Geof.inst. - instituttrapport 2008 høst

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring

Emner undervist ved Geofysisk institutt høsten 2008:

GEOF101	Innføring i meteorologi og oseanografi
GEOF210	Dataanalyse i meteorologi og oseanografi
GEOF212	Klimatologi – klimaendringer
GEOF230	Fysisk-biologiske koblinger
GEOF310	Turbulens i atmosfærens og havets grenselag
GEOF320	Atmosfærens dynamikk
GEOF321  Innføring i metoder for værvarsling
GEOF330  Dynamisk oseanografi
GEOF331  Tidevannsdynamikk
GEOF335  Polar oseanografi
GEOF345	Fjernmålingsteknikker i meteorologi og oseanografi
KJEMOS	Kjemisk oseanografi

Emner som ble avlyst på grunn av lavt antall påmeldte studenter:
GEOF343	Vindgenererte overflatebølger

Studiepoengproduksjon ved instituttet høsten 2008:
1580 stp hvorav 60 er master-stp og 1520 er emne-stp.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Emne	Ant.oppm.	Møtt	Bestått	Stryk	% Stryk
GEOF101	29	20	17	3	15
GEOF110*	6	2	1	1	50
GEOF121*	4	4	4	0	0
GEOF130*	2	1	1	0	0
GEOF210	15	11	11	0	0
GEOF211*	2	2	2	0	0
GEOF212	31	30	27	3	10
GEOF230	23	18	16	2	11,11
GEOF310	18	17	17	0	0
GEOF320	8	8	8	0	0
GEOF321	11	11	11	0	0
GEOF330	11	8	7	1	12,5
GEOF331	3	3	3	0	0
GEOF335	6	5	4	1	20
GEOF345	11	11	11	0	0
GEOFMET	1	1	1	0	0
KJEMOS	4	4	4	0	0

* kun eksamen, ikke undervisning i høstsemesteret.

Karakterfordeling

Emner	Karaktersnitt
GEOF101	D
GEOF110*	E
GEOF121*	B
GEOF130*	D
GEOF210	C
GEOF211*	B
GEOF212	C
GEOF230	C
GEOF310	C
GEOF320	C
GEOF321	Bestått
GEOF330	C
GEOF331	B
GEOF335	B
GEOF345	C
GEOFMET	B
KJEMOS	B

* kun eksamen, ikke undervisning i høstsemesteret.

Ressurstilgang

Tilfredsstillende

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Emne	  Ant.stud.	Ant.eval.		
GEOF212	     31	           23 	        

Kommentar til GEOF212 evalueringer:
Veldig gode tilbakemeldinger fra studentene på foreleser. Litt tung lærebok. Evalueringsskjema delt ut i slutten av timen og levert til studiekonsulent like etter forelesning.

Emne	  Ant.stud.	Ant.eval.		
GEOF210	     15	           5	     	            

Kommentarer til GEOF210 evalueringer:
Veldig gode tilbakemeldinger fra studentene over hele linjen. Evalueringsskjema delt ut i slutten av timen. Fikk noen dagers frist til å levere som nok er grunnen til det relativt lave antallet evalueringer. Fristen for innlevering kom dessuten tett opp til eksamen.

Emne	  Ant.stud.	Ant.eval.
GEOF310	     18	           12	

Kommentarer til GEOF310 evalueringer: 
Veldig gode tilbakemeldinger fra studentene på foreleser. For stort pensum i forhold til stp. Papirutgave delt ut i slutten av timen og levert til studiekonsulent like etter forelesning.

Vi opplever at man oppnår best oppslutning på studentevalueringer når man deler ut evalueringsskjemaene i slutten av timen og ber studentene levere dem til studiekonsulent umiddelbart etter forelesning. 

Instituttet vurderer alternative evalueringsmetoder, for eksempel referansegrupper hvor studentene sitter i gruppe sammen med programstyrer og studieveileder og evaluerer emnet.

Se forøvring separate, detaljerte evalueringsrapporter for H08.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Tilfredsstillende

Tilgang til relevant litteratur

Tilfredsstillende

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Se utklipp fra Egenevalueringsrapport under, skrevet ved GFI januar 2009:

