BAMN-PHYS - studieprogramrapport 2008 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Bachelorprogrammet i fysikk ved UiB kan betegnes som et "mainstream" fysikkprogram: Temaene innen fysikk og matematikk som behandles i slike programmer er omtrent de samme over hele verden, men vektleggingen av de enkelte temaene kan variere. Fysikkprogrammet ved UiB skiller seg fra fysikkprogrammer ved andre norske universiteter på den måten at våre studenter tar mer matematikk før de begynner på fysikkemnene enn studenter ved andre universiteter pleier å gjøre. Dermed kan begynneremnene i fysikk legges på et godt faglig nivå. Studieopplegget de 2-3 første semestrene er forøvrig felles med meteorologi/oseanografi og matematikk, og dermed blir det lett for studenter på disse programmene å bytte studieprogram uten å tape tid. Det legges stor vekt på bruk av felles, generelle emner i matematikk og fysikk det første 4-5 semestrene. Generelt burde det vært et større innslag av eksperimentell erfaring i våre studieprogrammer, dette ønsket vi å satse videre på i forbindelse med innføringen av Kvalitetsreformen i 2003, men måtte innse at mannskap og materielle ressurser strakk ikke til. Gode eksperimentalister i våre fag er blitt en stor mangelvare i samfunnet. I 6. semester anbefales det at studentene velger 200-tallsemner med tanke på fremtidig masterstudium og de emnene kan dermed karakterises som spesielt laget for våre egne studenter, selv om de selvfølgelig også er åpne for studenter fra andre studieprogrammer og som har tilstrekkelige forkunnskaper. 
 

Praktisk gjennomføring

Gjennomføringen av undervisningen høsten 2007, våren 2008 og høsten 2008 gikk etter planen. Laboratoriekurset PHYS 114 Grunnleggende måleteknikk ble som før en utfordring p.g.a. mange påmeldte studenter, men alle påmeldte fikk plass på kurset. PHYS114 vil fra våren 2011 ikke lengre være en del av planen til bachelor i petroleum og vi forventer at plassproblematikken da forsvinner.

Når det gjelder deltidsstudier i utlandet er det ønskelig at studentene reiser på utveksling i 6. semester. I studieplanen til bachelorstudentene står de da fritt til å velge relevante valgfag. Vi har hatt studenter på utveksling ved følgende universitet våren 2008:
University of Hawaii at Manoa (2)
University of Western Australia (1)

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Oversikt over studenttall og frafall på bachelor i fysikk:

Opptaks-år, Totalt registrert i FS, Overgang til master, Inndratt(*), Trukket/sluttet, Fullført(**)
H04	68 	25	12	24	8	26
H05	46 	13	7	15	1	13
H06	58 	2	7	15		4
H07	51 		4	13	7	
H08	45 		2	1

* Inndratt: Årsak til inndragning har vært manglende oppmøte ved semesterstart eller manglende registrering i et semester. Inndratt er en stor gruppe, som inkluderer studenter som aldri møtte opp, studenter som har møtt opp og tatt 0-170 relevante studiepoeng før de forsvant, de flest av disse med dårlige karakterer. 
** Gjelder studenter som har fullført innen desember 2008.

Når det gjelder strykprosent, er de angitt i parentes på følgende relevante emner: PHYS110 (5% i 2008, 13% i 2007), PHYS111 (2% i 2007, 7% i 2008), PHYS112 (0% i 2008, 22% i 2007), PHYS113 (6% i 2008, 8% i 2007), PHYS114 (4% i 2008, 3% i 2007), PHYS115 (10% i 2008, 0% i 2007), PHYS116 (8% i 2008, 10% i 2007). Strykprosenten er relativt moderat. I noen tilfeller er det få oppmeldte studenter og antall studenter som stryker gir stort utslag på prosentandelen. Tallene sider ikke noe om hvor mange som startet på emnene i forhold til hvor mange som møtte opp til eksamen. 

