Mat.inst - instituttrapport 2008 høst

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring

Denne evalueringen tar for seg noen av skiftningene som har skjedd med bachelor- og masterprogrammene fra kvalitetsreformen trådde i kraft i 2003 og frem til i dag.

På lik linje med andre Mat-Nat fag hadde Matematisk institutt alt implementert mange av de endringsforslag som lå i kvalitetsreformen. Så da kvalitetsreformen trådde i kraft i 2003 prøvde man så langt som mulig å holde på de oppleggene man hadde for studiene i matematiske fag, og som man følte hadde fungert godt. Dermed ble den nye emneporteføljen utarbeidet med innhold stort sett som det man hadde fra før. Av nye tiltak ble det innført underveiseksamener i flere av begynneremnene for å møte kvalitetsreformens tanker om mer effektivt studium. 

Sammenligner vi dette utgangspunkt med tilsvarende opplegg i dag, så er det gjort en del forandringer som vi vil påpeke nedenfor. Disse forandringene er akkumulert gjennom årlige justeringer for å tilpasse opplegget der vi har sett at dette ikke fungerte godt. En medvirkende årsak til forandringene er også de forandringer av staben som har skjedd i løpet av tidsrommet fra 2003 til 2008. I denne perioden har det vært en rekke avganger med påfølgende nytilsettinger. Dette har spesielt fått konsekvenser for instituttets engasjement i den integrerte lærerutdanning. Samtidig har sammenslåingen av forskningsgruppen i numerikk fra Institutt for informatikk med gruppen i anvendt matematikk til en ny forskningsgruppe i anvendt og beregningsorientert matematikk (ABM-gruppen) ført til behov for kursjusteringer og innføring av nye kurs.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Søkertall til bachelor (BA) og master (MA) i matematiske fag 2004-2008:
		2004	2005	2006	2007	2008
Søkt BA		66	45	43	46	30
Begynt BA	56				22
Søkt MA			35	36	40	32
Begynt MA	15	20	32	26	24
Ferdig MA	13	29	16	17	22

Vi ser at søkertallet til bachelor i matematikk var høyt i 2004, for deretter å holde seg stabilt på 43-46 studenter i de tre årene 2005-2007. For 2008 var tallet meget lavt. 

Søkertallene til master har holdt seg ganske jevnt i perioden 2005-2008, med et litt lavere tall i 2008 enn de andre årene. Søkertallet var høyest i 2007, men antallet studenter som begynte på master var høyest i 2006. 2004 hadde det laveste antall studenter i masterkullet (her har vi ikke søkertallet). 

Uteksaminerte masterstudenter ved MI varierer fra 13 til 29 per år. Det var lavest i 2003-2003 og høyest i 2005. I 2008 er det totalt 22 uteksaminerte studenter. 

Det høye søkertallet til master i 2007 kunne kanskje forklares ved det store studentkullet som begynte på bachelor i 2004. De ville ved normert tid begynne på master i 2007. Dette stemmer imidlertid ikke helt. Tallene i tabellen over forteller ikke hele historien, da mange studenter faller fra i løpet av studiet og vi får også nye studenter inn, spesielt ved masteropptaket er det en del med ekstern utdannelse. 
For å få et mer detaljert bilde av frafallet av studenter på et spesifikt kull er det gjort en mer detaljert undersøkelse på kullet som startet på bachelorprogrammene i matematikk og matematikk og statistikk høsten 2004. Hver enkelt student ble fulgt frem til 2007 slik at man kunne se hvor de ble av. Under er en tabell med oppsummering av disse tallene:

Semester	Antall studenter
Opptak H04		56
Semesterslutt H04	48
V05			36
H05			32
V06			31
H06			31
V07			29
H07			23
Master matematikk H07	10

Tabellen er basert på tall utarbeidet av Hege Marie Mandt

Tabellen viser at kun 23 av studentene som begynte på matematikk høsten 2004 fremdeles var studenter ved MI 3 år senere, 10 av disse på et masterprogram. Så mange som 27 av de 56 studenter som utgjorde kull H04 sluttet eller fikk studieretten inndratt, uten at vi vet hvor de ble av. 12 av studentene som falt fra programmet sluttet ikke ved UiB, men søkte overgang til andre institutt/fakultet. Vi fikk også nye studenter som søkte overgang til matematikk, og som ikke er med i tabellen. Tabellen viser allikevel et bilde av hvor stort frafall det er på matematikkstudiet. 