Egenevaluering av utdanningsprogram, Geofysisk institutt 2004-2008

Nils Gunnar Kvamstø og Marie Louise Ljones, Geofysisk Institutt

Generelt
I evalueringsperioden har det skjedd endringer i flere av GFI’s virksomheter som har hatt innflytelse på rammevilkårene til undervisningen. De to viktigste forhold her er at vi har hatt en relativt stor utskiftning av den vitenskapelige staben (med perioder av ledighet) og at den eksterne prosjektporteføljen har hatt en vesentlig vekst (pr i dag består ca 50% av GFI’s totale budsjett av eksterne midler). Ved en såpass rask utskiftning av staben har den faglige profilen på deler av kursporteføljen kommet i utakt med den nye staben sin faglige profil og det har blitt krevende å dekke denne delen av kurstilbudet. Veksten i eksterne prosjekter har ført til at en større del av de vitenskapeliges tid går med til prosjektenes leveranser. Denne tidsbruken blir bare delvis erstattet av nye eksterne tilsatte forskere ettersom prosjektene har et vesentlig innslag av PhD-studenter som krever økt involvering fra instituttets faglige ansatte. De overordnede mål i vår utdanningsvirksomhet har derfor vært å bygge ned de deler av kurstilbudet som var tilpasset kompetansen til avgått personale, og som også har vært rettet mot andre miljø (arkitekter, biologer). I stedet har vi forsøkt å styrke de sentrale delene av undervisningen og rydde grunnen for å gi en del av mastergradskursene en profil som er mer i takt med den nye staben.
Kurstilbudet
Ved starten av perioden underviste vi 31 kurs ved GFI, 14 høst og 17 vår. Totalt 290 studiepoeng (stp).  Disse er fordelt på 11 kurs i meteorologi (105stp), 9 i oseanografi (90stp), 8 felleskurs (75stp) og 3 fjernmålingskurs (20stp). Nå fordeler kursene seg slik meteorologi 9, oseanografi 10, felles 6, fjernmåling 2. Vi underviser nå 25 kurs og totalt 250 stp. Vi ser at det fremdeles kan gjøres noen justeringer her. 

Bachelorprogrammet
50% av de studentene som er tatt opp på met/os programmet fullfører BSc graden. Vi har en ytterligere reduksjon, vel og merke vesentlig mindre, når vi ser på hvor mange studenter som fortsetter på MSc programmene våre. Det kan selvsagt være mange grunner til et frafall på MSc programmene, men det har helt klart negative konsekvenser: Vi får en mindre studentproduksjon enn vi potensielt kunne hatt og det har mest sannsynlig ført til problemer med å rekruttere forskere og vitenskapelig personale. Vi vil prøve å se nærmere på dette i tiden som kommer og om det er grep vi kan gjøre på GFI for å redusere frafallet på BSc programmet vårt.  

Vi har i lengre tid slitt med gammelt og utrangert utstyr på lab-delen av kursene våre. Situasjonen har blitt bedret i evalueringsperioden takket være tilskudd fra MN, likevel ser vi det som et satsningsområde å ruste lab-tilbudet ytterligere opp. 

Masterprogrammene
Opptak til masterprogrammene våre i denne perioden ligger mellom 13 og 8. Det er ingen spesiell trend som peker seg ut, og fordelingen mellom de fire programmene meteorologi, fysisk oseanografi, kjemisk oseanografi og klima kan sees i figur 1. De dominerende programmene er meteorologi og fysisk oseanografi. Rekrutteringen til de to andre programmene er vesentlig mindre. I 2008 ble det gjort noen tiltak for å bedre rekrutteringen til kjemisk oseanografi og klima. Bl.a. reduserte vi antall obligatoriske kurs, vi vil eksponere studentene for disse fagretningene tidligere i studieløpet og skal kommunisere de anbefalte forkunnskapskravene tidligere og tydeligere. Det går mange år mellom hver gang en mastergradsstudent dropper ut av studiet så i praksis fullfører omtrent 100% av mastergradsstudentene graden.  

Andre kommentarer:

1. Iverksetting av tiltak som er gjort for å styrke etiske verdier i utdanningen:

Emnet GEOF301, Introduksjon til masterstudiet, er opprettet for å ta for seg etiske problemstillinger som man møter i foskningsarbeid, og undervisningen blir stadig oppdatert i forhold til endringer som skjer ellers i akademia hvert år. Studentene bevisstgjøres her på sitatskikk, kildehåndtering samt håndtering av vitenskapelig materiale/data.

2. Bedring av romforholdene og undervisningsutstyret i læringssituasjonen:

I begge forelesningsrommene har det nå kommet dedikerte pc’er som er tilkoblet prosjektor. I tillegg jobber man med å flytte styrepanelet frem til kateteret slik at det skal være enklere for foreleser å administrere prosjektoren. 
Det er gjort mindre endringer i maskinparken for studenter og her kan man fortsatt gjøre noen forbedringer. Pga plassmangel kan man ikke gjøre noe særlig for å utvide antall maskiner. I et par emner hvor G-lab (datalab) blir brukt i undervisningen kan det derfor bli trangt om plassen. Ellers har det blitt kjøpt inn skap hvor studentene kan låse inn bøker og pc’er i østfløyen. 

3. ”Nordic Master Programme” 

“Nordic Master Programme” har vært i utvikling siden andre del av 2007 og man kan per i dag (mars 2009) rapportere følgende: 
Vitenskaplige ansatte fra alle partner universitet og samarbeidende universitet har deltatt på en to-dagers workshop på Geilo (okt/07) og Voss (jan/08). Her ble programmet utarbeidet i tett samarbeid med administrativt personale fra alle involverte universitet. Fra Universitetet i Bergen deltok studiekonsulent Kristin Kalvik fra Geofysisk institutt og Hilde Kramer fra Utdanningsavdelingen som representanter for den administrative besetningen.  
Programmet har nå blitt sendt ut til alle involverte universitet med positiv tilbakemelding og godkjenning av programmet. Grunnet Dansk regelverk som ikke tillater akkreditering av en fellesgrad administrert utenfor Danmark, vil Universitet i Aarhus kun operere som samarbeidspartner. Søknadsperioden ble åpnet nå i vår 2009 og siste frist for å søke er satt til april. Første kull med ”Nordic Master Programme”-studenter ankommer Bergen i august 2009.