Ved Institutt for informatikk har vi pr i dag to bachelorprogram i hhv informatikk og imø(informatikk - matematikk økonomi). Vi har også et masterprogram med seks studieretninger. Egenevalueringen er i år foretatt på grunnlag av tilgjengelig tallmateriale, studentenes emneevaluering på utvalgte emner i studentportalens MiSide og programsensors vurdering av emnenes innhold for emner som undervises ved instituttet. Studiestyret har tidligere blitt presentert for opptakstall ved vårt institutt. Dette er det tallmaterialet vi har tatt utgangspunkt i. primærsøkere ba-inf 2007: 60 fått tilbud: 57 oppmøte: 47 primærsøkere ba-inf 2008: 50 fått tilbud: 47 oppmøte: 33 primærsøkere ba-imø 2007: 11 fått tilbud: 19 oppmøte: 14 primærsøkere ba-imø 2008: 9 fått tilbud: 11 oppmøte: 7 Oversikten viser at det er en nedgang i antall nye studenter. Informatikk har en nedgang på 30 prosent mens imø har en nedgang på 50% Masteropptaket i informatikk: våren 2008 fikk vi totalt 17 søkere dette var tre fler enn våropptaket i 2007. Høstopptaket 2008 fikk vi 31(13)søkere, en søker mindre enn høstopptaket 2007. Det er ikke store forskjeller i utviklingen fra 2007. Tallene i klamme for høsten 2008 er de studentene som har takket ja og møtt opp på studieprogrammet. Vi ser her at det er store forskjeller mellom hvor mange som søker og hvor mange som faktisk tar i mot plassen. Ved en nærmere gjennomgang av søkermassen ser vi at fem av søkerne ikke hadde sendt inn dokumentasjon på utdanning. Fem søkere fikk direkte avslag på grunn av manglende kvalifikasjoner. Fem søkere fikk tilbud om hospitantstatus for å kvalifisere til opptak. Seks søkere fikk tilbud om plass betinget av at avlagte eksamener vårsemesteret 2008 ble bestått med c eller bedre som resultat. Femten søkere fikk direkte tilbud om plass. Hvert semester blir et utvalg av våre emner evaluert av studentene via spørreundersøkelser som legges ut på MiSide i studentportalen (standardskjema er vedlegg til dette notatet). Emneansvarlige har tilgang på resultatene direkte i MiSide, og benytter seg av dette. Vi får gode tilbakemeldinger fra studentene på disse evalueringene. De kommer med både positiv og negativ vurderinger. De fleste svarer at det er bra/veldig bra samsvar mellom kurs og innhold. Stort sett alle svarer at det er stor/nokså stor arbeidsmengde, og at det ikke skulle vært flere forelesninger. Jevnt over finner vi også at studentene syns at forelesningene er nyttige. Det trekkes fram av flere at gruppeundervisningene også er veldig nyttige, men at noen av de med fordel kunne vært flyttet til lab. (Man må dog påpeke at det er dårlig oppmøte på gruppene). Noen studenter har også etterlyst en bedre oversikt over vurderingskriterier. Det oppleves av studentene som om det er stor variasjon i nivåkrav ved vurdering av obligatoriske arbeid. Studentene benytter også denne evalueringen til å komme med direkte innholdmessige vurderinger i forhold til hva som var med, hva som de syntes manglet, og hva som det kunne vært mer av. Innholdet i emnene som undervises ved vårt institutt har blitt vurdert av Dag Langmyhr fra Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, som er programsensor for bachelor og master i informatikk. Han presenterte sin vurdering for de vitenskaplige ansatte ved instituttet på årets instituttseminar. I sin vurdering av emnene benyttet han seg av ACM definerte kriterier for studieprofiler for informatikkstudier. (Deler av hans presentasjon følger som vedlegg til dette notatet). Emnenes innhold ble vektet i forhold til tema og teori/praktisk tilnærming. Programsensor konkluderte med at de obligatoriske 100-kursene har en god fordeling innenfor det ønskede området, og at 300-kursene bærer veldig preg av hvilke forskningsfelt studentene konsentrerer seg om. Totalt sett så finner han et meget sterkt fokus på de teoretiske sidene ved programmering. Da dette er den profilen instituttet ønsker å ha, er vi fornøyd med programsensors vurdering. Høsten 2009 introduserer vi to nye bachelorprogram, datateknologi og datavitenskap. Datavitenskap vil være mer teoretisk rettet enn datateknologi. Det vil være interessant å se hvordan emnene i disse programmene vil bli fordelt i ACM-grafen. Vi vil også se på hvordan studentenes totale bachelor fagsammensetning vil fordele seg der. Dette kommer vi til å se videre på i 2009. Nedgangen i antall studenter er foruroligende, og vi har satt i gang diverse tiltak for å fremme rekruttering av nye studenter. Høsten 2008 har vi startet arbeidet med å utarbeide gode skolebesøksmuligheter på instituttet. Vi har tatt i mot elever fra ungdomsskoler og fra videregående skole for omvisning på instituttet. Vi har forberedt et utvalg alternativer til omvisning og/eller aktivitet i forbindelse med de forskningsgruppene vi har på instituttet. Dette fungerer som moduler vi kan sette sammen i hvert skolebesøk, slik at disse besøkene tilpasses nivå og ønsker til elevene/læreren. For bachelorprogrammet Informatikk-matematikk-økonomi ble det oppnevnt en programsensor våren 2008 som skulle starte arbeidet sitt høsten 2008. Programsensoren er dessverre ikke kommet i gang med arbeidet sitt ennå, men arbeidet vil bli startet våren 2009. Programsensor er Sigrid Lise Nonås ved NHH. I forbindelse med oppstart av programsensur for IMØ vil det også bli satt fokus på hvordan vi kan bidra til å fremme rekruttering. Vi har en stor aktivitet knyttet til datasikkerhet som berører de etiske sidene av databruk og programmerings design. Dette finnes i særlig grad i INF112 som er et obligatorisk emne på bachelor nivå. Likeledes er dette også innslag i alle emner som blir undervist i forbindelse med datasikkerhet,infx4x emner. Vi er igang med å klargjøre en egen lesesal til våre bachelor studenter for å gi dem mulighet til å skape tilhøriget til miljøet her på høyteknologisenteret. I forbindelse med Nokuts godkjenning av fellesgraden i master i informatikk som vi har sammen med Høyskolen i Bergen, må vi også få en videre evaluering av masterprogrammet vårt, og de nye rutinene som dette medfører. Studenter som tas opp til master i informatikk studieretning programutvikling blir fra vårsemesteret 2009 tatt opp til fellesgraden. Med innføring av obligatoriske emner i graden fra høyskolen, har vi gjort en del praktiske endringer i studieplaner og felles studentsystem. Evaluering av disse endringene og de nye rutinene vil være et fokus for videre evaluering.