Karakterfordeling

Karakteroversikt for uteksaminerte Masterstudenter 2004-2008

År		2004	2005	2006	2007	2008 
Uteksamin.	13	29	16	17	22
Snitt		B	B	B	B	B
Antall A	1	6	8	4	5
Antall B	10	14	6	7	8
Antall C	2	7	0	4	6
Antall D	0	2	2	2	3

(2003 er ikke med i oversikten, da det før 2004 var et annet karaktersystem)

Ressurstilgang

Tilsatte ved Matematisk institutt i 2003

Ren matematikk:
Dundas	Bjørn
Holme	Audun
Fløystad	Gunnar
Rødseth	Øystein
Stray	Arne
Strømme	Stein Arild
Tverberg	Helge
Johnsen	Trygve
Iden	Oddvar
Aas	Hans Fredrik

Anvendt matematikk
Berntsen	Jarle
Dahle	Helge
Espedal	Magne
Hvistendahl Karlsen Kenneth
Dysthe	Kristian
Tai	Xue-Cheng
Engevik	Leif
Øien	Alf H.
Eckhoff	Knut
Berge	Gerhard

Statistikk
Heuch	Ivar
Paulsen	Jostein
Tjøstheim	Dag
Karlsen	Hans
Nilsen	Trygve

Administrasjonen
Engelsen	Ann-Elizabeth
Kristiansen Gerd
Jordanger	Lars
Oppedal	Hilde
Nilsen	Marie Skorpa
Sund	Bjørn Tore
Urtveit	Odd-Arild


Tilsatte ved Matematisk institutt 2008

Ren matematikk
Dundas	Bjørn
Holme	Audun*
Fløystad	Gunnar
Rødseth	Øystein  (40%)
Stray	Arne
Strømme	Stein Arild
Brun	Morten*
Knutsen	Andreas L.
Schlichtkrull Christian
Markina	Irina
Vasiliev	Alexander
* Dette er egentlig kun en stilling, da Morten Brun ble ansatt i Audun Holmes stilling i 2008 før Holme går ut i permisjon. 

Matematikkdidaktikk
Ile	Runar
Kirfel	Christoph

Anvendt og beregningsorientert matematikk
Berntsen	Jarle
Dahle	Helge
Espedal	Magne
Tai	Xu-Cheng
Øien 	Alf
Alendal	Guttorm
Munthe-Kaas Antonella
Sørevik	Tor
Munthe-Kaas Hans
Espelid	Terje
Bjørstad	Petter
Malyshev	Alexander
Berre	Inga
Nordbotten Jan

Statistikk
Heuch	Ivar
Paulsen	Jostein
Tjøstheim	Dag
Karlsen	Hans
Nilsen	Trygve
Skaug	Hans Julius

Administrasjonen
Høyberg	Dagfinn
Jensen	Marianne
Kristiansen Gerd
Oppedal	Hilde
Nilsen	Marie Skorpa
Lysnes	Kristine

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse



Studieinformasjon og dokumentasjon

Program i 2003 etter omlegging ifølge kvalitetsreformen:

Bachelorprogram

Det var 2 bachelorprogram: 
1)
Matematikk (Mat111, 112, 121, 131, 212, Stat110, Inf100 + 1 kurs i naturfag + ett fritt (bl. Beregningsvit., matematikk, statistikk))

