliserte lineære modellar Hodde år STAT210 Statistisk inferensteori V STAT211 Tidsrekkjer Vodde år STAT220 Stokastiske prosessar H STAT230 Livsforsikringsmatematikk Vjamne år STAT231 Skadeforsikringsmatematikk og risikoteori Hjamne år Kurs med uregelmessig undervisning; etter behov MAT215 Mål- og integralteori MAT225 Talteori MAT227 Kombinatorikk MAT256 Plasmadynamikk MAT311 Generell funksjonalanalyse MAT321 Algebraisk geometri I MAT322 Algebraisk geometri II MAT323 Representasjonsteori MAT331 Utvalde emne i analyse MAT333 Utvalde emne i stabilitets- og perturbasjonsteori MAT341 Algebraisk topologi MAT342 Differensialgeometri MAT353 Utvalde emne i hydrodynamikk MAT360 Endeleg element metoden og område dekomponering MAT369 Utvalde emne i rekneteknologi STAT221 Grensesetningar i sannsynsrekning STAT240 Finansteori STAT250 Monte Carlo metodar i statistikk STAT310 Multivariabel statistisk analyse STAT311 Utvalde emne innan statistikk Felleskurs som vert gitt saman med andre institutt MNF140 Matematikk og naturvitskap H Utveksling Hvor har instituttets bachelorstudenter reist på utveksling H04-V08? 1 semester 2 semestre Univ. of Hawaii, Manoa 1 1 Univ. of Stellenbosch, Sør-Afrika 1 Leopold-Franzens-Univ. Innsbruck 1 McGill University, Canada 1 Technische Universität Berlin 1 1 University of Waterloo, Canada 1 Hong Kong Univ. of Sci. and Tech. 1 1 Pontificia Univ.Catolica d. Peru 3 Univ. of Southampton, GB 1 James Cook Univ. Australia 1 Universidad de Costa Rica 1 Innreisende og utreisende studenter - Matematisk institutt Utreisende: Hvor har instituttets bachelorstudenter reist på utveksling i perioden H04-V08? 1 semester 2 semestre Hong Kong Univ. of Sci. and Technol. 1 1 James Cook University, Australia 1 Leopold-Franzens-Univ. Innsbruck 1 McGill University, Canada 1 Pontificia Univ.Catolica d. Peru 3 Ruprecht-Karls-Univ. Heidelberg 1 Technische Univ. Berlin 1 1 Universidad de Costa Rica 1 Univ. of Hawaii, Manoa 1 1 Univ. of Southampton, GB 1 Univ. of Stellenbosch, Sør-Afrika 1 University of Waterloo, Canada 1 * studenter som er/var registrert på bachelorprogram i matematiske fag (samt bachelorprogram i matematikk og i matematikk og statistikk) Innreisende korttid (1-2 semestre): Antall innreisende MN-studenter som har tatt et eller flere av instituttets emner i perioden H05-V08 (A), samt studenter oppmeldt i et eller flere emner H08 (B). A B Hong Kong Univ. of Sci. and Technol. 1 1 Leopold-Franzens-Univ. Innsbruck 1 1 Ruprecht-Karls-Univ. Heidelberg 2 1 Univ. degli Studi di Padova 'il Bo' 2 Université de Caen Basse-Normandie 1 1 Universidad Autónoma de Madrid 2 1 Technische Universität München 2 Universität Stuttgart 1 Ludwig-Maximilians-Univ. München 1 Universität Bremen 4 3 Universiteit Utrecht 1 Ruhr-Universität Bochum 4 Universität Potsdam 1 Friedrich-Schiller-Univ. Jena 2 Universität Osnabruck 1 University of Hong Kong 1 Univ. degli studi di Roma Tor Vergata2 Island universitet 1 University of Nebraska 1 Universidad de Guanajuato Universite Paul Cezanne 1 Universität des Saarlandes 1 Université Denis Diderot 1 Innreisende master H04-dd. : Fra hvor: Antall Periode Kina kvote statistikk 1 V05-V07 Tibet Tibet-program ABM 2 H04-V07 Saratov State Univ., Russland kvote ABM 1 H08-V10 Saratov State Univ., Russland kvote ren 1 H08-V10 Ghana kvote ABM 1 H07-V09 Sudan kvote ABM ->PhD 1 H06-V10 Erasmusavtaler i matematikk pr. 01.12.08 Land Institusjon Fag Italy Univ. degli Studi di Padova 'il Bo' Mathematics Germany Universität Hamburg Mathematics France Université de Caen Basse-Normandie Mathematics Spain Universidad Autónoma de Madrid Mathematics Austria Leopold-Franzens-Univ. Innsbruck Mathematics Germany Technische Universität München Mathematics Germany Universität Stuttgart Mathematics Sweden Lunds Universitet Mathematics Denmark Aarhus Universitet Mathematics Germany Ludwig-Maximilians-Univ. München Mathematics Germany Universität Bremen Mathematics Italy Univ. degli Studi di Bologna Mathematics, Informatics Netherlands Universiteit Utrecht Mathematics, Informatics Slovakia Trnavská Univerzita Mathematics, Informatics Germany Ruprecht-Karls-Univ. Mathematics, Informatics Germany Universität Des Saarlandes Mathematics, Informatics United Kingdom Univ. of Southampton Mathematics, Informatics Germany Ruhr-Universität Bochum Mathematics, Informatics Netherlands Tech. Univ. Eindhoven Mathematics, Informatics
