MAHF-MUTP - studieprogramrapport 2008 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Studieprogrammet var nyetablert ved Uib, Griegakademiet høsten 2006. Alle emnene i studieprogrammmet var da nye og utviklet spesielt for masterprogrammet i musikkterapi. Undervisningsopplegget innkluderer både praktiske og musikalske aktiviteter, praksis, veiledning, forelesninger og studentpresentasjoner knyttet til skriftlige oppgaver såvel som praksis. Vi har dette semesteret bare hatt ett kull studenter på 2. år av masterprogrammet. Faglige og sosiale aktiviteter utenom obligatorisk undervisning har omfattet fellesmøter (felles med årsstudiet i musikkterapu)og gjevnlige huskonserter. Det ble arrangert to åpne seminarer denne høsten, med internasjonale størrelser på besøk (1. sept. med Clive Robbins og Tom Næss, 15. september med Denise Grocke)

Praktisk gjennomføring

Den praktiske gjennomføringen har i hovedsak gått greitt. Det må imidlertid nevnes at situasjonen med lokaliteter er krevende og tildels frustrerende. Undervisningen i på programmet har i løpet av året foregått tildels på kulturskolen, noe på Nygaard skole, samt på Sydneshaugen og i faglærernes møterom på St. jacobs plass 9. Denne vekslingen av undervisningslokaler gjør det både vanskelig for studentene å føle identitet som student på Griegakademiet og å føle tilhørighet til Griegakademiet som institusjone. Det er også uheldig i forhold til å etablere sosialt godt studiemiljø, samt at både lærere og studenter finner det uheldig at undervisningstid går med på å frakte musikkinstrumenter til undervisningslokalet. 

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Det har ikke vært opptak på master i musikkterapi høsten 2008.
I kull opptatt 2007 ble det tatt opp 8 studenter (7 ordinære og 1 innpassningsstudent). Det er i dette kullet vært frafall på 1 student. 2 studenter har gått over på deltid. Det er ingen stryk i gruppen så langt i studieforløpet. 1 student fra kull 2006 har revidert utdanningsplan og vil ta eksamen våren 2009. Vi regner med å uteksaminere 6 studenter våren 2009

Karakterfordeling

VÅR 08: MUTP350: Masteroppgave. 3 A, 6 B, 2 D. Gjennomsnittkarakter B

Se tabell på MUTP350 for meg informasjon.

Ressurstilgang

Ingen spesielle problemer for gjennomføring av dette konkrete studieåret. Vi har hatt en faglærer i persmisjon, noe som har ført til større bruk av timebaserte undervisningskrefter. Dette har ført til sterkt press på faglærere i faste stillinger i forhold til administrasjon og faglig representasjon i komiteer og arbeidsgrupper. Den eksterne forskningsaktivitetet som er tilknyttet fagmiljøet gjennom GAMUT muliggjør blant annet eksternt finansierte seminarer osv, men krever også betydelig frivillig innsats fra fagpersoner

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Det var gjennomført muntlig evalueringsmøte ved avslutning av semesteret. Studentene er generet fornøyde med undervisningen dette semesteret. De peker på tre forhold som det er behov for forbedringer:1. I forhold til organisering av studiet så er det slitsomt med romsituasjonen ved GA, både i forhold til undervisning, gruppearbeid og øvingsrom. Informasjon på MiSide har ikke fungert. 2. Studentene er misfornøyde med kurs i relasjons-og kommunikasjonserfaring knyttet til MUTP 301. 3. Studentene pekte også på at de teoretiske emnene første studieår førte til mindre lesing og engasjement rundt mer praksiske komponenter i studiet.
Kullfølelsen til studentene har vært god, det har vært økt kontakt med årsstudentene på musikkterapi. Tilhørighetsfølelsen til instituttet er fremdeles dårlig. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieplan ligger på studentportalen. Spesifiserte emne og kursplaner er utarbeiddet og har vært tilgjengelig på Mi Side. Kalenderen i MiSide har ikke fungert tilfredsstillende

Tilgang til relevant litteratur

Dette har i hovedsak fungert greitt

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Masterprogrammet i musikkterapi er omfattende. Vi er i hovedsak godt fornøyd med gjennomføringen av studieåret, men ser også tydelig noen tema som vi må jobbe for å forbedre i dette studieprogrammet. Noen av de temaene vi vil gripe fatt i før neste opptak er: - Styrking av de praktisk/metodiske komponentene og verdsetting av det musikkfaglige. Vi er igang med dette bl annet gjennom huskonsertene. - videre styrking av praksistilbudet og integrering av praksiskomponenten i forhold til de andre fagene - bedre integrering av kursene i kommunikasjons og relasjonserfaring som er knyttet til MUTP 301 - tydeliggjøring og artikulering i forhold til krav til skriftelige innleveringer - helhetlig skriveopplæring fra årssstudiet/eventuelt bachelorstudium til masteroppgaven.