2) 
Matematikk og statistikk (Mat111, Mat112, Mat121, Stat110, Inf100+ 2 kurs blant Mat131, 212, 222, 291, Stat111, Stat210, Stat220 (Stat111 eller Stat 220 må være med) De 2 siste kurs kan velges fritt blant Beregningsvit., matematikk, statistikk)

Dessuten hadde instituttet delt faglig ansvar for bachelorprogrammet Informatikk-Matematikk-Økonomi (IMØ)


Masterprogram

Det var 2 masterprogram med ulike retninger

1)
Matematikk:  Anvendt matematikk/Anvendt analyse
Matematikk:  Anvendt matematikk/Generell anvendt matematikk
Matematikk:  Anvendt matematikk/Hydrodynamikk og havmodellering
Matematikk:  Anvendt matematikk/Industriell matematikk og reservoarmekanikk
Matematikk:  Algebra/Algebraisk geometri
Matematikk:  Diskret matematikk
Matematikk:  Matematisk analyse

2)
Statistikk:  Dataanalyse
Statistikk:  Finansteori og forsikringsmatematikk
Statistikk:  Matematisk statistikk

Dessuten var instituttet gjennom grupperingene reservoarmekanikk og hydrodynamikk sammen med Institutt for informatikk, faglig ansvarlig for masterprogrammet Beregningsvitenskap (Scientific Computing) (Institutt for informatikk hadde det administrative ansvar).


Program i 2008 

Bachelorprogram

Det er 1 bachelorprogram: 
Matematiske fag (Mat111, 112, 121, 131, 212/Stat111, Stat110, Inf100, Mat292/264 + 1 valgritt kurs Mat/ Stat)

Masterprogram

Det er 3 masterprogram med ulike retninger

1) 
Anvendt og beregningsorientert matematikk. 
ABM har ingen studieretninger, men har 9 spesialiseringer: 
Anvend analyse 
Bildebehandling 
Hydrodynamikk og havmodellering 
Inverse problem 
Mekanikk og dynamiske system
Miljømatematikk 
Numerisk matematikk 
Reknevitskap 
Reservoarmatematikk

2)
Matematikk:  Algebra/Algebraisk geometri
Matematikk:  Matematisk analyse
Matematikk:  Topologi

3)
Statistikk:  Dataanalyse
Statistikk:  Finansteori og forsikringsmatematikk
Statistikk:  Matematisk statistikk

Samarbeidet innen Informatikk-matematikk-økonomi (IMØ) fortsetter. 

Nevnes skal også at instituttet deltar i de integrerte lærerutdanningsprogrammene på vårt fakultet ved at 3 av stillinger (2 vitenskapelige + 1 studieveileder) ved instituttet er allokert for disse programmer. De første studenter innen disse programmene er nå kommet frem til masternivå og forskningsgruppene ved instituttet har spesielt i 2008 vært involvert i utarbeidelse av tilpassede mastergradsoppgaver for disse. Det faller imidlertid på programstyrer utenfor instituttet å utarbeide evaluering av disse programmer. 

Emner som ble forelest og foreleses ved Matematisk institutt (2003-2008)

2003 listen (med forelesningssemester, H(høst), V(vår))