Karakterfordeling

Her er det plukket ut en del emner som inngår i bachelorutdanningen og som stort sett inkluderer studenter på studieprogrammet fysikk.
Tabellen inneholder emne, beståtte/møtt på emne, karaktersnitt:
PHYS110	Høst-07: 48/55	C
PHYS111	Høst-07: 96/98	C
PHYS112	Vår-08: 33/33	C
PHYS113	Vår-08: 32/34	B
PHYS114	Vår-08: 73/76	B
PHYS115	Høst-07: 20/20	B
PHYS116	Høst-07: 9/10 	B

Ressurstilgang

Ressurstilgangen er knapp på noen områder. Det er et reelt behov for gruppeledere og annen assistanse i de fleste av våre 100-tallsemner og i noen 200-tallsemner, men vår økonomi dekker bare en del av behovet. Dette medfører betydelig merarbeid for de kursansvarlige. Det er bl.a. behov for studentassistenter i forbindelse med demonstrasjonsforsøk i brukerkursene PHYS 101 og 102, og i PHYS 111, 112 og 113. Det har ikke vært mulig å tilby 10 timer enkle laboratorieøvelser i brukerkurset PHYS 102, slik intensjonen var da kurset ble utviklet og denne intensjonen er nå fjernet fra kursbeskrivelsen. Instituttet har de senere år fått bevilget betydelige midler til oppgraderingen av utstyr til laboratoriekursene og til demonstrasjonsutstyr. Det vil også i fremtiden bli behov for kontinuerlig utskifting og oppgradering av instrumentparken på undervisningslaboratoriene.

Det ville utvilsomt løfte utdanningen hvis vi kunne benytte instituttets kontakter, spesielt med eksperimentelle grupper og fasiliteter andre steder i Norge eller utlandet i de siste semestrene av bachelorgraden. Her har vi tankene laboratorier som CERN, Andøya rakettskytefelt, forskningsinstallasjoner på Svalbard o.s.v. Dette har vi faktisk prøvd i emnet PHYS 117 Eksperimentalfysikk med prosjektoppgave, men måtte dessverre avslutte p.g.a. kostnader. Videreføring av slike tiltak står likevel fortsatt høyt på vår ønskeliste.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Vi har nå gått over til å bruke universitetets egne elektronisk spørreskjema. Svarprosenten er fortsatt dessverre veldig lav på de fleste emnene. Tilbakemeldingen i studentevalueringene viser at de er generelt godt fornøyde. Noen emner har fått nye emneansvarlige og det oppleves innkjøringsproblemer som vi regner med vil forbedre seg når erfaringen øker. Utover dette viser vi til instituttrapporten.

Bachelorprogrammet i fysikk har denne høsten akkurat startet med programsensor, og det er derfor for tidlig å si noe om erfaringene for dette studieprogrammet nå.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon om dette ligger under vurderingen fra instituttet.

Tilgang til relevant litteratur

Tilgangen på relevant litteratur er stort sett god. Det har vært skrevet en del kompendier i enkelte kurser, men en travel hverdag fører til at de ikke oppgraderes så mye som vi helst ønsker.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Programmet fungerer forholdsvis greit etter intensjonen, og vi har maktet å gjennomføre undervisningen på normalt vis.
Emnene PHYS111 og PHYS114 har studenttall mellom 80 og 100, fordi disse også inngår i andre bachelorprogrammer ved instituttet. Dette fører til ekstra belastning på forelesere og gruppeledere. Denne belastningen er nokså ensidig lagt på den delen av IFTs personell som holder på med tradisjonell grunnforskning i fysikk. Man må vurdere om det bør opprettes flere parallellgrupper for regneøvelser enn tre slik det er nå på PHYS111. Når PHYS114 fjernes fra bachelorprogrammet i petroleumsteknologi, så vil PHYS112 komme inn isteden. Dermed vil det oppstå behov for flere grupper i dette emnet også.  Vi ser ikke at vi har økonomiske ressurser til å utvide gruppetilbudet, men antar at vi kunne fått master,- og doktorstudenter til å lede gruppene dersom ressursene var på plass.