Bacheloren er lagt opp etter et integrert løp, basert på utøvende, teoretiske og historiske emner. De første to årene har et fast studieløp, mens de siste to årene er basert på valgemner. Det er individuell undervisning når det gjelder den utøvende virksomheten, kombinert med fellesaktiviteter som kammermusikk,fellesfora samt prosjekter og seminarer.
Individuell undervisning på hovedinstrument og utøvende emner, fellesundervisning på teori og historie, samt andre felleskurs. En stor del av den individuelle undervisingen er basert på på kjøp av timelærere eksternt.
Instituttet har for liten romkapasitet, for dårlig lydisolering, dårlige luftforhold. Instituttet har også for liten instrumentpark. Fagmiljøene er lokalisert i flere bygninger, noe som medfører at det ikke er mulig med daglig kontakt. Dette gjør driften mer tungvint.
Våren 2008 ble det gjennomført en studentevaluering på hoveddisiplin, dvs. MUG120, 121, 122,123, 124,125, MUV230, 231, 232, 233, 234 og 235. Hovedmomenter fra evalueringen er følgende: Svært gode resultater på studentenes motivasjon og på undervisningen, spesielt på den individuelle undervisningen. En del etterlyser flere samspillsmuligheter og flere muligheter for off. opptredener. Ulike meninger om prosjekt. Enkelte grupper er mer fornøyde enn andre. Veldig dårlig resultat på organisering og informasjon i forhold til hoveddisiplin. Dårlige tilbakemeldinger på rom, dette gjelder både antall rom og kvaliteten på rommene samt utstyr. God evaluering av biblioteket. Gode resultat på totalvurdering av programmet, og i hvilken grad de vil anbefale studiet til andre.
MiSide benyttes i økende grad av både studenter og fagtilsatte. Administrasjonen benytter nesten utelukkende elektronisk informasjon, noe som fungerer tilfredsstillende.
Etter at Griegakademiets bibliotek ble flyttet til SV-biblioteket, benyttes dette i økende grad. Tilbakemeldinger fra fagansvarlig på biblioteket viser at studentene benytter seg av biblioteket i stort omfang, noe som ikke var tilfelle da det var lokalisert på UB.
Programmet synes å fungere godt selv om det er klart forbedringspotensial mht. romsituasjon, kapasiteten på instrumentparken. For å forbedre programmets læringsutbytte ble det fra høsten 2008 økt fokus på samspillmuligheter for studentene. Dette gjennom kammermusikkvirksomhet innenfor hovedinstrumentundervisningen. Intensjonen er blant annet å åpne for flere offentlige konserter for studentene, noe som igjen vil gjøre instituttet mer synlige i det kulturelle bildet. Rekrutteringsvirksomheten har tidligere ikke hatt noen profil, og vi har fra høsten 2008 en definert plan for å bedre rekrutteringen både regionalt, nasjonalt og internasjonalt.