Kurs med regulær undervisning
Kode 	Namn (nynorsk variant) 	    Semester
MAT101 	Brukarkurs i matematikk I 		H
MAT102* Brukarkurs i matematikk II 		V
MAT111 	Grunnkurs i matematikk I 		H
MAT112 	Grunnkurs i matematikk II 		V
MAT121 	Lineær algebra 				V
MAT131 	Differensiallikningar I 		V
MAT211 	Vidaregåande matematisk analyse 	H
MAT212 	Funksjonar av fleire variable 		H
MAT213 	Funksjonsteori 				V
MAT214 	Kompleks funksjonsteori 		H-odde år
MAT221 	Kombinatorikk 				H
MAT222 	Algebra og talteori 			V
MAT223 	Algebra 				H
MAT224 	Kommutativ algebra 			V
MAT231 	Differensiallikningar II 		H
MAT232 	Funksjonalanalyse 			V
MAT233 	Stabilitets- og perturbasjonsteori 	H
MAT234 	Partielle differensiallikningar 	H
MAT235 	Vektor- og tensoranalyse 		H-jamne år
MAT236 	Fourieranalyse 				H
MAT241 	Geometri 				V-jamne år
MAT242 	Topologi 				H-jamne år
MAT251 	Klassisk mekanikk 			V
MAT252 	Kontinuumsmekanikk 			V
MAT253 	Hydrodynamikk 				V
MAT254 	Straumar i porøse media 		H
MAT256 	Plasmadynamikk 				V-jamne år
MAT258 	Numerisk havmodellering 		H-odde år
MAT291 	Matematikksoga 				V-odde år
MAT331 	Utvalde emne i analyse 		V-jamne år
STAT101 Elementær statistikk 			H
STAT110 Grunnkurs i statistikk 		H
STAT111 Statistiske metodar 			V
STAT200 Anvend statistikk 			V
STAT201 Generaliserte lineære modellar 	H-odde år
STAT210 Statistisk inferensteori 		V
STAT211 Tidsrekkjer og økonometri 		V-odde år
STAT220 Stokastiske prosessar 			H
STAT230 Livsforsikringsmatematikk 		V-jamne år
STAT231 Skadeforsikringsmatematikk og risikoteori H-jamne år

Kurs med uregelmessig undervisning; etter behov
MAT215 	Mål- og integralteori 		
MAT225 	Talteori 				
MAT226 	Vidaregåande kombinatorikk 		
MAT311 	Lineær analyse 			        
MAT321 	Algebraisk geometri I 		        
MAT322 	Algebraisk geometri II 		        
MAT323 	Representasjonsteori 			
MAT333 	Utvalde emne i stabilitets- og perturbasjonsteori 
MAT341 	Differensialgeometri 			
MAT353 	Utvalde emne i hydrodynamikk 	        
MAT354 	Reservoarsimulering 			
STAT221 Grensesetningar i sannynsrekning 
STAT240 Finansteori 			
STAT300 Statistiske metodar i biologisk forsking 
STAT310 Multivariabel statistisk analyse 
STAT311 Utvalde emne innan statistikk 	
STAT321 Vidaregåande sannsynsteori 	

Felleskurs som vert gitt saman med andre institutt
BER100 	Grunnkurs i reknevitskap 		H
BER200 	Laboratoriekurs i reknevitskap 	V
MNF130 	Diskrete strukturar 			V
MNF140 	Matematikk og naturvitskap 		H


2008 listen (med forelesningssemester, H(høst), V(vår))

