Utdanningsmelding høst 2007 og kalenderåret 2008, Kjemisk institutt Instituttledelsens samlede vurderinger Tanja Barth Leder av programstyret Følgende føringer er gitt fra fakultetet: Prioriterte områder i 2008 Universitetsstyret vedtok i 2007 å prioritere følgende områder i studiekvalitetsarbeidet i 2008: Videreutvikling av lærerutdanningen Bachelorutdanning studiegjennomføring, profil og kompetanse Iverksetting av tiltak for å styrke etiske verdier i utdanningen Bedring av romforholdene og undervisningsutstyret i læringssituasjonen For vår del ligger fokuset på de tre nederste punktene. Bachelorutdanningen Når det gjelder studiekvalitetsarbeid i forhold til bachelorutdanningen, så viser vi til den vedlagte egenevalueringen, hvor dette har vært et av hovedtemaene. Kort oppsummert, så er både studenter og stab rimelig fornøyde med det eksisterende opplegget. Programsensor har derimot kommet med anbefalinger om en omstrukturering av bachelorprogrammet som gir mindre valgfrihet i studieløp på bachelor-nivå, og som vil pålegge studentene et noe høyere minstekrav for faglig bredde ved å kreve en viss andel fag utenfor kjemi. Vi arbeider videre med disse skissene i vår pågående undervisningsrevisjon. Studentevalueringen har indikert at informasjonen om kursvalg etc. på bachelor kan oppleves som utilstrekkelig av noen studenter. Vi satser nå på å styrke informasjonstilgangen innenfor rammen av de regelmessige programmøtene som er innført på bachelornivå. Vi vil bruke studentevalueringen fremover til å undersøke om dette tiltaket oppfyller forventingene om å dekke bachelorstudentenes behov for informasjon. Tiltak for styrking av etiske verdier Dette temaet er blitt særlig aktualisert i forbindelse med arbeid med laboratoriejournaler på lavere grads kurs. I 2008 ble det oppdaget at fullstendige journaler fra flere laboratoriekurs lå åpent tilgjengelig på nettet, lagt inn på UiBs nettsider av en tidligere student. Det ble gjort tiltak på grunnkursene med laboratoriearbeid for å presisere at avskrift ikke er akseptabelt, da det virket som en del av studentene hadde lite bevissthet om dette. Siden er det etablert prosedyrer for flere kurs hvor studenten i utgangspunktet signerer en erklæring om at journalen som leveres representerer eget arbeid. I det hele tatt synes det å være viktig å ha en løpende prosess i dialog med studentene om grensene mellom samarbeid, som vurderes som positivt, og kopiering og plagiat, som ikke kan aksepteres. Kjemisk institutt finner det problematisk at vi ikke selv har formell myndighet til å iverksette tiltak i forhold til studenter som gjør mindre brudd på kravene om redelighet. Som systemet fungerer nå, så må vi sette i gang en full fuske-sak i forhold til sentrale organer hvis vi vil ta opp saker hvor en student har krysset grensen for uredelighet i bruk av kilder. Dette oppleves i mange tilfeller som en for belastende reaksjon i forhold til hvor alvorlig overtrampet er, noe som fører til at slike saker heller håndteres på et uformelt nivå. Bedring av romforhold og undervisningsutstyr I løpet av perioden er det gjort en betydelig oppgradering av de mindre undervisningsrommene, særlig med hensyn til prosjektører. Dette fungerer godt. Instituttets arbeid med tilpassing av laboratoriefasilitetene er videreført i perioden. Dette har gitt betydelige bedringer i arbeidsbetingelser for studenter og ansatte på sentrale laboratoriekurs, spesielt KJEM/FARM 250 Analytisk kjemi. Det mest presserende behovet nå er for omlegging av instrumentlaboratorier til generell bruk for master- og ph.d.-studenter. I forhold til disse studentene er kapasiteten på de eksisterende forskningslaboratoriene på det nærmeste sprengt. Det største økonomiske og tekniske løftet blir å installere avtrekksskap for sikkert arbeid med løsemidler etc.