Tilsatte ved Matematisk institutt i 2003 og 2008 (se "Ressurstilgang" over) Siden 2003 ser vi at den vitenskaplige staben har økt fra 25 til 33 personer, mens den administrative/tekniske stab har minket fra 7 til 6. To personer i tekniske stillinger er overført til den sentrale IT-avdelingen ved UiB. Instituttet har valgt å konvertere den ene av disse stillingene til en vitenskapelig stilling og den andre er brukt til å styrke studieveiledersiden ved instituttet. Dette forklarer også hvorfor den administrative/tekniske stab totalt er redusert fra 7 til 6 personer. Ved nytilsettinger har fokus innen forskningsaktivitetene blitt noe endret. I sum forklarer dette også noe av de justeringer som er blitt gjort når det gjelder de ulike programmene. Vi vil presisere at instituttet ikke har fått tilført ekstra vitenskapelige stillinger utenom fire stillinger som ble overført fra Institutt for informatikk til Matematisk institutt i forbindelse med at ABM-gruppen ble etablert og to stillinger i forbindelse med opprettelsen av den integrerte lærerutdanningen. Utover dette skyldes den tilsynelatende økningen i vitenskapelige stillinger at instituttet har fått anledning til å forskuttere framtidige avganger slik at vi har kunnet doble enkelte stillinger i en periode. Sammenligner vi situasjonen i dag med slik den var i 2003 har instituttet i realiteten startet en nedbygging av enkelte fagområder. Vi er bekymret for at vi i de kommende årene vil fortsette å måtte bygge ned den vitenskaplige staben innen fagområdene som instituttet dekker i dag. Dette vil klart få negative konsekvenser for utdanningstilbudet som instituttet ivaretar. Program i 2003 og 2008 (se "Studieinformasjon og dokumentasjon" over) Ved å gå fra 2 til 1 bachelorprogram har en fått frem den store fellesdelen det er mellom ren og anvendt matematikk og statistikk. Når det gjelder masterprogram under ABM var en forandring påkrevet allerede før numerikk-gruppen fra Institutt for informatikk ble innlemmet, men fra da av ble det arbeidet med å komme frem til ett program med ulike spesialiseringer. Programmet har en fellesdel som inkluderer både mekanikk og numerikk, mens spesialiseringene er spisset mot en rekke anvendelsesområder. Dette ser ut til å fungere bra. Deltagelse i integrert lærerutdanning, og utskiftinger innen ren matematikk, har også preget de justeringer som er gjort. Emner som ble forelest og foreleses ved Matematisk institutt (se "Studieinformasjon og dokumentasjon" over) Kommentarer til de 2 kurslistene fra 2003 og 2008 1) Problem i forbindelse med underveiseksamener viste seg tidlig, spesielt i begynnerkursene. Man forlot derfor i stor grad disse, og innførte istedenfor obligatoriske innleveringer av (2) øvelser til godkjenning for å gå opp til (avsluttende) eksamen. Det gis kort tilbakemelding for prestasjonene det gjøres i disse øvelsene. Eksamen ble utvidet fra 4 til 5 timer. Forandringen har vært et gode. 2) En samkjøring av kursene MAT111, 112, 212, 131, 231 (230) er nå gjort idet det nå er felles lærebok i 111, 112 og 212, og i 131 og 230. Det er for tidlig å si om denne omlegging vil bli stående 3) Vi observerer at nye kurs er kommet inn, noen gamle gått ut. Dette henger i stor grad sammen med forandringer og nye retninger som er kommet inn når det gjelder programmene. Studenttall og tiltak mot frafall (se "Strykprosent og frafall" over) Studentene er en ressurs og vi mister altfor mange. Spesielt er det bekymringsfullt at mange studenter slutter helt på studiet uten å søke overgang til et annet studium. Høsten 2008 var det veldig lav søking til bachelorprogrammet i matematiske fag, så det ble startet tiltak for å ta vare på studentene og forsøke å hindre frafall. Vi ble tildelt midler fra