Kurs med regulær undervisning
Kode	Namn	                           Semester
MAT101	Brukarkurs i matematikk I		H
MAT111	Grunnkurs i matematikk I            	H,V
MAT112	Grunnkurs i matematikk II           	V
MAT121	Lineær algebra	                     	V
MAT131	Differensiallikningar I	      	V
MAT160	Reknealgoritmar 1	              	H
MAT211	Reell analyse	                     	H
MAT212	Funksjonar av fleire variable       	H
MAT213	Funksjonsteori	                     	V
MAT214	Kompleks funksjonsteori	      	H-odde år
MAT220	Algebra	                             	V
MAT221	Diskret matematikk	              	H
MAT224	Kommutativ algebra	              	H
MAT230	Differensiallikningar II             	H
MAT232	Funksjonalanalyse	              	V
MAT233	Stabilitets- og pertubasjonsteori    	H
MAT234	Partielle differensiallikningar      	H
MAT235	Vektor- og tensoranalyse             	H–jamne år
MAT236	Fourieranalyse	                      	H
MAT242	Topologi	                      	H
MAT243	Mangfaldigheitar	              	V
MAT251	Klassisk mekanikk	              	V
MAT252	Kontinuumsmekanikk	              	V
MAT253	Hydrodynamikk	                      	V
MAT254	Strøyming i porøse media             	H
MAT255	Reservoarsimulering	              	V
MAT257	Praktisk reservoarsimulering        	V
MAT258	Numerisk havmodellering	    	H–odde år
MAT260	Reknealgoritmar 2	              	V
MAT261	Numerisk lineær algebra	      	H
MAT262	Bildebehandling	                  	V
MAT263	Differansemetodar for initialverdiproblem V–odde år
MAT264	Laboratoriekurs i reknevitskap		V
MAT265	Parameterestimering og inverse problem V
MAT291	Matematikken sin historie           	V
MAT292	Prosjektarbeid i matematikk         	V
MAT361	Bevaringsmetodar for hyperbolske differensiallikningar H–odde år
MAT362	Bevaringsmetodar for elliptiske differensiallikningar V-jamne år
STATRISK Statistisk risikostyring 		H
STAT101	Elementær statistikk	         	H
STAT110	Grunnkurs i statistikk	         	H
STAT111	Statistiske metodar	         	V
STAT200	Anvendt statistikk	             	V
STAT201	Generaliserte lineære modellar		H–odde år
STAT210	Statistisk inferensteori	     	V
STAT211	Tidsrekkjer	                  	V–odde år
STAT220	Stokastiske prosessar	         	H
STAT230	Livsforsikringsmatematikk		V–jamne år
STAT231	Skadeforsikringsmatematikk og risikoteori H–jamne år
		
Kurs med uregelmessig undervisning; etter behov
MAT215	Mål- og integralteori	   
MAT225	Talteori	           
MAT227	Kombinatorikk	           
MAT256	Plasmadynamikk	           
MAT311	Generell funksjonalanalyse 
MAT321	Algebraisk geometri I	   
MAT322	Algebraisk geometri II	   
MAT323	Representasjonsteori	   
MAT331	Utvalde emne i analyse	   
MAT333	Utvalde emne i stabilitets- og perturbasjonsteori 
MAT341	Algebraisk topologi	
MAT342	Differensialgeometri	
MAT353	Utvalde emne i hydrodynamikk	
MAT360	Endeleg element metoden og område dekomponering	
MAT369	Utvalde emne i rekneteknologi	
STAT221	Grensesetningar i sannsynsrekning 
STAT240	Finansteori	
STAT250	Monte Carlo metodar i statistikk	
STAT310	Multivariabel statistisk analyse	
STAT311	Utvalde emne innan statistikk	
		
Felleskurs som vert gitt saman med andre institutt
MNF140	Matematikk og naturvitskap	        H


Utveksling
Hvor har instituttets bachelorstudenter reist på utveksling H04-V08?
			   	 1 semester  2 semestre
Univ. of Hawaii, Manoa	        	1	1
Univ. of Stellenbosch, Sør-Afrika		1
Leopold-Franzens-Univ. Innsbruck	1
McGill University, Canada		1	
Technische Universität Berlin		1	1
University of Waterloo, Canada			1
Hong Kong Univ. of Sci. and Tech. 	1	1
Pontificia Univ.Catolica d. Peru	 	3
Univ. of Southampton, GB		1
James Cook Univ. Australia 	 	1
Universidad de Costa Rica		1	

Innreisende og utreisende studenter - Matematisk institutt

Utreisende:

Hvor har instituttets bachelorstudenter reist på utveksling i perioden H04-V08?
			   	  1 semester  2 semestre
Hong Kong Univ. of Sci. and Technol.  	1	1
James Cook University, Australia	1	
Leopold-Franzens-Univ. Innsbruck	1	
McGill University, Canada		1	
Pontificia Univ.Catolica d. Peru		3
Ruprecht-Karls-Univ. Heidelberg	     	1
Technische Univ. Berlin		1	1
Universidad de Costa Rica		1	
Univ. of Hawaii, Manoa		 	1	1
Univ. of Southampton, GB  1	
Univ. of Stellenbosch, Sør-Afrika	1
University of Waterloo, Canada		1
* studenter som er/var registrert på bachelorprogram i matematiske fag (samt bachelorprogram i matematikk og i matematikk og statistikk)

