Spesialisering i utøvende (vokal/instrumentalutøvelse) eller komposisjon. Noen tematiske fellessamlinger, mye individuell undervisning på instrument/komposisjon og i teoretisk fordypning. Interpretasjon, stil, epoke og aktualitet er på ulike måter samlende nøkkelord for de ulike spesialiseringene, og mye av fellesundervisningen følger opp dette. Studiet har i de siste årene vært gjennom en prosess med å avklare relevante metoder og perspektiver for egnet teoretisk fordypning i forhold til kunstnerisk spesialisering som jo er hovedfokus. Det virker som dette har vært gode grep, som har stimulert studentene til interessante refleksjoner rundt repertoar, repertoarforståelse og utøving, som de føler er høyst relevante. Omleggingen til fire deletapper med fortløpende utprøving av både muntlige og skriftlige formidlingsformer sammen med musikalsk fordypning/fremføring virker også som gode grep.
I tillegg til forelesninger/seminarer med faste lærere og gjestelærere arbeider studentene selvstendig med sine prosjekter på instrument/komposisjon under tett veiledningsoppfølgning. Resultater fra prosessene fremlegges fortløpende både musikalsk og verbalt eller skriftlig som deleksamener for de forskjellige emnnene. Dette sikrer også en god etappevis progresjon. Det forutsettes en tett forbindelse mellom teoretisk fordypningsemne og instrumental/komposisjonsfordypning.
Se mutp350 for tabell
Dårlige/slitte lokaler og inneklima, og utstyr. Underskudd på øverom. Bibliotekstjenester har vært for tungvinte og langt unna. (men det har vært en stor forbedring med flytting og opprusting av biblioteket)
- Det er ikke foretatt evalueringer. Kullfølelse: Det er lagt opp til fellessamlinger i form av oppgaveseminar og fellesundervisning som faglig-sosiale møtepunkter underveis i studiet.
Studieinformasjon tilgjengelig på nettet, via GAs sider og via bruk av Studentportalen.
Varierer veldig fra fordypningsemne til fordypningsemne/spesialiering, noen har godt materialtilfang, mens andre opplever det som mer mangelfullt/tynt. Litteratur bør her forstås også som instrumenter, spesialustyr, noter/lyd, i tillegg til bøker.
Avklaring/tydeliggjøring av studieprofil for å styrke rekruttering og profil. Diskusjon av forholdet teori/kunstfordypning. Bla. forvirringen rundt 'masteroppgave' som egentlig er et mindrfe teoretisk fordypningsområde i forhold til arbiedet med hovedinstrument/komposisjon som jo er den egentlige masteroppgaven. Tiltak for større søkning og større hovedfagskull. (Men søkningen til 2009-opptaket er alt radikalt forbedret mht. antall, bredde, nasjonalt/internasjonalt. Dette kan ha noe med omlegginger av studieinnhold, bedre synliggjøring av profil og tilbud via nettsider og internasjonale kontakter/nettverk.