Renatesenteret for å prøve ut diverse tiltak. Tiltak: Programmøter for bachelorstudenter Vi ville starte opp med programmøter for bachelorstudentene for å skape en programtilhørighet for matematikkstudentene, der de bedre kjent med hverandre og med miljøet på MI. Det ble holdt tre programmøter høsten 2008: et for hvert bachelorkull. Dette var uformelle samlinger der det sosiale aspektet sto i sentrum. De fikk informasjon om studiet og mulige masterretninger. En vitenskapelig ansatt for hver gruppe (ABM, ren matematikk og statistikk) var til stede og fortalte om fagfeltet. Tiltak: Mentorordningen For å styrke tilhørigheten til instituttet, senke terskelen for å spørre de vitenskapelig ansatte om hjelp og råd, samt gi de ansatte et innblikk i studentenes hverdag, ble hver student tildelt en vitenskapelig ansatt som mentor. Dette var frivillig. Mentoren vil fungere som en individuell oppfølging, der studenten har møte alene med mentor minst en gang per semester. Programstyret vil fordele studentene på de ansatte for mentorordning. Mentorene ble så langt det lot seg gjøre fordelt etter studentenes interesser for videre studier. Studenter har ofte tidlig i studiene en oppfattelse av om de foretrekker ren matematikk, anvendt matematikk eller statistikk. Andre sosiale tiltak Det ble arrangert en 2-dagers instituttsamling for ansatte og studenter. Her ble det diskutert tiltak mot frafall av studenter. Dette er første gang studentene har fått være med på instituttsamlinger. Fagutvalget fikk penger til å arrangere fest for alle studenter, både på bachelor- og masternivå. På festen ble det servert mat. Dette var en stor suksess, og det var ca 100 påmeldte. Festen var ikke kun forbeholdt matematikkstudenter, selv om det kom flest fra programmene i matematikk. Å la eldre studenter arrangere sosiale tilstelninger kan være god rekruttering og tiltak mot frafall. Utveksling (se "Studieinformasjon og dokumentasjon" over) Studieprogram under kvalitetsreformen, spesielt bachelorstudiet, gir rom for opphold og studier utenlands ved annen læringsinstitusjon. Instituttet vil se nærmere på en del av disse tall om kvalitetsreformens intensjon med utenlandsopphold er nådd, eller hva man eventuelt kan gjøre for å stimulere flere av våre studenter til utenlandsopphold. Sluttord Programmene våre og tilhørende kursportefølje er under kontinuerlig vurdering og justering for å tilpasse dem etter muligheter og behov. På trappene er nå skolerettede studieretninger under de ordinære masterprogrammene for å legge forholdene best til rette for dem som i løpet av et ordinært program finner ut at de vil tilpasse utdanning for arbeid i skolen. Dette vil supplere satsingen på lærerutdanning de integrerte lærerutdanningsprogrammene ellers ivaretar. Foruten at instituttet allerede er involvert i IMØ-programmet (Informatikk-Matematikk-Økonomi), er det under oppbygging et paraply-program innen billedbehandling. Her er instituttet vårt i et samarbeid med Institutt for fysikk og teknologi, Biologisk institutt, Institutt for informatikk og Det medisinske fakultet (Institutt for biologiske realfag). En stor utfordring er å bremse opp for det forholdsvis dramatiske frafall av studenter som finner sted under bachelorstudiet. Spesielt er det viktig å redusere dette frafallet for å øke rekrutteringen inn mot master- og PhD-graden. Årsaker til det store frafallet ligger trolig utenfor det faglige opplegget til selve programmene, men rammene om programmene med større satsing på motivasjon når det gjelder læring av de enkelte emner og sammenheng mellom emner kan likevel være med å redusere dette frafallet. Mentorordningen kan sees som et annet virkemiddel i denne retning. Drahjelp fra viderekomne studenter/uteksaminerte kandidater, samt å utarbeide en «kompetansekatalog» som viser hvilke yrker uteksaminert kandidater går til, kan også være positive virkemiddel for å redusere frafallet under bachelorstudiet. Instituttet ser det som en prioritert oppgave å både redusere frafallet under våre studieprogram, og samtidig øke rekrutteringen til faget.