Innreisende – korttid (1-2 semestre):

Antall innreisende MN-studenter som har tatt et eller flere av instituttets emner i perioden H05-V08 (A), samt studenter oppmeldt i et eller flere emner H08 (B).
					A	B
Hong Kong Univ. of Sci. and Technol.	1	1
Leopold-Franzens-Univ. Innsbruck	1	1
Ruprecht-Karls-Univ. Heidelberg	2	1
Univ. degli Studi di Padova 'il Bo'	2	
Université de Caen Basse-Normandie	1	1
Universidad Autónoma de Madrid		2	1
Technische Universität München		2	
Universität Stuttgart				1
Ludwig-Maximilians-Univ. München	1	
Universität Bremen			4	3
Universiteit Utrecht			1	
Ruhr-Universität Bochum			4	
Universität Potsdam			1	
Friedrich-Schiller-Univ. Jena		2	
Universität Osnabruck			1	
University of Hong Kong			1	
Univ. degli studi di Roma ”Tor Vergata”2	
Island universitet				1	
University of Nebraska			1	
Universidad de Guanajuato	
Universite Paul Cezanne			1
Universität des Saarlandes			1
Université Denis Diderot			1

Innreisende – master H04-dd. :

Fra hvor:					Antall	Periode
Kina	kvote		statistikk		1	V05-V07
Tibet	Tibet-program	ABM			2	H04-V07
Saratov State Univ., Russland kvote ABM	1	H08-V10
Saratov State Univ., Russland kvote ren	1	H08-V10
Ghana	kvote	ABM				1	H07-V09
Sudan	kvote	ABM ->PhD			1      	H06-V10

Erasmusavtaler i matematikk pr. 01.12.08

Land	Institusjon				Fag
Italy	Univ. degli Studi di Padova 'il Bo'  	Mathematics
Germany Universität Hamburg			Mathematics
France	Université de Caen Basse-Normandie	Mathematics
Spain	Universidad Autónoma de Madrid		Mathematics
Austria	Leopold-Franzens-Univ. Innsbruck     	Mathematics
Germany Technische Universität München		Mathematics
Germany Universität Stuttgart			Mathematics
Sweden Lunds Universitet			Mathematics
Denmark Aarhus Universitet			Mathematics
Germany Ludwig-Maximilians-Univ. München    	Mathematics
Germany Universität Bremen		     	Mathematics
Italy Univ. degli Studi di Bologna	Mathematics, Informatics
Netherlands Universiteit Utrecht	Mathematics, Informatics
Slovakia Trnavská Univerzita	 	Mathematics, Informatics
Germany Ruprecht-Karls-Univ.         	Mathematics, Informatics
Germany Universität Des Saarlandes	Mathematics, Informatics
United Kingdom Univ. of Southampton  	Mathematics, Informatics
Germany Ruhr-Universität Bochum	Mathematics, Informatics
Netherlands Tech. Univ. Eindhoven   	Mathematics, Informatics

Tilgang til relevant litteratur



Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Tilsatte ved Matematisk institutt i 2003 og 2008 (se "Ressurstilgang" over)

