MAPS-PEDIK - studieprogramrapport 2008 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Den IKT baserte masteren er organisert som et deltidsstudium. vi har til enhver tid inne 2 kull med studenter, hvor det ene kullet jobber med kursdelen av studiet, mens det andre kullet jobber med masteroppgaven sin. Studentene som jobber med kursdelen tar et 15 stp emne i semesteret.

Praktisk gjennomføring

Kursdelen organiseres ved hjelp av læringsplattformen Luvit. Studentene er organisert i grupper og hver gruppe har en veileder. Denne veilederen gir tilbakemelding på studentenes tekster og er ellers tilgjengelig for faglige diskusjoenre og spørsmål studentene måtte ha.

Studentene som jeobber med masteroppgaven får veiledning av sin individuelle veildere via e-post, telefon og/eller fysiske møter. Noen av disse studentene er inne i større forskningsprosjet i fagmiljøet.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Studiet har opptak annethver år og har gode søkertall. Studiet har 20 studieplasser i hvert kull. 
Kull 4 (kursdelen)
For tiden har 2 av studentene som jobber med kursdelen permisjon fra studiet. Nødvendige eksamener vil bli satt opp for disse studentene høstsemesteret 2009
Kull 3 (masteroppgave)
4 studenter er av ulike grunner (permisjon og/eller personlig forhold) flere semester forsinket i arbeidet med masteroppgaven og vil/har søkt om utvidet studierett.  Vi har jevnlig kontakt med alle studentene og både student og veileder må skrive en kort fremdriftrapport halvvegs i tiden som er normert til arbeidet med masteroppgaven. Resten av kullet er forventet å levere masteroppgaven våren 2009 (normert tid) eller høsten 2009.

Karakterfordeling



Ressurstilgang

Studiet er SVÆRT sårbart når det gjelder undervisningressurser. Alle faglærere, utenom en førstestilling, er midlertidige ansatte og/eller eksterne. Dersom studiet skal kunne vidareføres og utvikles er det helt nødvendig med langsiktige og faste stillingsressurser. Det er svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggande ressurser frå år til år i et utdanningstilbud på masternivå der vi til enhver tid har ansvar for 40 studenter i til sammen 4 år. Etter vår vurdering må det satses mer på denne type tilbud som på mange måter er innovative i forhold til tradisjonelle campusbaserte utdanningstilbud på universitetsnivå.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Studentene signaliserer at de er svært fornøyd med studiet. De beskriver studiet som arbeidskrevende og utfordrende, men svært lærererikt. Studenten har helt klart en kullfølelse, selv om de i variaerende grad har kapasitet til å delta sosialt i læringsplattformens forum. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Når det gjelder den administrative koordinatorstillingen, så har den vært preget av en svært høy turn-over i løpet av det siste året. Det har vært 3 personar inne i stillingen. Når det er sagt, så gjør administrativ koordinator en ryddig og helt nødvendig jobb med å informere studenter og formidle kontakt. Også faglig ansatte er lett tilgjengelig for studentene via læringsplattformen, per e-post og telefon. 

Tilgang til relevant litteratur

Biblioteket gjør en svært god jobb, er oppsøkende og flinke til å lære opp studentene som kommer på mastersamling i Bergen, hvor et 3-4 timars bibliotekkurs inngår. Bibliotekpersonale er også svært kyndige og hjelpsomme når det gjelder å støtte enkeltstudentar som tar direkte kontakt. Denne funksjonen er særleg nyttig for IKT-studentene som for de fleste sitt vedkomande ikke bor i Bergen. 

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studiet fungerer godt for studentene og gjennomføringsprosenten er høy. Fagmiljøet har fått god rutine og kompetanse på gjennomføring, veiledning og evaluering. 
Faglig sett er studiet svært vellykket og det er derfor beklagelig at det ikke er allokert flere faste undervisningsressurser slik at studiet kan få en mer stabil ressurstilgang. 
Studiet har en faglig førstestilling som har et overordnet faglig ansvar for studiet. Dette sikrer til ei viss grad stabilitet, kontinuitet og videre utvikling av studiet over tid. Men vi vil nok en gang understreke at studiet er SVÆRT sårbart ettersom alle faglærarar, utenom den ene førstestillingen, er midlertidig ansatte og/eller eksterne. Dersom studiet skal videreføres er det helt nødvendig med flere stabile faglige ressurser.  Igjen - det blir opplevd som svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggande ressursar og å finne eksterne/midlertidig ansatte som kan undervise hvert semester.