Siden 2003 ser vi at den vitenskaplige staben har økt fra 25 til 33 personer, mens den administrative/tekniske stab har minket fra 7 til 6. To personer i tekniske stillinger er overført til den sentrale IT-avdelingen ved UiB. Instituttet har valgt å konvertere den ene av disse stillingene til en vitenskapelig stilling og den andre er brukt til å styrke studieveiledersiden ved instituttet. Dette forklarer også hvorfor den administrative/tekniske stab totalt er redusert fra 7 til 6 personer. Ved nytilsettinger har fokus innen forskningsaktivitetene blitt noe endret. I sum forklarer dette også noe av de justeringer som er blitt gjort når det gjelder de ulike programmene. Vi vil presisere at instituttet ikke har fått tilført ekstra vitenskapelige stillinger utenom fire stillinger som ble overført fra Institutt for informatikk til Matematisk institutt i forbindelse med at ABM-gruppen ble etablert og to stillinger i forbindelse med opprettelsen av den integrerte lærerutdanningen. Utover dette skyldes den tilsynelatende økningen i vitenskapelige stillinger at instituttet har fått anledning til å forskuttere framtidige avganger slik at vi har kunnet doble enkelte stillinger i en periode. Sammenligner vi situasjonen i dag med slik den var i 2003 har instituttet i realiteten startet en nedbygging av enkelte fagområder. Vi er bekymret for at vi i de kommende årene vil fortsette å måtte bygge ned den vitenskaplige staben innen fagområdene som instituttet dekker i dag. Dette vil klart få negative konsekvenser for utdanningstilbudet som instituttet ivaretar.


Program i 2003 og 2008 (se "Studieinformasjon og dokumentasjon" over)

Ved å gå fra 2 til 1 bachelorprogram har en fått frem den store fellesdelen det er mellom ren og anvendt matematikk og statistikk. Når det gjelder masterprogram under ABM var en forandring påkrevet allerede før numerikk-gruppen fra Institutt for informatikk ble innlemmet, men fra da av ble det arbeidet med å komme frem til ett program med ulike spesialiseringer. Programmet har en fellesdel som inkluderer både mekanikk og numerikk, mens spesialiseringene er spisset mot en rekke anvendelsesområder. Dette ser ut til å fungere bra. Deltagelse i integrert lærerutdanning, og utskiftinger innen ren matematikk, har også preget de justeringer som er gjort. 


Emner som ble forelest og foreleses ved Matematisk institutt (se "Studieinformasjon og dokumentasjon" over)

Kommentarer til de 2 kurslistene fra 2003 og 2008 
1)	Problem i forbindelse med underveiseksamener viste seg tidlig, spesielt i begynnerkursene. Man forlot derfor i stor grad disse, og innførte istedenfor obligatoriske innleveringer av (2) øvelser til godkjenning for å gå opp til (avsluttende) eksamen. Det gis kort tilbakemelding for prestasjonene det gjøres i disse øvelsene. Eksamen ble utvidet fra 4 til 5 timer. Forandringen har vært et gode.

2)	En samkjøring av kursene MAT111, 112, 212, 131, 231 (230) er nå gjort idet det nå er felles lærebok i 111, 112 og 212, og i 131 og 230. Det er for tidlig å si om denne omlegging vil bli stående

3)	Vi observerer at nye kurs er kommet inn, noen gamle gått ut. Dette henger i stor grad sammen med forandringer og nye retninger som er kommet inn når det gjelder programmene. 


Studenttall og tiltak mot frafall (se "Strykprosent og frafall" over)

Studentene er en ressurs og vi mister altfor mange. Spesielt er det bekymringsfullt at mange studenter slutter helt på studiet uten å søke overgang til et annet studium. Høsten 2008 var det veldig lav søking til bachelorprogrammet i matematiske fag, så det ble startet tiltak for å ta vare på studentene og forsøke å hindre frafall. Vi ble tildelt midler fra Renatesenteret for å prøve ut diverse tiltak. 

Tiltak: Programmøter for bachelorstudenter
Vi ville starte opp med programmøter for bachelorstudentene for å skape en programtilhørighet for matematikkstudentene, der de bedre kjent med hverandre og med miljøet på MI. Det ble holdt tre programmøter høsten 2008: et for hvert bachelorkull. Dette var uformelle samlinger der det sosiale aspektet sto i sentrum. De fikk informasjon om studiet og mulige masterretninger. En vitenskapelig ansatt for hver gruppe (ABM, ren matematikk og statistikk) var til stede og fortalte om fagfeltet. 

Tiltak: Mentorordningen
For å styrke tilhørigheten til instituttet, senke terskelen for å spørre de vitenskapelig ansatte om hjelp og råd, samt gi de ansatte et innblikk i studentenes hverdag, ble hver student tildelt en vitenskapelig ansatt som mentor. Dette var frivillig. Mentoren vil fungere som en individuell oppfølging, der studenten har møte alene med mentor minst en gang per semester. Programstyret vil fordele studentene på de ansatte for mentorordning. Mentorene ble så langt det lot seg gjøre fordelt etter studentenes interesser for videre studier. Studenter har ofte tidlig i studiene en oppfattelse av om de foretrekker ren matematikk, anvendt matematikk eller statistikk. 

Andre sosiale tiltak
Det ble arrangert en 2-dagers instituttsamling for ansatte og studenter. Her ble det diskutert tiltak mot frafall av studenter. Dette er første gang studentene har fått være med på instituttsamlinger. 

Fagutvalget fikk penger til å arrangere fest for alle studenter, både på bachelor- og masternivå. På festen ble det servert mat. Dette var en stor suksess, og det var ca 100 påmeldte. Festen var ikke kun forbeholdt matematikkstudenter, selv om det kom flest fra programmene i matematikk. Å la eldre studenter arrangere sosiale tilstelninger kan være god rekruttering og tiltak mot frafall. 


Utveksling (se "Studieinformasjon og dokumentasjon" over)

Studieprogram under kvalitetsreformen, spesielt bachelorstudiet, gir rom for opphold og studier utenlands ved annen læringsinstitusjon.

Instituttet vil se nærmere på en del av disse tall om kvalitetsreformens intensjon med utenlandsopphold er nådd, eller hva man eventuelt kan gjøre for å stimulere flere av våre studenter til utenlandsopphold.


Sluttord

Programmene våre og tilhørende kursportefølje er under kontinuerlig vurdering og justering for å tilpasse dem etter muligheter og behov. På trappene er nå skolerettede studieretninger under de ordinære masterprogrammene for å legge forholdene best til rette for dem som i løpet av et ordinært program finner ut at de vil tilpasse utdanning for arbeid i skolen. Dette vil supplere satsingen på lærerutdanning de integrerte lærerutdanningsprogrammene ellers ivaretar.
Foruten at instituttet allerede er involvert i IMØ-programmet (Informatikk-Matematikk-Økonomi), er det under oppbygging et paraply-program innen billedbehandling. Her er instituttet vårt i et samarbeid med Institutt for fysikk og teknologi, Biologisk institutt, Institutt for informatikk og Det medisinske fakultet (Institutt for biologiske realfag).
En stor utfordring er å bremse opp for det forholdsvis dramatiske frafall av studenter som finner sted under bachelorstudiet. Spesielt er det viktig å redusere dette frafallet for å øke rekrutteringen inn mot master- og PhD-graden. Årsaker til det store frafallet ligger trolig utenfor det faglige opplegget til selve programmene, men rammene om programmene med større satsing på motivasjon når det gjelder læring av de enkelte emner og sammenheng mellom emner kan likevel være med å redusere dette frafallet.  Mentorordningen kan sees som et annet virkemiddel i denne retning. ”Drahjelp” fra viderekomne studenter/uteksaminerte kandidater, samt å utarbeide en «kompetansekatalog» som viser hvilke yrker uteksaminert kandidater går til, kan også være positive virkemiddel for å redusere frafallet under bachelorstudiet. Instituttet ser det som en prioritert oppgave å både redusere frafallet under våre studieprogram, og samtidig øke rekrutteringen til faget.